באמצע 2002, כשאמריקה עדיין תחת הטראומה הטרייה של ההתקפה על מגדלי התאומים בניו יורק, סיכלה קהילת המודיעין של ארצות הברית, בשיתוף עם ארגוני ביון ישראליים ואירופאים, תוכנית למגה-פיגוע בישראל. המזימה של ארגון אל-קאעידה, שהייתה בשלבים האחרונים של הביצוע והוצאה לפועל, הייתה לרב-פיגוע המוני, בכמה מועדוני צעירים בתל אביב. הפיקוד העליון של הארגון העריך כי אם הפיגועים יתממשו, ייהרגו בהם לפחות 200 ישראלים.
את הדברים האלה חושף לראשונה עלי סופאן, שהיה בשנים הללו הממונה על תיק אל-קאעידה ב-FBI, מי שהתריע על הסכנה הגדולה הנשקפת לארגון, ופיצח את חקירת אסון התאומים, בריאיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" שמתפרסם הבוקר (יום ו') במוסף "7 ימים", לציון 20 שנה להתקפה ששינתה את ההיסטוריה.
1 צפייה בגלריה
עלי סופאן
עלי סופאן
"למזלנו הצלחנו לעצור אותם ברגע האחרון". עלי סופאן
(צילום: רויטרס)
עד עתה היה ידוע רק על תוכנית אחת משמעותית של אל-קאעידה לפיגוע בישראל. ביוני 2001 הגיע לישראל ריצ'ארד ריד, שייוודע לימים כ"מחבל הנעליים" (the Shoe Bomber), כדי לבדוק את האפשרות לפוצץ מטוס אל על באמצעות מטען שיוטמן בנעליו. ריד חזר למפקדיו באל-קאעידה ולנוכח סידורי הביטחון בתעופה בישראל המליץ לבחור יעד אחר, אותו ניסה לפוצץ בדצמבר.
המודיעין האמריקני, שהוכה קשות במחדלים שהובילו להתקפה, החל להשיב מלחמה. במרץ 2002 הצליחו האמריקנים ללכוד את זין אל-עבידין מוחמד חוסיין, שכינויו "אבו זוביידה", פלסטיני מהגדה המערבית, שנכנס ויצא מהכלא בישראל, ומאוחר יותר הצטרף ללוחמי המוג'הידין באפגניסטן והפך לאחד מבכירי מערך המבצעים של אל-קאעידה.
כשאבו-זוביידה נלכד, סופאן היה מהראשונים להיכנס לחקור אותו. סופאן ניסה לפרסם את הרשימות שלו מאותה חקירה בספר על קורותיו, אך החלק הזה נפסל בהוראת יחידת ביטחון המידע של ה-CIA ורק עתה הותר לפרסום ומובא כאן לראשונה.
"כשלכדנו את אבו זוביידה ונכנסתי לראשונה לחקור ב'בלאק סייט' (מקום מסתור) שם הוא הוחזק", נזכר סופאן. הוא עדיין לא מורשה לומר היכן היה האתר הזה אבל מספר כי "הדבר הראשון שאמרתי לו היה: 'אתה הרי כל כך מקצוען וכל כך זהיר, איזו טעות לדעתך עשית כדי שנצליח ללכוד אותך?' אבו-זוביידה חשב לרגע וענה: 'התשובה ברורה לגמרי. הישראלים עלו על אנשי הקשר שלנו לקראת הפעולה הקרובה'.
"וכך הוא גילה לנו על משהו שלא היה לנו מושג עליו, שהם מתכננים פיגוע רב מוקדים בישראל, בכמה מועדונים ושהם מעריכים שיצליחו לגרום למשהו כמו 200 הרוגים בו זמנית". סופאן מספר כי שליח מטעם פיקוד אל־קאעידה ריכז את הפעולה מאירופה והיה אמור להגיע לישראל כדי לנהל אותה. הווידוי המפתיע הזה הביא להתרעה דחופה לכמה שירותי ביון, לרבות כמובן אלה בישראל, המפקד נעצר וההתקפה סוכלה. "למזלנו הצלחנו לעצור אותם ברגע האחרון", הוא מוסיף.
אי אפשר באמת להבין מה גרם למחדל ה־11 בספטמבר, בלי עלי סופאן. הוא זה שלצד ג'ון א'וניל חקר ונבר סביב אל קאעידה ובן לאדן בימים שכמעט אף אחד לא ידע מי הם. הוא זה שכתב את המזכר המכונן ב-FBI, שבעקבותיו הפך בן לאדן ליעד מרכזי. והוא זה שלימים יעמוד כמעט לבד, מול כל עוצמת ה-CIA, ויטיח בהם: המחדלים שלכם הביאו את האסון. והוא גם ישלם על זה בתפקיד שלו ב-FBI – אבל יהפוך לסוג של גיבור תרבות, והאיש שעל דמותו תתבסס סדרת הדרמה "המגדלים הגבוהים", שמבוססת על רב מכר היסטרי באותו שם מאת העיתונאי האמריקני לורנס רייט.
הכתבה המלאה: היום במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", בגיליון מיוחד לרגל 20 שנה ליום ששינה את העולם