ראש האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, ישראל אבישר, הודיע היום (שני) על התפטרותו אחרי שהודה בשבוע שעבר בדיון בכנסת כי ייתכנו כשלים באישורים שניתנו לרישיונות נשק מאז פרוץ הלחימה על ידי אנשים שלא הוסמכו לכך. דיון ההמשך בנושא בוועדה לביקורת המדינה שנקבע להבוקר, נדחה. התפטרותו של אבישר מגיעה אחרי שבשבוע שעבר המנכ״ל הזמני של המשרד, אלעזר בן הרא״ש הודיע גם כן שיעזוב את תפקידו.
מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר בתגובה: "מדיניות השר לחלוקת נשקים לאזרחי ישראל העומדים בקריטריונים - ברורה והמשכית. מי שלא ממשיך לבצע את המדיניות בהתאם להוראות השר ולמפת האיומים, ונלחץ בשל מתקפות השמאל בוועדות כאלו ואחרות, אכן לא יכול להמשיך כראש אגף כלי ירייה, שעה שישראל במלחמה וכי יש לחמש כמה שיותר אזרחים אשר עומדים בקריטריונים".
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04
עוד נמסר: "נציין כי כל מי שמקבל נשק צריך אישור רפואי, אישור משטרתי, אבל מאידך נשק מציל חיים ומדיניות השר מרחיבה ולא מצמצמת. ישראל במלחמה וחייבים לצאת מהקונספציה".
אבישר חולל סערה בשבוע שעבר כשאמר בדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, כי אנשים שמונו במשרת אמון על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, הפעילו בלשכתו חמ"ל לאישור רישיונות נשק. אבישר הודה כי צריך לבחון מחדש את הבקשות שאושרו.
בנוסף, בכנסת הופעל חמ"ל בשיתוף המשרד לביטחון לאומי, בהפעלת בנות שירות לאומי ועובדי כנסת (באישור יו"ר הכנסת אמיר אוחנה) בו התבצעו ראיונות טלפונים ולא פרונטליים למבקשי רישיונות נשק. אבישר טען כי זהו אינו מצב אידיאלי וכי יש לחזור לראיונות פרונטליים, חרף הביקוש הגבוה לרישיונות לנשק שנוצר מאז פרוץ המלחמה. לטענת השר בן גביר, תגבור כוח האדם והפעלת המוקד הטלפוני נובעים מהצורך להיענות לביקוש הגבוה שעומד על 250 אלף בקשות לרישיונות נשק.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשדרות
איתמר בן גביר בשדרות
איתמר בן גביר. "יש לחמש כמה שיותר אזרחים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדברים החמורים הובילו לכך שחברי כנסת מהאופוזיציה שנכחו בדיון, בניהם גלעד קריב ויואב סגלוביץ', קראו לפתיחת חקירה פלילית נגד השר בן גביר. בתום הדיון, יו״ר הוועדה ח"כ לוי אמר "גם בשעת חירום לא אמורה להתנהל ככה מדינה דמוקרטית. ההליך המהיר הוא דיני נפשות של ממש. אני קורא למשרד לעצור הכל ולבצע חשיבה מחדש, עד הדיון הבא". כאמור, דיון ההמשך שנקבע להבוקר נדחה ברגע האחרון.
במהלך הימים האחרונים, אבישר הגיע ללשכתו של בן גביר, הלין על המתקפות שחווה בוועדה לביקורת המדינה ממיקי לוי וח"כים נוספים, וביקש לשקול שוב את מדיניות מתן רישיונות הנשק של המשרד, ששונתה בעקבות ההקלה שביצע המשרד בתבחינים הנדרשים לקבלת רישיון. השר השיב לאבישר שהוא לא מתפשר. גורם בסביבת בן גביר הסביר כי עד כה ראש האגף לכלי ירייה ביצע את מדיניות השר, והייתה שביעות רצון מתפקודו, אולם התגברות המתקפות הפוליטיות נגד בן גביר והאגף בימים האחרונים, הכניעה אותו.
ח״כ קריב ("העבודה") התייחס היום להתפטרותו של אבישר: "עוד עובד ציבור מסור ואיש מקצוע ותיק מניח את המפתחות במשרד לביטחון לאומי. ‏כל מי שנכח בישיבת הוועדה לביקורת המדינה שעסקה בהתנהלות הלא חוקית של בן גביר ואנשיו בנושא חלוקת רישיונות הנשק, יכול להבין את הרקע להתפטרותו. ‏נעשה הכל על מנת לברר את הסוגיות הרלוונטיות סביב התפטרותו ולעצור את דריסת החוק וכללי המנהל התקין".
2 צפייה בגלריה
גלעד קריב  דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
גלעד קריב  דיון בעניין רישוי כלי ירייה והפיקוח על החזקתם  בוועדה לענייני ביקורת המדינה
גלעד קריב. "ההתנהלות של בן גביר ואנשיו לא חוקית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מירב בן ארי ("יש עתיד") התייחסה אף היא להתפטרותו של אבישר: "רעידת אדמה. חד משמעית. מצד שני, אף אדם הגיוני לא יכול לעבוד תחת השר ההזוי הזה. האגף החשוב הזה נלקח כבן ערובה ע"י השר לכישלון לאומי מרגע כניסתו לתפקיד, אמרתי את זה כבר בשבוע שעבר, כעת כל המדינה יודעת. על מה שקרה באגף בחודשיים האחרונים צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית. כעת צריך לבחון מי קיבל נשק מאז 7.10 והאם הוא ראוי לשאת אותו. ולא, אין לי בעיה שאנשים ישאו נשק, פשוט שיעמדו בתבחינים. לא מסובך".