שר המשפטים האמריקני וויליאם באר השתתף היום (ב') במסיבת עיתונאים אחרונה לפני פרישתו מהתפקיד, רגע לפני העברת השלטון לג'ו ביידן - שיושבע לנשיאות ב-20 בינואר.
באר, שהיה מבעלי בריתו הקרובים של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, הסתכסך עמו לאחרונה בעקבות מחלוקות בכמה נושאים – בראשם הטענה של טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו. באר אמור לסיים את תפקידו מחרתיים. מי שיחליף אותו יהיה סגנו ג'פרי רוזן.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וויליאם באר
דונלד טראמפ וויליאם באר
באר וטראמפ. מחלוקות קשות הביאו לפרישת שר המשפטים
(צילום: AFP, EPA)
שר המשפטים של טראמפ הדגיש היום שלמרות שהוא משוכנע שהייתה הונאה בבחירות, אין עדות לכך שההונאה הייתה שיטתית או נרחבת, בהיקף שיכול לשנות את התוצאות. באר אמר שלפי שעה אין סיבה שהממשל הפדרלי "יחרים מכונות הצבעה" במסגרת הטענות להונאה וזיופים.
בסוף השבוע דיווח "ניו יורק טיימס" שטראמפ הציע למקורביו למנות את עו"ד סידני פאוול, שהייתה חברה בצוות המשפטי שנאבק בתוצאות הבחירות, לתפקיד התובעת המיוחדת - כדי שתחקור את החשד להונאה. מקורביו של טראמפ דחו את ההצעה. באר אמר היום שהוא לא מתכוון למנות תובע מיוחד כדי לחקור את הטענות להונאת בחירות.
3 צפייה בגלריה
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
מסיבת העיתונאים האחרונה של באר, היום
(צילום: גטי אימג'ס)
טראמפ זעם על באר גם בעקבות החשיפה כי מתנהלת חקירת מסים פדרלית נגד האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנבחר. טראמפ טען כי משרד המשפטים היה צריך לחשוף את קיומה לפני הבחירות - למרות שהדבר מנוגד לנהלים, הדורשים להימנע מהתנהלות שעלולה להשפיע על הבחירות. לפי דיווחים טראמפ שקל למנות תובע מיוחד גם בעניין האנטר ביידן.
במסיבת העיתונאים האחרונה בתפקיד אמר באר שאין סיבה למנות תובע מיוחד לחקור את בנו של ביידן. באר ציין שמשרד המשפטים מנהל את החקירה באחריות ובמקצועיות, ולכן אין צורך בתובע מיוחד. שר הפנים הנכנס רוזן, שיכהן בתפקיד פחות מחודש, סירב לומר אם ימנה תובע מיוחד.
גורמים בממשל האמריקני קראו בימים האחרונים לטראמפ להגיב בחריפות למתקפת הסייבר הנרחבת, שבה נפרצו מערכות של כמה סוכנויות פדרליות. הפריצה מיוחסת לרוסיה, וגם מזכיר המדינה מייק פומפאו אמר שההערכה היא שמוסקבה אחראית למתקפה.
למרות זאת טראמפ לא הפנה אצבע מאשימה לעבר ולדימיר פוטין והקרמלין, ואמר שייתכן שסין היא האחראית. בניגוד לעמדת טראמפ אמר הערב באר שגם להערכתו רוסיה היא האחראית לפריצה. "מהמידע שיש לי אני מסכים עם ההערכה של פומפאו. בהחלט נראה שמדובר ברוסים", אמר.