התקווה העולמית למציאת חיסון לקורונה גדלה שלשום עם ההודעה הדרמטית של חברת "פייזר" - וכעת מודיעה אחת המתחרות הגדולות כי גם היא צפויה לדווח את תוצאות הניסוי שלה בחודש הקרוב.
החברה האמריקנית "מודרנה", שעמה ישראל חתומה על הסכם, הודיעה היום (ד') כי היא צפויה לדווח נתונים ראשוניים מהשלב השלישי של ניסוי חיסון הקורונה שלה בהמשך החודש. זאת, יומיים אחרי ההודעה של פייזר לפיה לחיסון שלה יש יעילות של 90%, לפחות לפי תוצאות הביניים.
2 צפייה בגלריה
מודרנה
מודרנה
החיסון של מודרנה בדרך לישראל?
(צילום: רויטרס)
בדו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה נכתב כי "ההודעה של פייזר מעלה את הסבירות ליעילותם של חיסונים נוספים המפותחים בטכנולוגיה זו, למשל זה של חברת מודרנה, שנמצא גם הוא בשלב שלישי של הניסוי הקליני, ותוצאות הביניים שלו צפויות להתפרסם אף הן בתקופה הקרובה. בנוסף, אם תוצאות הביניים של מודרנה יהיו דומות לאלו של פייזר, סביר כי עד סוף 2020 יהיו לפחות שני חיסונים מאושרים לשימוש נגד הקורונה אשר יוחל בהפצתם עם קבלת האישור".
בנוגע לחיסון של פייזר כתבו אנשי אמ"ן: "ההודעה שפורסמה נסמכת על נתונים אשר טרם פורסמו וטרם עברו ביקורת עמיתים, וכן אינה מכילה נתונים ברורים המאפשרים לבחון אם מדובר בחיסון אשר מונע הדבקה של המחוסנים (וכפועל יוצא מכך את הדבקת סביבתם), או שמא מדובר בחיסון המונע מחלה בלבד, ובפרט מחלה קשה - נתון שהוא בעל משמעות מכרעת להכלה ולריסון של המגפה.
2 צפייה בגלריה
החיסון של חברת פייזר
החיסון של חברת פייזר
החיסון של חברת פייזר
(צילום: רויטרס)
"כמו כן, על אף הידיעות המעודדות על אודות האפשרות לאישור החיסון לשימוש במתווה 'אישור חירום' עוד במהלך שנת 2020, ראוי לציין כי ניצבים בפני החיסון מספר מכשולים מורכבים בטרם יגיע לשימוש נרחב, וזאת לצד פערי מידע ממשיים, באשר למידת השפעתו על מהלך המגפה בפועל", הבהירו ופירטו.
"ראשית, הניסוי הקליני עודנו מתנהל ואישור החיסון לשימוש עבור הציבור הרחב עוד צפוי לארוך מספר חודשים", נכתב בדו"ח אמ"ן. "במהלך תקופה זו, תימשך בחינת בטיחות החיסון על אוכלוסיית המחוסנים כולה. שנית, לעת עתה מדובר בחיסון המיועד לאוכלוסייה הבוגרת וקיים פער מידע על מידת יעילותו בקרב 'אוכלוסיות הקצה': התאמתו לאוכלוסיית הילדים עוד צפויה להימשך פרק זמן נוסף לאחר אישורו. כמו כן, לפי שעה, לא פורסם מידע על יעילות החיסון בקרב אוכלוסיית הקשישים שהיא אוכלוסייה בסיכון, הנזקקת להגנת החיסון יותר מכל".
"בנוסף, מבחינה לוגיסטית, מדובר בחיסון אשר דורש 'שרשרת קירור' ייחודית - אחסנת והובלת החיסון בהקפאה עמוקה (טמפרטורה של מינוס 70 מעלות) כאשר מחוץ למקפיא, החיסון יכול להישמר בקירור למשך 5 ימים בלבד. לשם כך, תכננה פייזר מכלים ייעודיים להובלה, שמכילים בין 1,000 ל-5,000 מנות חיסון שאותם יש לנצל בפרק זמן זה".
בדו"ח צוין כי לא ברור מהו פרק הזמן שעבורו יעניק החיסון הגנה, "עם זאת, בריאיון שערך מנכ"ל BioNtech, שותפתה של חברת פייזר לפיתוח החיסון, הוא העריך כי החיסון יעניק הגנה לפרק זמן של שנה לפחות. זאת, בהתבסס על מידע שנצבר מנסיינים שקיבלו את החיסון בשלבי הפיתוח המוקדמים, וכן על מידע שנצבר בספרות הרפואית על אודות מחלימים מקורונה".
לסיכום נכתב בדו"ח אמ"ן כי "ככלל, קיימים פערים מהותיים בהבנתנו את המחלה עצמה, התגובה החיסונית המתפתחת במהלכה, ובפרט זו המושרית על ידי החיסון לאורך זמן. על כן, בעת הזו, קשה להעריך באופן מושכל כיצד ייראו חיינו ביום שאחרי החיסון, גם אם יעלה שמדובר בחיסון בעל מידת יעילות כמדווח על ידי פייזר. פער משמעותי נוסף נוגע ליכולת הנגיף לעבור שינויים גנטיים (מוטציות) אשר יאפשרו לו "לחמוק" מהחיסונים המפותחים".