2 צפייה בגלריה
רועי סדן
רועי סדן
הקיף את כדור הארץ על אופניים. רועי "ג'ינג'י" סדן
בית החולים איכילוב בתל אביב קיים "מרתון השתלות" שנמשך 24 שעות, שבמהלכו הושתלו בשלושה חולים קשים שני כבדים, כליה ולבלב. כבד אחד נתרם מגופו של רועי "ג'ינג'י" סדן, שנהרג בזמן שרכב על אופניו.
סדן (38), שהקיף את העולם לפני עשור על אופניים, מת מפצעיו אתמול בבית החולים לגליל בנהריה. סדן נפצע שלשום באורח קשה מאוד מפגיעת אוטובוס ליד קיבוץ ראש הנקרה שבו התגורר בשנים האחרונות. הלווייתו תתקיים ביום ראשון ב-14:30. לסדן היה כרטיס אדי, ומשפחתו הסכימה לתרום את איבריו.

2 צפייה בגלריה
רועי סדן
רועי סדן
"היו לו עוד המון תוכניות וחלומות שרצה להגשים". רועי סדן
סדן התפרסם ב-2011 אחרי מסע בן ארבע שנים ו-66 אלף ק"מ, שבמהלכו הקיף את כדור הארץ על אופניו במשך 1,458 ימים, שבהם ביקר ב-42 ארצות ושש יבשות. באוגוסט 2015 נפצע סדן באורח קשה במפולת סלעים בטיול סמוך לעיר לה בהימלאיה. הוא הידרדר לתהום של 500 מטר וחולץ ממנה במבצע מורכב. מאז סבל מנכות. חבריו סיפרו ל-ynet על האדם שהיה, ואמרו כי גם הפעם, כמו בתאונה הקודמת בטיול בהימלאיה, היו בטוחים שייצא מזה.
נעמה גיבורי-קולסקו, שסדן היה חבר קרוב של בעלה, מספרת שהוא "היה אדם נדיר, אבל לא מהדברים שאומרים כקלישאה. אני לא מכירה עוד אף אחד כמוהו, דרימר אמיתי עם נשמה כובשת. אדם שחוצה את העולם על אופניים לא יכול להיות אדם רגיל. הוא היה חזק בגוף ובנפש".
לדבריה, "הוא היה חברותי באופן קיצוני, אחד כזה שמצליח לגעת בכל אחד וגם יודע לטפח את החברויות שלו. היו לו עוד המון תוכניות וחלומות שהוא רצה להגשים. זה מרסק את הלב, קשה לדמיין עולם שהוא לא חלק ממנו".

חברו הקרוב, גיל יחזקאל, סיפר שפגש את סדן בכיתה ד' כשעבר עם משפחתו ליישוב אורנית - ומאז הפכו השניים לחברים הטובים ביותר. "היינו 12 חבר'ה, הגרעין הקשה, והוא המציא בשבילנו את המושג 'משפחברים'. היינו הכל אחד בשביל השני", אמר. "יש קוריוז שאפשר לספר עליו, שהוא בכלל לא ידע לרכוב על אופניים. לא היו לו אופניים ואנחנו היינו מרכיבים אותו ברחבי היישוב, למגרש הכדורסל ועוד. גם שם הוא התבלט, הוא היה ויקינג אמיתי, ענק בכל קנה מידה, הרבה מעל הממוצע. אתה לא יכול להיות אדם רגיל ולהקיף את העולם ולעשות את כל מה שהוא עשה", הוסיף.
בעת התאונה, ביום רביעי, היה סדן בדרכו חזרה מאימון. "יש אימון שנקרא אוורסינט, כלומר עליות ברמה שמדמה את הטיפוס לאוורסט", סיפר חברו. "יש עלייה כזו מצוק ראש הנקרה כלפי מעלה, עלייה תלולה שאפילו הג'יפים של צה"ל מתקשים לעשות. הוא היה עושה את העלייה הזו 21 פעם, וזה היה האימון היומי שלו. כשהוא היה בדרך חזרה – ואנחנו עדיין לא יודעים איך בדיוק זה קרה – הוא נפגע מהאוטובוס. הוא קיבל מכה אחת ועף למעלה, לחלון האוטובוס, ומשם הועף קדימה על הכביש, ונפל על ראשו".

מרתון ההשתלות של איכילוב

את מבצע ההשתלות בבית החולים איכילוב ניהל ד"ר ניר לובצקי, מנהל המחלקה לניתוחי כבד, דרכי מרה ולבלב, והשתתפו בו רופאים ממערכי הכירורגיה, ההרדמה, הטיפול הנמרץ והכבד ביחד עם צוותי סיעוד ותיאום השתלות. סך הכל מדובר על יותר מ-50 איש, כולל שישה מרדימים ורופאי טיפול נמרץ, שעבדו מסביב לשעון במהלך השבת כדי שמבצע ההשתלות הסתיים בהצלחה.
החולים שזכו לחיים חדשים הם שני גברים בני 51 ו-53 שעברו השתלת כבד, ובת 35 שעברה השתלת כליה ולבלב. שלושתם מאושפזים כעת ביחידה לטיפול נמרץ כללי.
מרתון ההשתלות התאפשר בזכות פעילות המחלקה לניתוחי כבד, דרכי מרה ולבלב באיכילוב, שאמונה על ניתוחי השתלות כבד במדינת ישראל. המחלקה מצטיינת בטיפול בחולים במחלות כבד מתקדמות, מושתלים ומועמדים להשתלה.