3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
ארכיון
(צילום: EPA)
סיפוח אמנם לא יהיה בינתיים, אבל בשטח מקדמים תוכניות עבור ההתנחלויות: בשבוע שעבר התכנס המינהל האזרחי לראשונה מאז פברואר, ואישר שורה של תוכניות תחבורה המחברות את יישובי בנימין לירושלים ‑ ואמורות לשפר משמעותית את תשתיות הכבישים הבעייתיות ביהודה ושומרון.
הפרויקט הגדול שאושר הוא המשך כביש 35, שיאפשר חיבור מהיר מאזור התעשייה בנימין לכביש 443 באזור התעשייה עטרות, כשהוא חולף מתחת למחסום קלנדיה והעיירה א-רם.
פרויקט נוסף קשור לכביש 60, המהווה את הדרך היחידה של תושבי ההתנחלויות אדם, פסגות, בית אל ועפרה להגיע לירושלים. בשנים האחרונות ראש הממשלה נתניהו התייחס לאזור זה כאל "גוש התנחלויות רביעי", בנוסף למעלה אדומים, גוש עציון ואריאל, והציע לערוך חילופי שטחים כדי להשאיר אותו בידי ישראל כחלק ממטרופולין ירושלים.
3 צפייה בגלריה
מחסום קלנדיה
מחסום קלנדיה
מחסום קלנדיה. מנהרה תעבור תחתיו
(צילום: AP)
במסגרת הפרויקט תיחצב מנהרה באורך של 600 מטרים שתחלוף מתחת למחסום קלנדיה ולעיירה א-רם. סלילת הכביש כוללת הפקעת קרקעות פלסטיניות, ולפי הפרוטוקול העבודה על תוכנית הכביש נעשית בתיאום עם הרשות הפלסטינית ‑ מאחר שהוא ישרת גם תנועה של פלסטינים.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים בחיזמה. נתיב תחבורה ציבורית ייבנה
פלסטינים בחיזמה. נתיב תחבורה ציבורית ייבנה
פלסטינים בחיזמה. נתיב תחבורה ציבורית ייבנה
תוכנית נוספת שאושרה, במטרה להקל על עומס התנועה מגוש יישובי בנימין לירושלים, היא הקמת נתיב תחבורה ציבורית על כביש 437 מצומת אדם למחסום חיזמה. כמו כן אושר כביש עוקף וולאג'ה, המחבר בין גוש עציון לירושלים, כדי לקדם את תוכנית הרחבת היישוב הר גילה, הכוללת 560 יחידות דיור חדשות.
ישיבת המינהל התקיימה אחרי תקופה ארוכה שבה לא נערכה פעילות. גורמים במינהל האזרחי טוענים כי הסיבה היא הקורונה אבל לדברי המתנחלים, הסיבה היא פוליטית. לטענתם, מדובר ב"הקפאת מצב" כחלק מיישום תוכנית המאה של הנשיא טראמפ.
אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים טען כי "התוכניות, ומהלכים אחרים של הממשלה, הן הסיפוח שנתניהו מקדם. גם אם לעת עתה הסיפוח הפורמאלי נדחה, הרי שהסיפוח דה פקטו מתקדם. הכבישים מקבעים את הישארותה של ישראל בגדה המערבית: הם תנאי הכרחי להרחבה של התנחלויות, כולל כאלו שבעומק הגדה".
"מצד שני הכבישים מפצלים את המרחב הפלסטיני למובלעות", הוא אומר. "הרחבת ההתנחלויות וסלילת כבישים לתוך המרחב הפלסטיני תהפוך את המשימה של הפרדה בהסכם עתידי לבלתי אפשרית. כך ממשלת נתניהו מקבעת מציאות של אפרטהייד שבשביל לתקן אותה - אם יהיה אפשר לתקן אותה - יצטרכו ממשלות עתידיות לשלם מחיר כבד".