עוד הרבה לפני הכרזתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אתמול (שבת), ישראל הייתה בסוד המגעים למסדרון היבשתי שיחבר בין היתר בין ישראל לסעודיה באמצעות רכבת - וקיבלה עדכונים בנושא על ידי יועצי הבית הלבן. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעשוי לפגוש השבוע את ביידן - אחרי חודשים של המתנה להזמנה לבית הלבן - בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, הודה לו "על המאמץ הרב שהביא אותנו להודעה ההיסטורית היום".
הוא ציין כי כבר לפני מספר חודשים פנתה ארה"ב לישראל - בעניין "הגשמת ההזדמנות ההיסטורית הזאת - ומאז היא ניהלה מגעים דיפלומטיים נמרצים כדי להביא לפריצת הדרך של היום", אך למעשה הרעיון נולד הרבה קודם לכן. למעשה, הגורם הישראלי הראשון שהציע מסדרון רכבות שיחבר את המזרח התיכון היה שר התחבורה לשעבר ישראל כץ, כבר באפריל 2017. הרעיון של כץ - "מסילות לשלום אזורי" - דיבר על רשת של מסילות ברזל שיחברו את ישראל, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ.
3 צפייה בגלריה
שלישים
שלישים
ישראל הייתה בסוד העניינים, נתניהו הודה לביידן
(צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages)

3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
הציע את התוכנית ב-2017. טראמפ אימץ, ביידן הרחיב
(צילום: קובי קואנקס)
ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ התלהב מאוד מהתוכנית של כץ - והחליט לקדם אותה. גם לאחר שהוחלף הממשל בזה של ביידן - הוא חיבק אותה והחליט להרחיב אותה גם גאוגרפית - עד להודו במזרח. אך לא רק גאוגרפית, אלא גם בתכנים: לא רק מסילות רכבת, אלא גם מסדרון אנרגיה, תקשורת, ועוד. האמריקנים מכנים את זה "מסדרון כלכלי" שיחבר את הודו למזרח התיכון ולאירופה.
בכירים בישראל הבהירו אמש כי למעשה לתוכנית אין קשר ישיר לנורמליזציה עם ישראל. ההסכם תלוי כעת בהסכם האמריקני-סעודי שעוד ייקח זמן, אבל זה ללא ספק פרויקט שיסייע לישראל רבות. כל הסחורות יגיעו מהמזרח לחיפה - ומחיפה יפליגו לאירופה, חזון אחרית הימים.
הרעיון אף משתלב עם פרויקט "המסדרון היבשתי" שנידון בין ישראל לארה"ב ונחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כבר בחודש יולי האחרון. דובר גם על כבישים מהירים שעליהם יסעו משאיות עם סחורות ממזרח עד לנמל חיפה. האמריקנים רוצים לחבר לחזון הכלכלי הזה גם את הרשות הפלסטינית, באמצעות מסילות רכבת - ובהמשך תהיה גם תנועה של תיירים על המסילות.

ראש הממשלה נתניהו כאמור בירך על הפרויקט ואמר כי "ישראל נמצאת במוקד של פרויקט בינלאומי חסר תקדים. פרויקט שיחבר תשתיות בין אסיה לאירופה. החיבור הזה יגשים חזון רב שנים שישנה את פני המזרח התיכון, את פניה של ישראל וגם ישפיע על העולם כולו. החזון הזה מתחיל בהודו, עובר דרך איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן, ישראל ומגיע לאירופה. אני מברך על ההודעה שנמסרה היום על ידי ארה"ב, הודו, ערב הסעודית, האיחוד האירופי, איחוד האמירויות וכן צרפת, איטליה וגרמניה".
הוא הסביר כי משמעות ההודעה היא "השקתו של מיזם פורץ דרך לפיתוח מסדרון כלכלי, מהודו דרך המזרח התיכון לאירופה, ואני שמח לבשר שהמדינה שלנו, מדינת ישראל, תהווה צומת מרכזי במסדרון הכלכלי הזה. מסילות הרכבת שלנו ונמלי הים שלנו יפתחו שער חדש מהודו, דרך המזרח התיכון ועד לאירופה, וגם בחזרה - מאירופה להודו, דרך ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות".
"החזון שלה מעצב מחדש את פני אזורנו, ומאפשר להפוך חלום למציאות. המיזם יכלול סלילת מסילות רכבת, הנחת צינורות מימד, זאת האנרגיה של העתיד, הנחת סיביי תקשורות אופטיים, הנחת קווי חשמל ועוד תשתיות. מדינת ישראל תרתום את כל היכולות שלה, את כל הניסיון שלה, במלוא התנופה והמחויבות, למימוש פרויקט שיתוף פעולה שהוא הגדול ביותר בהיסטוריה שלנו. כל משרדי הממשלה יונחו על ידי להירתם להגשמת החלום הזה. הטלתי על המטה לביטחון לאומי במשרדי לרכז את עבודת המטה הלאומית, וגם לתאם תיאום הדוק עם ארה"ב ומדינות אחרות, כדי שהחזון הזה יהפוך למציאות בהקדם האפשרי".

מה עומד מאחורי התוכנית השאפתנית של ביידן?

התוכנית של ביידן נועדה למעשה לתת מענה להשפעה הסינית הגוברת באזור. בראיית האמריקנים המסדרון הזה יעורר פיתוח כלכלי באמצעות קישוריות משותפת ואינטגרציה כלכלית על פני שתי יבשות ובכך יפתח צמיחה כלכלית בת קיימא וכוללת.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
המטרה: לתת מענה להשפעה הסינית הגוברת באזור
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
"דרך המסדרון הכלכלי של הודו-מזרח התיכון-אירופה, אנו שואפים לפתוח עידן חדש של קישוריות עם מסילת רכבת, המקושרת דרך נמלים המחברים את אירופה, המזרח התיכון ואסיה. ארצות הברית ושותפותינו מתכוונות לקשר את שתי היבשות למוקדים מסחריים ולהקל על פיתוח וייצוא של אנרגיה נקייה; להניח כבלים תת-ימיים ולקשר בין רשתות אנרגיה וקווי תקשורת כדי להרחיב את הגישה האמינה לחשמל; לאפשר חדשנות של טכנולוגיית אנרגיה נקייה מתקדמת; ולחבר קהילות לאינטרנט מאובטח ויציב", נכתב בנייר עמדה של הבית הלבן.
"מעבר למסדרון, אנו מדמיינים להניע את המסחר והייצור הקיימים ולחזק את אבטחת המזון ואת שרשראות האספקה. הגישה שלנו שואפת לפתוח השקעות חדשות משותפות, כולל המגזר הפרטי, ולדרבן יצירת מקומות עבודה איכותיים. במבט לעתיד, ארצות הברית מדגישה את המחויבות הבלתי מעורערת שלנו לרדוף אחרי השקעות אזוריות משנות ולפעול לבניית מסדרון זה יחד עם השותפים שלנו. השקעות אלו מהוות שער לעתיד שלנו ועומדות בבסיס החזון המשותף שלנו של עתיד פתוח, בטוח ומשגשג".