שרת הפנים איילת שקד התייחסה בריאיון לאולפן ynet לדיון אתמול בוועדת הפנים בהצעת "חוק החשמל", שננעל ללא הסכמות לאחר שיו"ר הוועדה וליד טאהא (רע"מ) ניסה להכניס בה שינויים, והיא סירבה. "כל שינוי שהוא לא מוסכם לא יזכה לרוב של הקואליציה", אמרה שקד. "ולכן החוק גם לא עלה להצבעה. בקואליציה צריך לדעת לעמוד בסיכומים, אחרת היא פשוט לא תחזיק מעמד. יש סיכומים מאוד ברורים בעניין חוק החשמל, והקואליציה תצביע בהתאם לאותם סיכומים".
- כלומר לא היו שום שינויים? "לא היו שום שינויים שאינם מוסכמים. יש שינויים שהם מוסכמים והם בסדר, אבל כל שינוי שהוא לא מוסכם, כמו חלק מהשינויים שהוא ניסה להביא אתמול, לא יזכו לרוב של הקואליציה".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שקד. "החוק קודם אך ורק בהסכמה"
(צילום: יריב כץ )
- הטיוטה שהגעתם אליה בזמנו היא לא סופית? יכול להיות שנראה דברים חדשים? "הרעיון הוא בהחלט סופי, לפעמים ועדה רוצה להכניס שינויים קטנים כאלה ואחרים, אם השינויים מוסכמים אז אין שום בעיה. מה שווליד טאהא ניסה לעשות אתמול זה להכניס גם שינויים שהם לא מוסכמים וזה לא בא בחשבון".
- יש גורמים שונים שאומרים שזאת התקפלות, שכל מה שרע"מ רוצה היא משיגה. "ממש הפוך, אם הייתה התקפלות אז הייתה אתמול הצבעה. עובדה שאתמול לא התקיימה הצבעה מכיוון שהשינויים לא היו מוסכמים".
- יכול להיות שהם מבינים שיש להם קלף מנצח ביד? הם בעצמם אומרים: אם זה לא יעבור כמו שנרצה, נפיל את כל ההצעות האחרות של הקואליציה. "אני לא מתכוונת להתייחס לכל האיומים האלה. אני מסתכלת בצורה מקצועית על החוק הספציפי הזה. החוק הזה קודם אך ורק בהסכמה. אתמול הביאו שינויים שהם לא מוסכמים, הם לא יהיו חלק מהחוק, ולכן צריך להמתין עד שהם יבינו את זה".
- יש טענות שזה קשור למשהו אחר, שזה משבר מתגלגל שקשור לחלוקת הקצאת תקציבים למועצות אזוריות. "עשיתי מהלך מאוד חשוב בדרום וזה לחלק חלק מההכנסות של מועצה אזורית תמר גם לרשויות אחרות. אני חושבת שזה צעד חשוב שזכה לגיבוי מוחלט מהרשויות מהדרום, אני מציעה לא לערב בין הדברים האלה".
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
ח"כ טאהא בדיון הוועדה, אתמול
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
- אז אנחנו לא מערבים, אבל אם יהיה שינוי כלשהו, זו לא תיחשב התקפלות מבחינתך? "יש שינויים שהם סבירים וטובים, לדוגמה שהוועדה המחוזית תהיה צריכה לתת תשובות בזמן קצוב. זה שינוי שאני מוכנה לו. זה שינוי אפילו מבורך. אני בעד מאוד לייעל הליכים בתוך מערכת התכנון. יש שינויים שאני לא מוכנה להם, ולכן כמו כל סיעה אחרת בקואליציה, אם רוצים לעבוד ביחד צריך להגיע להסכמות. הגישה הכוחנית הזאת לא תעבוד. חלק מהשינויים שהובאו אתמול לוועדה לא יעברו. עכשיו זה בידיים של יו"ר ועדת הפנים".
- את מרגישה בנוח עם הממשלה? אחרי התקציב מתרבים המוקשים. "ההעברה של התקציב היה צעד מאוד חשוב, קודם כל למדינת ישראל כי מדינת ישראל צריכה תקציב, אחרי שלוש שנים, וגם לקואליציה הזאת. בסוף זה תלוי ברצון של הסיעות, אם יידעו לשים מחלוקות בצד ולעבוד אחד עם השני, על בסיס ההסכם הקואליציוני, אז הקואליציה הזאת יכולה להתקיים. ואם לא, אז כמו כל קואליציה שמרכיביה מחליטים לפרק אותה אז היא תתפרק, זה תלוי בשותפות".
- יש התבטאויות שקשורות להתיישבות צעירה - כמו זו של עיסאווי פריג'. איך את רואה את הדברים האלה? "בואי נבדיל רגע בין התבטאויות לבין הלכה למעשה. הלכה למעשה, אנחנו עומדים על המדיניות שלנו, על הערכים שלנו ועל קווי היסוד של הממשלה. פה ושם יש התבטאויות מאוד לא מוצלחות, הרבה מהן אנחנו עונים להן, לדוגמה ההתיישבות הצעירה. מדובר במשפחות, באנשים, מלח הארץ, אנשים שתורמים למדינה, בין אם זה בצבא, בשירות הציבורי או במגזר הפרטי, שגם להם מגיע לחיות עם מים זורמים ועם חשמל. ואנחנו נשתדל לעשות מה שצריך כדי שזה יקרה".
- אז בשורה התחתונה, חברי מרצ יכולים להתבטא אבל אתם מחליטים. "בשורה התחתונה אנחנו נמשיך לקדם מה שחשוב לנו ואני מציעה לא להתייחס לכל התבטאות קיצונית כזאת או אחרת".
- ומה עם הוויזות לארה"ב? יש כבר בשורה עם תאריך? "עוד לא, זה דבר שייקח זמן, יש נכונות מצד הממשל האמריקני. אנחנו מוכנים לעשות את מה שצריך, הקמתי צוות בין-משרדי שכולל כמה משרדי ממשלה כדי לעשות את כל המטלות שאנחנו מחויבים לעשות כדי לקבל את הפטור מהוויזות. יש שני מכשולים מרכזיים, אחד זה אחוזי הסירוב שהם יותר גבוהים ממה שצריך, והשני זו דרישה אמריקנית לקבל מערכת של שאילתות אוטומטיות למרשם הפלילי שלנו, זה גם משהו שאנחנו בישראל נצטרך לבנות. אני מקווה שאם נעבוד כמו שצריך, נוכל תוך שנה-שנתיים להיפטר מעולן של הוויזות".