1 צפייה בגלריה
השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע
השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע
איתמר בן גביר בזירת הרצח המחומש בכפר יפיע
(צילום: נחום סגל)
לפני בחירות 2022 התראיין איתמר בן גביר אצל פרשן חדשות 12 מוחמד מג'אדלה וביקש ממנו להצביע עבורו משום שהוא זה שימגר את הפשיעה בחברה הערבית. ארשה לעצמי להמר שמג'אדלה שם בקלפי פתק אחר, ובכל זאת קיבל בן גביר את מבוקשו ומונה לשר לביטחון לאומי.
תחת כהונתו, מאז תחילת שנת 2023, נרצחו 100 אזרחים ערבים, יותר מפי שניים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022. אף שזה מפתה, יש לומר ביושר שבן גביר אינו אחראי בלעדי להישגים הדלים בצמצום הפשיעה ובלכידת העבריינים. הוא מכהן בתפקידו כחצי שנה וזהו זמן קצר מדי להגיע לתוצאות של ממש. לזכותו ייאמר שהוא גם שם את האצבע על הבעיה המרכזית - מחסור בכוח אדם במשטרה. לצורך זה הוא הפעיל את כוחו הפוליטי לנסות להשיג תקציבים נוספים להגברת הגיוס ולהעלאת שכר המשרתים.
למרות זאת, בתודעה הציבורית הוא נתפש כאשם הבלעדי ובכך הוא יכול להאשים רק את עצמו. בן גביר יצר את הרושם שהוא מפקדה הישיר החדש של המשטרה ויש בידיו פתרונות לכול. הוא לא הפנים שהזנחה של שנים אי אפשר לתקן בקמפיין של כמה חודשים. בינתיים, כמו פיגארו הוא נמצא כל הזמן פה ושם, מנחית הוראות על המפכ"ל, מפקח ישירות על מבצעים, מתייצב בכל אירוע ביטחוני או פלילי ומפזר הצהרות לתקשורת. במקום לקבל את העובדה שקמפיין הבחירות הסתיים והגיע הזמן לנהל מתחת לרדאר עבודת מטה לטווח ארוך, הוא ממשיך לטעון ש"המשטרה זה אני", ואז מופתע כשאומרים לו "כל כישלונות המשטרה זה אתה".
המוקש המרכזי שעליו דרך בן גביר היא מערכת היחסים עם המפכ"ל והניצבים. כשהייתי בעבר הרחוק יועץ תקשורת לשר לביטחון פנים ולאחר מכן דובר המטה הארצי, הגעתי למסקנה שעיקר הפגיעה התדמיתית בשר מקורה בקציני המשטרה. וכך גם כיום: מערכת יחסים עכורה מול הארגון יוצרת נגדו גל פרסומים מתמיד שכמעט בלתי אפשרי להתמודד איתו.
בחצי השנה האחרונה עשה בן גביר הכול כדי לפגוע בכבודם של הקצינים הבכירים: הוא הדליף לתקשורת שיחת טלפון בינו לבין המפכ"ל, יזם את פיטוריו של מפקד מחוז תל אביב אשד בשידור חי באמצע פעילות מבצעית, נטרל את ראש אגף התכנון דני קריבו במשטרה משום שכתב שהתקציב שיגיע בפועל למשטרה לא עונה על צרכיה ועוד. אין פלא שאפילו רב-ניצב קובי שבתאי תקף אותו כפי שמעולם לא עשה מפכ"ל לשר ("אין תשעה מיליארד... ההבטחות להעלאת שכר לא יקוימו").
ברוך לשםד"ר ברוך לשם
הטעויות האלו חרצו את גורלו של בן גביר ופגעו קשות ביכולתו להמשיך ביעילות את תפקידו כשר. כדי לגייס שוטרים נוספים צריך להעביר לציבור מסר שלפיו מדובר בארגון בעל מוניטין שכדאי לשרת בו למרות השכר הנמוך. אי אפשר להשיג את המוניטין והדימוי הנדרשים כשבן גביר יוצר רושם כי המשטרה פשטה את הרגל ושהוא נפטר מכל קצין בכיר שמחזיק בעמדה עצמאית. הרי גם אם יוקצו התקציבים, יהיו מעט מתגייסים לתקנים הפנויים.
התוצאה היא שהמשרד לביטחון לאומי והמלחמה בפשיעה ימשיכו לרבוץ כאבן ריחיים על צווארה של הממשלה כאחד מכישלונותיה המרכזיים. בן גביר, שהכריז על החזרת המשילות למדינה כיעד המרכזי שלו, ימשיך להיות גורם מפתח בחוסר יכולתה של הממשלה הזו למשול.
  • ד"ר ברוך לשם שימש בעבר כיועץ השר לביטחון פנים ודובר המשטרה וכיום מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il