4 צפייה בגלריה
אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
בכירים אמריקנים הודו בשבת האחרונה כי הסיכוי לעסקה שתכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל במעורבות ארצות הברית עדיין נמוך, אבל כעת מתברר כי בבית הלבן פועלים כדי להסיר את אחד המכשולים האפשריים להסכם שכזה. אין מדובר רק בהבנות בנוגע לגרעין סעודי, למכירת נשק מתקדם ולהקלות לפלסטינים - אלא גם בצורך לשכנע סנאטורים לתמוך בכך.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי בכירים בבית הלבן מקיימים בשבועות האחרונים מפגשים בגבעת הקפיטול עם קבוצה קטנה אך משפיעה של סנאטורים דמוקרטים, ומעדכנת אותם בפרטי המשא ומתן עם מנהיגי ישראל וסעודיה. כל זאת, בניסיון לגייס תמיכה בהצבעה עתידית בסנאט, שתידרש כדי לאשר הסכם פוטנציאלי.
גורמים אמריקנים אמרו כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, דורש מארצות הברית מערכת יחסים ביטחונית חדשה הכחלק מהסכם נורמליזציה עם ישראל. התנאים המדויקים של אותה מערכת יחסים עדיין בדיון, אבל כל הסכם חדש עם סעודיה ידרוש תמיכה של שני שלישים מהסנאט, 67 סנאטורים - משוכה גבוהה בכל נושא.
4 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי סאליבן. משוחח עם הסנאוטורים
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב סנאט צ'אק שומר משפט דונלד טראמפ
ארה"ב סנאט צ'אק שומר משפט דונלד טראמפ
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. "הסכם ישנה לטובה את המצב במזה"ת"
(צילום: AFP)
המהלך לשכנוע הסנאטורים מובל על ידי היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, לצד כמה בכירים אחרים בבית הלבן. הוא ממוקד בשכנוע חברים במפלגתו של ביידן, בהינתן הביקורת החריפה של הדמוקרטים הבכירים על סעודיה ומנהיגה בפועל בן סלמאן, והעובדה שהתנגדותם יכולה לסכל כל הסכם עתידי.
בנוסף להסכם ביטחוני, יורש העצר בן סלמאן אמר לגורמים אמריקנים כי הוא רוצה סיוע מארצות הברית בהקמת תוכנית גרעין אזרחית בממלכה, לצד הקלות ישראליות לפלסטינים.
סאליבן ובכירים אחרים נפגשו בפרטיות עם כמה סנאטורים, ובהם צ'אק שומר מניו יורק, מנהיג הרוב בסנאט. הם נועדו גם עם בוב מנדז (ניו ג'רזי), יו"ר ועדת החוץ של סנאט ועם כריסטופר מרפי (קונטיקט), מהמתנגדים הבולטים להסכם עם סעודיה.
אבל שומר לפחות לא נראה כמי שיסכל הסכם. "יש עוד הרבה מכשולים בדרך. אבל אם סעודיה וישראל יגיעו להסכם, זה ישנה לחלוטין את המצב במזרח התיכון, ולטובה", אמר שומר.
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
שר החוץ האיראני בסעודיה, אתמול
(צילום: Fayez NURELDINE / AFP)
אתמול הגיע שר החוץ של איראן לביקור בסעודיה, כחצי שנה אחרי ששתי המדינות הודיעו במפתיע על חידוש היחסים. חוסיין אמיר-עבדאללהיאן ניצל את ביקורו כדי להביע את התמיכה האיראנית בפלסטין – בימים שבהם מנהלת סעודיה מגעים עם ארה"ב על נורמליזציה אפשרית עם ישראל.
אמיר-עבדאללהיאן אמר שהסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא "הנושא החשוב ביותר עבור העולם האיסלאמי". שר החוץ של איראן ציין שארצו "תמשיך לתמוך בפלסטין", תקף את ישראל ואמר כי "אין ספק שהישות הציונית מנסה לפלג את העולם המוסלמי, ולכבוש את האזור שלנו".