ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר היום (שלישי) בוועידה הלאומית לחינוך של מרכז השלטון המקומי כי מתחמי הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים הם "מדגרת קורונה" - וקרא לממשלה לעצור אותן עכשיו. לדבריו, "אני מטיל ספק רב ביעילות הבדיקות, וההורים עוברים סבל רב במהלכן".
לדברי ליאון, "אני פונה מכאן לראש הממשלה, לשר הבריאות ואולי גם לשרת החינוך - תעצרו מיד את הבדיקות הסרולוגיות הללו. הבדיקות שאנחנו מבצעים ממש בימים אלה גורמות לדבר אחד - למדגרה של קורונה, שמתאספת מאחורי המקומות שבהם נערכות הבדיקות. אני מטיל ספק ביעילות שלהן, אבל דבר אחד ברור - ההורים עוברים סבל רב במהלך הבדיקות. תעצרו, לא קרה שום דבר. כולנו טועים ואפשר לעצור עכשיו ולעשות את זה בצורה מסודרת בבית הספר".
"אני חייב לומר לכם שמערכת החינוך החרדית התחילה לפני שבועיים, ועד כמה שאני זוכר, בירושלים - כל מנהל בית ספר שיזם בדיקות סרולוגיות סייענו לו, וזה התבצע בצורה מסודרת", הוסיף. "תעצרו, באמת לא קרה כלום. אנחנו איתכם, לא מוחים על כך. פשוט זו הייתה טעות שצריכה להיעצר באופן מיידי".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
יפעת שאשא ביטון בועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
יפעת שאשא ביטון בועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
(צילום: סנטרל הפקות)
3 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בחולון
מתחם בדיקות סרולוגיות בחולון
עומס במתחם הבדיקות הסרולוגיות בחולון, אתמול
(צילום: יריב כץ)
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בגילים 3 עד 12 באוכלוסייה הכללית נכנס הבוקר ליומו השלישי, ובמוקדים רבים התמודדו עד כה עם בעיות משמעותיות. בכמה מוקדים באזור הדרום הודיע פיקוד העורף על מחסור משמעותי בציוד רפואי, חובשים שלא הגיעו עדיין למשמרת שנקבעה להם ובעיות באפליקציית הרישום לבדיקות. גם באזור המרכז - בתל אביב ובגבעתיים – לא כל החובשים הגיעו הבוקר למוקדי הבדיקות. מנגד, בחלק מהמוקדים באשקלון מערך הבדיקות פעל באופן מיטבי וללא בעיות.

שאשא ביטון: נצא לפיילוט שמעניק אוטונומיה למנהלים ולמורים

בתוך כך, לקראת פתיחת שנת הלימודים, וברקע המשך העלייה בתחלואה בקורונה, השתתפה הבוקר גם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בוועידה. "השנה נצעד לעבר אוטונומיה", אמרה השרה, שלא התייחסה בדבריה לנושאים מעוררי המחלוקת של חיסונים בתוך בתי הספר, ופתיחת הלימודים. "אנחנו רוצים להביא אוטונומיה לתוך בית הספר, למנהלים שלנו שינהלו כפי שהם חולמים, ולראשי רשויות – כי ראינו שבהיבט הניהולי ידעתם טוב יותר מכל אחד אחר מה טוב ליישוב שלכם".
עוד אמרה השרה כי "אנחנו חייבים לחזק את מעמד המורה וההוראה בישראל, גם בהיבט השכר ואני יודעת שיפה בן דוד נלחמת לחזק את המורים בשכר גם במעמד שלהם בתוך הקהילה והחברה".
בתחילת השבוע אישר קבינט הקורונה את פתיחת שנת הלימודים כסדרה ב-1 בספטמבר, בערים שאינן אדומות, בכל הגילים. התלמידים יחוסנו בשטח בתי הספר בשעות הלימודים, בכפוף לאישור ההורים. אושר גם מתווה הלמידה בערים אדומות, ולפיו כאשר מספר התלמידים המחוסנים בכיתה בשכבות ח'-י"ב נמוך מ-70%, הכיתה תעבור ללמידה מרחוק.

מתווה "התו הירוק" יחול גם על צוותי ההוראה בגני ילדים ובבתי הספר, וכן על הצוותים המטפלים במערכת הבריאות. ביום פתיחת שנת הלימודים יידרשו ילדים עד גיל 12 להציג אישור הורים לביצוע בדיקת אנטיגן שתוצאתה שלילית.
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר בוועידה כי "אנחנו כאן כדי להוביל מהלך משמעותי לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. היתרון הגדול בסופות שהן מבהירות לנו את הדרך. אם לא נתאים עצמנו למצב החדש נשאר מאחור. הציבור מראה את האמון כלפי השלטון המקומי שטיפס בצורה מרשימה. נעביר סמכויות לרשויות ולמנהלי בתי הספר".
3 צפייה בגלריה
חיים ביבס בוועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
חיים ביבס בוועידת החינוך הלאומית בנייני האומה ירושלים
חיים ביבס בוועידת החינוך הלאומית. "חייבים לנהל שגרה לצד הקורונה"

"בחודשים האחרונים פעלנו לפתיחת שנת הלימודים ב-1 לספטמבר תוך שמירה על בריאותם של הילדים והצוות", הדגיש ביבס. "חייבים לנהל שגרה לצד הקורונה. המתווה שהובלנו והתקבל על ידי הממשלה מבוסס על כך שיגיעו ללמוד כמה שיותר תלמידים לבתי הספר.
"בדיקות האנטיגן יגיעו למשפחות רגע לפני פתיחת השנה. זה ילווה אותנו לאורך כל השנה. יתוגברו פעולות המניעה והאיתור, יחל הפיילוט בו כיתה שנחשפה לחולה מאומת תוכל להגיע לביה"ס תוך בדיקות יומיות. הפעולות שינקטו יהיו ברמת כיתה ושכבה", הוסיף. "אנחנו מאוחדים וזה הכוח שלנו למול האתגר המשותף".