בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שני) תשע וחצי שנות מאסר על סברי סלם אמר מכפר קרע בגין מעורבותו בלינץ' נגד משפחה יהודית באזור הכניסה ליישוב במהלך מבצע "שומר החומות" ב-2021. חוץ מעונש המאסר, נגזר על סלם אמר 18 חודשי מאסר על תנאי ופיצויים בסכום של 20 אלף שקלים למתלוננת שנהגה במכונית שהותקפה. בהחלטתו, קבע השופט כי "לאור אופי הפגיעות ומהות העבירות - שכללו עבירת טרור - מדובר בפגיעה קשה בערכים מוגנים".
2 צפייה בגלריה
רכב ניזוק בניסיון לינץ' בכפר קרע
רכב ניזוק בניסיון לינץ' בכפר קרע
המכונית שניזוקה בניסיון הלינץ' בכניסה לכפר קרע
לדברי השופט דניאל פיש, "ברור לכל כי חברה מתוקנת אינה יכולה לסבול תופעות של אלימות ומעשי לינץ' כלפי אזרחים תמימים אך בשל השתייכותם הלאומית, וזאת ביתר שאת בעת תקופה של מתיחות ביטחונית". על סבר אמר ציין השופט כי "מהרגע שההמון סגר על רכבם של המתלוננים, הוא נטל חלק פעיל ואף פעיל ביותר במעשים".
מכתב האישום עלה כי ב-12 במאי 2021, סלם אמר השתתף בהתפרעות של מאות אנשים ליד צומת הכניסה לכפר קרע על כביש 65, ובאזור תחנת הדלק דור אלון שנמצאת סמוך לצומת. המתפרעים קראו קריאות נגד המשטרה והמדינה, אחזו בדגלי פלסטין וחלקם היו רעולי פנים - בהם גם הנאשם. עוד נכתב באישום כי המתפרעים הציתו צמיגים, גרמו נזקים לרכוש ציבורי, השליכו אבנים על וירו זיקוקים על שוטרים, והשליכו אבנים לעבר מכוניות שנסעו בכביש.
לטענת עו"ד בני פסקל, תובע מפרקליטות מחוז חיפה, סלם אמר השתתף בהתפרעויות במשך כמה שעות. במהלך ההתפרעויות, המתלוננת נהגה במכוניתה באזור, ואיתה נסעו גם הוריה. בשלב מסוים, כך נטען באישום, הפורעים זיהו את בני המשפחה כיהודים, וצעקו לעברם: "יהוד יהוד". לאחר מכן, עשרות התגודדו מסביב למכונית במטרה לחסום אותה ולתקוף את בני המשפחה.
באישום נכתב כי הפורעים "יידו אבנים על הרכב ממרחק קרוב וכן חבטו ברכב באגרופים, בבעיטות ובאמצעות מקלות. שמשות הרכב נופצו והפורעים ניסו לפתוח את הדלתות במטרה להוציא את בני המשפחה ממנו". עוד צוין כי סלם אמר "הצטרף לאירוע ופעל ביחד עם יתר התוקפים. הוא יידה ארבע אבנים לעבר הרכב, וחלקן פגעו בו. כשהרכב האט את מהירותו, הנאשם נצמד אליו, הכניס את ידו לתוך החלון הסמוך לנהג שנופץ, אחז בחוזקה בראשה של המתלוננת ולחץ על פניה".
בתחילה, המתלוננת ללא הצלחה להימלט בנסיעה מהפורעים, אך בהמשך הצליחה להיחלץ מאחיזתו של סלם אמר, שכאמור תפס את ראשה. לפי האישום, שוטרים שפעלו בסביבת הצומת הבחינו בנעשה, ורצו לעבר המכונית תוך שהם משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות - אך התוקפים המשיכו בשלהם. בשלב זה אחד השוטרים ביצע ירי באוויר - והתוקפים ברחו מהמקום ואפשרו לבני המשפחה להימלט.
2 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
מהומות בזמן שומר החומות. ארכיון
( צילום:עוז מועלם יריב כץ)
סלם אמר הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון. העבירות בהן הורשע הן: מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, חבלה במזיד ברכב ממניע של גזענות, התפרעות, הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו בנסיבות מחמירות, היזק בזדון, עבירות בנשק (ייצור, החזקה, נשיאה והובלה) והיזק בזדון לרכוש.
כתוצאה מהתקיפה, בני המשפחה המתגוררים באזור כפר סבא סבלו משורה של חבלות. המתלוננת נחבלה ממכות התוקפים ומפגיעת אבנים ומזכוכיות - ונגרמו לה שטפי דם ושריטות בפנים, בחזה ובבטן. אביה של המתלוננת נפגע מאבן ברגלו וסבל מכאבים נוספים כתוצאה מהתנגשות המכונית בכלי רכב אחרים במהלך ההימלטות מהמקום, ואימה נחבלה מפגיעת זכוכיות שהתנפצו וגרמו לה שריטות בפנים, בזרוע ובקרסול. למכונית נופצו כאמור השמשות, נגרם לה נזק בפח ושבר בטמבון האחורי, ונשברה אחת מידיות הדלת.
לדברי השופט פיש, "במעשיו של נגרמו נזקים גופניים למתלוננת ולהוריה, וכן נזקים נפשיים כעולה מתסקיר הנפגעת שהוגש. יש להדגיש שלאירוע המתואר היה פוטנציאל נזק גדול מעבר לנזקים שאירעו בפועל, ואף פוטנציאל לגרימת מותם של הקורבנות, כשעדותה של המתלוננת הבהירה כי אילולא הצליחה בסופו של דבר להיחלץ מידי ההמון, האירוע יכול היה בנקל להסתיים במוות שלה ושל הוריה".