5 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
הארכת מעצרו של אפיק טויבי, שוטר מג"ב, החשוד בירי שגרם למות חברו נעים מאדי בתחנת משטרת עכו
שוטר מג"ב אפיק טויבי (מימין) שמואשם שירה למוות בנעים מאדי
(צילום: אלעד גרשגורן)
"שיחקנו, ואתה יודע כל היום אנחנו במשחקים... ופתאום טאק, עף כדור, ישר לראש שלו". כך, במשפט אחד, הפליל את עצמו לכאורה אפיק טויבי, לוחם מג"ב המואשם שירה למוות בחברו ליחידה, נעים מאדי. טויבי טוען כי חברו התאבד, אך מסר גרסה מפלילה למדובב שהוכנס לתאו בבית המעצר. מסמכי החקירה, ובהם ההפללה וחוות דעת פתולוג השוללת התאבדות, הגיעו לידי ynet.
טויבי, לוחם מג"ב בן 20 בדרגת סמל שני, מואשם כי ב-18 בפברואר ירה למוות בחברו לחדר, סמל שני נעים מאדי. לאחר מכן, כך נטען בכתב האישום, הניח את אקדחו על גופו של מאדי, עבר בין חבריו ובירר אם שמעו ירי. בהמשך "מצא" את גופת חברו וגרס שמדובר בהתאבדות, טענה שבה הוא אוחז עד היום. הוא מואשם בסעיפים של המתה בקלות דעת, שיבוש מהלכי משפט, איומים, מעשה מגונה ועוד.

בחקירת מח"ש התברר שטויבי שיחק רבות בנשקו, איים על חבריו ובמקרים אחרים תקף אותם וביצע באחד מהם מעשים מגונים על רקע משחקי "צעירות". כתב האישום הוגש כשבועיים אחרי הירי.
טויבי הועבר לתא המעצר עם המדובב יומיים לאחר המקרה. השותף לתא הציג את עצמו כשוטר שהסתבך בעבירות נשק וסמים. בתחילה סיפר טויבי שביקש מחברו המנוח לשמור לו על הנשק כשיצא לשירותים, וכשחזר גילה אותו מת. "לא שמענו ירי, מסתובב אני רואה את האקדח שלו. האקדח שלי עליו וכל הראש שלו דם, אתה מבין, ובגלל שזה אקדח שלי אומרים הראיות נגדך".
בהמשך שוחחו על דרכים להוריד את שאריות אבק השריפה מהבגדים והגוף (טויבי ניקה את ידיו באלכוג'ל לאחר הירי). אחר כך דנו בשאלה כמה שנות מאסר ירצה טויבי. "אין דבר כזה מאסר עולם במקרה שלי?", שאל טויבי והמדובב השיב: "לא יודע אם מאסר עולם אבל התיק שלך כבד, אחי".
טויבי: "כמה שנים? חמש, שש, שבע, שמונה?" המדובב: "שמע, אתה אולי צריך לחשוב על איזה סיפור מספרים, אבל השאלה מה היה שמה? אני לא הבנתי. הוא שיחק עם הנשק? טויבי: "שנייה, שתוק שתוק". אחרי כמה דקות חוזר טויבי לדבר: "שיחקנו זה, ואתה יודע על היום, כל יום אנחנו במשחקים, זה מרגיש את החידוש קשר ואת הביטול סרק. פתאום טאק, עף כדור? ישר לראש שלו". המדובב: "ומה הוא יעני כאילו, לא הבנתי, הוא היה במיטה שלו? טויבי: "הוא היה במיטה מכוסה עד פה. אני הייתי כזה אלכסוני".
בהמשך מתאר טויבי את קולו של מאדי נשנק לאחר הירי, וכי איש לא הגיע אחרי הירי. "נו, ומה אחרי זה עשית?", שואל המדובב וטויבי עונה: "רצתי. שמתי את האקדח עליו דבר ראשון. על הבטן". המדובב אומר: "היית שם אותו ביד", וטויבי משיב: "שמתי אותו על הבטן".
"הייתי בלחץ, כולו משפריץ דם", שחזר טויבי. "ראיתי אותו ככה, שמתי עליו את האקדח, רצתי החוצה. נתתי עדות ואמרתי להם הייתי בשירותים". בהמשך שואל המדובב אם ניסה לבצע החייאה בחברו, וטויבי עונה שלא: "איך? הוא מת... הראש שלו נפצע, נפתח לשניים".
5 צפייה בגלריה
אפיק טויבי
אפיק טויבי
טויבי בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
בהמשך מתאר טויבי כיצד נורה חברו "דוך לראש": "לא חשבתי שזה יפגע בו". כששאל המדובב מדוע לא כיוון את האקדח לקיר, ואז רק אולי היה עף נתז, משיב טויבי: "איזה נתז, זה כדור ישיר". בהמשך סיפר על רגשותיו: "איך עשיתי את זה אחי, אתה לא מבין מה עובר לי בראש".
"אתה לא יודע איזו צמרמורת יש לי כשאני מדבר על זה", אמר טויבי והוסיף שמראה חברו לא יוצא לו מהראש. "איך התפוצץ לו הראש, התפוצץ". בחלקים אחרים של השיחה מספר טויבי כי סיפר להוריו שלא הוא היורה, וכי הוא חושש שאם הוריו יידעו שאכן ירה "הם לא ידברו איתי". לקראת סוף השיחה הוא מדבר עם המדובב על משחקים בנשק: "הם יודעים שהיינו משחקים בנשק. שלא יחקרו את היחידה והם יגידו 'הם היו משחקים בנשקים'... זה מה שיזיין אותי".
בחוות דעת של המכון לרפואה משפטית צוין שהכדור חדר לגופו של מאדי בלחיו: "בשל היעדר סימני ירי משניים (פיח, סימני אבק שריפה) סביב או בעומק הפצע, ולפי מיקום של פצע כניסת קליע (שלא אופייני לפגיעה עצמית), לא סביר שנגרמו בעקבות פגיעה עצמית".
5 צפייה בגלריה
עו"ד רונן יצחק מנהל המחלקה הפלילית במח"ש
עו"ד רונן יצחק מנהל המחלקה הפלילית במח"ש
התובע, עו"ד רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במח"ש
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
 הגשת כתב אישום לאפיק טויבי החשוד בהריגת נעים מאדי
 הגשת כתב אישום לאפיק טויבי החשוד בהריגת נעים מאדי
סנגוריו של טויבי, עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י
(צילום: גיל נחושתן)
סנגוריו של טויבי, עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, טוענים שאין בהודאה בפני המדובב ממש. "אפיק סיפר את הטענות שהטיחו בו חוקרי מח"ש", אמרו, "לגבי חוות הדעת הפתולוגית - נגיב בבית המשפט לכשיתקבל מלוא חומר החקירה בעניין, כולל תיקי העבודה של המומחים".
במקביל, בית המשפט המחוזי בחיפה דן אתמול בבקשת המדינה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים. המדינה הציגה לשופט ניצן סילמן תסקיר מבחן בו נטען שטויבי מהווה סיכון.
כמו כן הצביעה אתמול המדינה על ריבוי העבירות המיוחסות לו ועל העובדה שמי שהוצעו כמפקחים עליו במקרה של מעצר בית, הם קרובי משפחה שלא מודעים למסוכנות. החלטת בית המשפט תתקבל ביום ראשון. מחוץ לאולם הפגינו מאות תומכים ובני העדה הדרוזית.

