השיחה בין ניר לנציגת המשרד לביטחון לאומי

אחרי הפיגועים בסוף השבוע התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני והחליט לזרז את הליכי קבלת רישיון הנשק, מה שיוסיף לדברי ראש הממשלה והשרים "עוד אלפי אזרחים" חמושים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעצמו קרא כבר בליל שישי לחמש כמה שיותר אזרחים. וחרף המדיניות הזו, רס"מ במיל' ניר מבאר שבע (26), שזומן רק בחודשים האחרונים לשירות מילואים פעיל נוסף כלוחם חי"ר, לא קיבל בחזרה את רישיון הנשק שלו מהמשרד לביטחון לאומי - אף ששתי תלונות שהוגשו נגדו במשטרה בטענה לאיומים ו"תקיפה סתם" לכאורה, נסגרו כליל.
"אין אשמה פלילית. הוחלט שנסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדתך לדין", צוין במכתב רשמי שקיבל מהמשטרה. ניר עבד בשנים האחרונות כמאבטח במוסדות ציבוריים ופרטיים בדרום בהסתמך על שירותו הסדיר המלא כלוחם בחטיבת כפיר, אך בשלושת החודשים האחרונים נגדעה פרנסתו. מאז ניר מטורטר בין המשטרה למשרד ביטחון לאומי, שמסרב כאמור להחזיר לו את רישיון הנשק.
3 צפייה בגלריה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
"פוגעים לי בפרנסה על סתם". ניר
הסיבה: כדי להצדיק את החזרת הנשק, עילת סגירת התיק צריכה להיות מחוסר אשמה ולא מ"אין אשמה פלילית", אף שכאמור בניר לא דבק שום רבב פלילי, ואין לו רישום פלילי כעת. לפי המסמכים המשטרתיים שהציג, אחת התלונות בוטלה על ידי המתלוננת. "אמרו לי במשרד לביטחון לאומי שאני צריך להגיש ערר במשטרה על עילת הסבירה, דרך היועץ המשפטי של המרחב המשטרתי. הגשתי, חיכיתי את ה-45 יום שקבוע להם להגיב, וכלום. גם על נטילת הרישיון עצמו ערערתי, ואני עדיין מחכה", סיפר ניר.
לדבריו, "פוגעים לי בפרנסה על סתם, ואני עלול למצוא את עצמי ברחוב בקרוב. כמוני יש מאבטחים צעירים רבים שרק בגלל תלונה ראשונית במשטרה מיד לוקחים להם את רישיון הנשק ופוגעים להם בפרנסה, ולא משנה אם זו תלונת שווא, מנקמה או טענת סרק". הוא הוסיף: "איך הגיוני שצה"ל ממשיך לזמן אותי למילואים, לאימונים ולתעסוקות מבצעיות כלוחם חמוש במילואים, אבל מבחינת המדינה אסור לי לשאת נשק? כל אחד כך יכול להיפגע סתם".
3 צפייה בגלריה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
"עלול למצוא את עצמי ברחוב בקרוב". ניר
ניר הזכיר את חשיבות נשיאת הנשק, באחריות ובאופן מוסמך על ידי אנשים שמיומנים בכך כמוהו, שכן גם בעירו באר שבע בוצעו פיגועי טרור בשנה האחרונה, שהסתיימו בהרוגים ובפצועים - ורק נוכחות של אזרחים חמושים שהגיבו בירי - מנעה את המשך הקטל.
סיפורו של ניר הגיע בשבועיים האחרונים לידיעת בכירים במשרד לביטחון לאומי, אך דבר לא נעשה כדי לקדם את השבת הנשק והחזרתו לעבודה. "נגרם לי עוול בגלל תלונה שבכלל בוטלה. אני לא מסוכן וממשיך לתרום בשירות מילואים. מטרטרים אותי מגוף לגוף במקום להחזיר לי את הרישיון", אמר. "המדינה זורקת אותי לכלבים, אני צריך לסבול בלי מענה. המשטרה הרי החליטה לסגור התיק בלי להעמיד אותי לדין, אז למה לפגוע בפרנסה שלי? הגנתי, ואני עדיין מגן בגופי על המדינה במילואים. הגעתי גם לבית המשפט בעיר וכולם התעלמו מהתחנונים שלי".
3 צפייה בגלריה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
ניר, לוחם במילואים שלא קיבל נשק בחזרה
"מטרטרים אותי מגוף לגוף במקום להחזיר לי את הרישיון". ניר
המשרד לביטחון לאומי מסר בתגובה: "ניר החזיק ברישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי וברישיון ארגוני כמאבטח. בתאריך 6.11.2022 בוצעה תפיסת כלי ירייה פרטי שהוחזק על ידיו ברישיון על ידי המשטרה בגין מסוכנות פלילית. בהתאם לכך, רישיונו הארגוני כמאבטח בוטל על ידי הרשות המוסמכת. מפאת צנעת הפרט אין באפשרותנו לפרט בעניין העבירות המיוחסות לו. ניר הגיש בקשה חוזרת לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה, אך בקשתו נדחתה עקב סירוב המשטרה בגין מסוכנות פלילית. ניר הגיש ערר לרשות המוסמכת, שיטופל בהתאם לכללים שנקבעו בחוק".
המשטרה מסרה בתגובה: "נושא רישוי כלי נשק הוא בסמכות ובטיפול המשרד לביטחון לאומי".