3 צפייה בגלריה
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
כמה מוסדות להשכלה גבוהה הודיעו כי יצטרפו מחר (חמישי) ל"יום השיתוק הלאומי" שמתכננים מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית. בחלק מהמוסדות הלימודים ייעצרו כדי לאפשר לסטודנטים ולאנשי הסגל המעוניינים בכך להפגין, ובאחרים לא יתקיימו לימודים כלל.
מכללת בית ברל הודיעה על השבתה מוחלטת של הלימודים מחר. בהודעה נמסר כי המכללה "הוקמה ברוח חזונו של ברל כצנלסון ומתוך אמונה שלמה בשוויון כבוד האדם וחירותו. לומדים ומלמדים בבית ברל חברי סגל המחזיקים בדעות שונות. אנחנו מכבדים את כולם. ההחלטה על עצירת הלימודים ביום חמישי מטרתה להגן על כל אחת ואחד מאיתנו כפרט ועל החברה הישראלית בכלל".
3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטת בן גוריון נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטת בן גוריון נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטת בן גוריון נגד הרפורמה המשפטית
(צילום: רועי עידן)
גם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן הודיע על "הצטרפות לפעילות של יום השיתוק הלאומי". בעקבות זאת לא יתקיימו לימודים, ונמסר כי במקומם יתקיימו הרצאות הסברה בזום על ידי ראשי הפקולטות במרכז על החוקים המתוכננים, משמעותם והשפעתם על כל אחת ואחד מאזרחי המדינה, ללא קשר לדעה הפוליטית, גזע ומגדר.
כמו כן, לימודים לא יתקיימו גם בפקולטה לעיצוב אמנות בשנקר. בהודעה לסטודנטים נכתב כי הוחלט לעצור את הלימודים מחר להזדהות עם המוחים נגד המהפכה המשפטית. הלימודים יושבתו גם באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל.
במכללה האקדמית תל אביב-יפו יופסקו הלימודים לשעה אחת, בין 10:00 ל-11:00, ותתקיים הפגנה משותפת של סטודנטים ומרצים.
הטכניון הודיע כי נענה לפניות סטודנטים ואנשי סגל לממש את זכותם האזרחית ולהביע דעה בסוגיות אזרחיות שעל סדר היום הציבורי. לכן, הלימודים ייעצרו בין 11:30 ל-14:30 בצהריים. במכללת עמק יזרעאל גם כן יעצרו את הלימודים לשעתיים, מ-9:45 עד 11:45, כדי "ליטול חלק בשיח הציבורי ולהשתתף בעיצוב פניה של החברה בישראל".
3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
(צילום: ענבל כרמל)
האוניברסיטאות העברית, תל אביב, בר אילן, בן גוריון, חיפה, אריאל ורייכמן יקיימו מחר יום לימודים רגיל ולא ישבתו, אך צפויות הפגנות ומחאות מקומיות עצמאיות של סטודנטים וחברי סגל בקמפוסים וחלקם אף יצטרפו למחאות הכלליות ברחובות ובצמתים. נשיא אוניברסיטת תל אביב כתב לסגל כי "אם נגיע למשבר חוקתי, נשקול את צעדינו". נשיא האוניברסיטה, ונשיאי האוניברסיטה בעבר, ישתתפו במחאה שתצא מהקמפוס.
שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש, אמר אתמול בישיבת המועצה כי "אני מאמין בחופש האקדמי כמנוע הכרחי להצלחת ההשכלה הגבוהה בישראל. אני פועל ואמשיך לפעול לחזק את עצמאות האקדמיה למען פיתוחה והעצמתה. צר לי כי ישנם ראשי מוסדות המתעקשים לערב ולהכניס באופן חד צדדי את עמדתם הפוליטית לאקדמיה ובכך פוגעים במוסדות שאותם הם מובילים ובאקדמיה כולה".
בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית כעסו על השבתת הלימודים בחלק מהמוסדות. "ההשבתה החד-צדדית של מספר מצומצם של מוסדות אקדמיים, מהווה הפרה בוטה ופוליטיזציה ביחסים הדואליים שבין מאות אלפי הסטודנטים בישראל למוסדות הלימוד", נמסר.
אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, הוסיף כי "במקום השבתת המוסדות באופן שפוגע באלפי סטודנטים באופן גורף וחד-צדדי, יכלו המוסדות שמתכננים להשבית את הלימודים לקדם פתרונות יצירתיים יותר שיעודדו שיח מעמיק ומכבד בין הצדדים. ההתאחדות מוכנה להוביל פתרונות מהסוג הזה ובשבוע הבא במסגרת ישיבת הנשיאות נעלה לסדר היום פתרונות רלוונטיים. לא נסכים להשבתה גורפת שמשמעותה פגיעה מיותרת ולא הוגנת באלפי סטודנטים".
מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר: "נוכח פרסומים בדבר כוונתם של כמה מוסדות אקדמיים לעצור את מהלך הלימודים ביום חמישי, המל"ג מבקשת להבהיר כי על המוסדות להבטיח כי לא תהיה פגיעה בסגל ובציבור הסטודנטים. מובן, כי אין בכך כדי לפגוע בזכות לחופש הביטוי ובחשיבות בהשמעת עמדות וקיום שיח ציבורי".