3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן ויפעת שאשא ביטון
(צילומים: עמית שאבי, מוטי קמחי)
צוותי המשא ומתן של הסתדרות המורים ומשרד האוצר ישבו אתמול (שני) לדיונים שנמשכו יותר מעשר שעות, זה היום השני ברציפות, בניסיון להגיע להסכם שימנע את השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר. זאת על רקע האופטימיות הזהירה שפיזרו אתמול בבוקר שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שר האוצר אביגדור ליברמן וגורמים נוספים.
בשלב זה, שני הצדדים תמימי דעים על כך שהחידוש המרכזי הוא שסוף סוף מתנהל דו-שיח בריא בין הצדדים, אך שלמרות האופטימיות הזהירה - הדרך לפתרון עדיין ארוכה. האוצר והסתדרות המורים קבעו מראש לשוב ולהיפגש גם היום, החל מהשעה שמונה וחצי בבוקר ועד לשעות המאוחרות של הלילה.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
מזכ"לית הסתדרות המורים. ההתקדמות האמיתית היא ששני הצדדים מדברים
(צילום: קובי קואנקס)
במהלך כל היום עסקו הצדדים בתמחור טבלאות שכר המורים בלבד. בכל מקרה, כל עוד עורכי הדין של הצדדים אינם נמצאים בחדר המשא ומתן, לא ניתן לומר שסיום המשבר נראה באופק. עם זאת, גורמים במשרד האוצר ציינו כי חלה התקדמות בהסכמה על מנגנון טכני לתמחור, ושההתקדמות האמיתית כאמור היא הדו-שיח שמנהלים הצדדים.
שר האוצר ליברמן הנחה את הדרג המקצועי במשרדו להמשיך בקו שהתווה, להיצמד למסגרת תקציבית ולשמור על העקרונות שלו - כולל יישום החלטתו להוצאות צווי מניעה במקרה שהצדדים לא יגיעו להסכם.
באוצר מקווים שראש הממשלה יאיר לפיד לא יכפה עליהם ויתורים מהותיים, משום שלטענתם משמעות הדבר היא החמצת ההזדמנות לשיפור ולתיקון מערכת החינוך. גורמים באוצר ציינו כי ישנה תחושה שלפיד, ואולי אף שר המשפטים גדעון סער, העבירו מסרים לפרקליטות שעליה להתעכב עם הכנת הבקשות לצווי מניעה. "ההנחיה של השר ליברמן היא לא להתקפל ולא לוותר", אמרו באוצר.

המשא ומתן היצרי הוביל לא פעם לחילופי דברים קשים בין הצדדים, אך על רקע צמצום הפערים מעריכים בשני צדי המתרס כי האווירה הציבורית, שהיא לחלוטין נגד אפשרות של שביתה ושיבוש חמור בפעילות המשק, תכריע - והסכם ייחתם עד יום רביעי.
שאשא ביטון, נזכיר, אמרה באולפן ynet אתמול בבוקר כי "אין סיבה שלא ייחתם הסכם, אפילו בשעות הקרובות", והדגישה כי "הצדדים הצליחו להגיע בעצמם לצמצום הפערים. הצלחנו להביא את הצדדים לכדי מו"מ אמיתי". גורמים בהסתדרות המורים התייחסו לכך והסכימו כי "אפשר לסיים הכול תוך שעות", אך הדגישו: "זה יקרה רק אם פקידי האוצר ישנו גישה. מי שמעכב את ההתקדמות הם פקידי האוצר שמנסים לחולל מהפכות במקום הסכם שכר".
מנגד, ליברמן פרסם אתמול בבוקר ציוץ ביקורתי על מערכת החינוך, שבו טען כי הוויכוח בין הצדדים הוא לא על 800 מיליון שקל, כפי שטענו בסביבת ראש הממשלה לפיד, אלא "על 78% מהציבור שלא מרוצה ממערכת החינוך, על דגש על מצוינות ולא על ותק, על הדרישה שלנו לסנכרן חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך ועל הסמכויות אותן יש לתת למנהלים - לפטר מורים לא מתאימים, לתמרץ מורים מצטיינים ולתת אפשרות לחוזים אישיים במערכת החינוך".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. באוצר מקווים שהוא לא יכפה עליהם ויתורים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עם זאת, ליברמן עצמו סיים את דבריו בנימה אופטימית, כשאמר כי "אתמול נפרדתי בשעה 23:20 מצוותי המו"מ של הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר בתחושה שיש תזוזה ויש רצון טוב מצד כל הצדדים, ואני מקווה שהיום או מחר נשלים את המלאכה".
גורמים במשרד האוצר העריכו אתמול כי הסכם אכן ייחתם בסופו של דבר מחר. גם באוצר דיברו אמש על פער שנע בין 700 ל-800 מיליון שקל בשנה, חרף הציוץ שפורסם אתמול בבוקר בחשבון הטוויטר של ליברמן, שטען כי זו לא מהות הוויכוח. באופן מעשי, עבור ארבעת החודשים שנותרו עד סוף השנה האזרחית, מדובר בכ-250 מיליון שקל. "על זה לא משביתים שנת לימודים", היה המסר שהעבירו במשרד ראש הממשלה למשרד האוצר אתמול בנושא, וכרגע אחד הפתרונות הנשקלים הוא מימון התוספת למורים הוותיקים בהרשאה לחיוב מתקציב המדינה לשנה הבאה, שיאושר רק על-ידי הממשלה הבאה.
אחת ההצעות שעומדות על הפרק היא קיצוץ רוחבי בתקציבי שאר המשרדים, שיאפשר את מימון הפער עם המורים שעומד על כ-800 מיליון שקלים. המשמעות של מהלך כזה היא שכל המשרדים, כולל משרד הביטחון וגם משרד החינוך עצמו, יספגו שיעור קיצוץ אחיד בתקציב שנותר להם עד סוף 2022. המהלך אפשרי מבחינה משפטית שכן למעשה התקציב כולו לא יוגדל ולכן לא תהיה בעיה של "כלכלת בחירות".
פורסם לראשונה: 23:25, 29.08.22