משפחת ההרוג: "היורה שיקר מהרגע הראשון"

עורכות הדין אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס, המייצגות את משפחתו של נעים מאדי ז"ל, מסרו בתגובה, כי יש לדחות מכל וכל את טענותיו של הנאשם אפיק טויבי ואין לתת בהן כל אמון: "הנאשם שיקר מן הרגע הראשון שלאחר הירי, לא הושיט לנעים ז"ל עזרה, שיבש את החקירה, שיקר וטען כי נעים ז"ל התאבד, וניקה את גופו באלכוהול כדי להשמיד ראיות. הירי היה פרי מעשה מחושב של טויבי, שכיוון נשק טעון לנעים ירה בו מטווח קרוב, בחוסר אכפתיות וזלזול בחיי אדם.
"האשמתו של טויבי בעבירה קלה של המתה בקלות דעת היא טעות גדולה של מח"ש. לכן, משפחתו של נעים ז"ל הגישה באמצעות עורכות הדין עתירה לבית המשפט העליון המבקשת, כי זה יורה למח"ש להחמיר את סעיף האישום לרצח באדישות. זאת, על מנת לשקף את מהותו האמיתית של המעשה".
עורכות הדין הוסיפו כי מח"ש סירבה לתחינות המשפחה לקבל את חומר החקירה. הן מציינות, כי "מצער לראות שמצד אחד, מסרבים להעביר למשפחת המנוח את החומר ומצד שני, עובדות מן החומר מודלפות לתקשורת בצורה הפוגעת במשפחה".