מנהיגי האיחוד האירופי דנים היום במאבק בקורונה, ובמיוחד במבצע החיסונים המשותף – שכרגע רחוק מהיעדים שלו. פסגת המנהיגים נערכת בשעה שמדינות רבות באירופה חוות את הגל השלישי של המגפה, כתוצאה מהתפשטות הווריאנט הבריטי ברחבי היבשת.
בפסגה הווירטואלית ישוחחו המנהיגים על הדרכים להאיץ את קצב החיסונים באיחוד האירופי. מדינות האיחוד מפגרות אחרי ישראל, בריטניה וארה"ב, ולקראת הפסגה ביטא נשיא צרפת עמנואל מקרון את התסכול באירופה. הוא הודה שהמנהיגים באירופה לא היו מספיק שאפתנים, ושעליהם להפיק לקחים. "טעינו כשלא אמרנו: זה אפשרי, בואו נעשה את זה. זה צריך להיות שיעור לכולנו. הייתה חסרה לנו אמביציה, היה חסר לנו 'טירוף'".
6 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא צרפת עמנואל מקרון  פסגה בריסל
מרקל ומקרון. נשיא צרפת מכה על חטא
(צילום: EPA)
מקרון אמר שהמנהיגים לא האמינו שהפיתוח של החיסונים יהיה מהיר כל כך – ושזו הסיבה שכרגע מדינות האיחוד מפגרות אחרי מדינות אחרות במערב. "כל המומחים אמרו: מעולם בהיסטוריה האנושית לא פיתחו חיסון תוך פחות משנה", אמר מקרון ברhאיון לטלוויזיה היוונית. "לא היינו מהירים וחזקים מספיק בנושא הזה. חשבנו שלחיסונים ייקח זמן".
"לא חשבנו שזה יקרה מהר כל כך", אמר מקרון, ושיבח את ארה"ב: "כבר בקיץ 2020 האמריקנים אמרו: בואו נשקיע מאמצים גדולים ונעשה את זה". מקרון מתמודד עם ביקורת גדולה בארצו. מבצע החיסונים בצרפת סובל מבירוקרטיה מוגזמת – ומחוסר אמון הולך וגובר של הציבור בחיסונים. מסוף השבוע תרחיב צרפת את מבצע החיסונים שלה.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
"המומחים אמרו: מעולם לא פיתחו חיסון תוך פחות משנה"
(צילום: EPA)
ההתקדמות האיטית של מבצע החיסונים באיחוד האירופי גרמה ל"מלחמת חיסונים" בין מדינות האיחוד לבריטניה, שפרשה השנה מהאיחוד האירופי בתום סאגת הברקזיט. במהלך המתיחות איים האיחוד למנוע ייצוא של חיסונים שמיוצרים בשטחו לבריטניה.
אתמול הודיעה הנציבות האירופית שהיא גיבשה הצעה לעדכון הכללים הנוגעים לייצוא חיסונים משטח האיחוד – כך שתעוגן בהם ביתר פירוט ובהירות זכותו לחסום משלוחים למדינות שבהן שיעור המחוסנים כבר גבוה, ושהן עצמן אינן מייצאות חיסונים המיוצרים בשטחן. הצעד הזה נתפס בראש ובראשונה כאיתות לבריטניה, שאליה הגיעו לפחות 11 מיליון מנות של חיסונים שיוצרו באיחוד האירופי. המנהיגים ידונו היום בהצעת הנציבות.
למרות האיתות של הנציבות האירופית לבריטניה, בריסל ולונדון מעוניינות להרגיע את המתיחות ביניהן. הן פרסמו הצהרה משותפת שבה נאמר שהן משתפות פעולה, כדי להבטיח מצב שבו שני הצדדים ירוויחו מהרחבת אספקת החיסונים לטובת כלל האזרחים. שיעור החיסונים שניתן בבריטניה הוא 46 לכל 100 איש. באיחוד האירופי: 13.8 לכל 100 איש.
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון ארמון האליזה פריז צרפת פסגה וירטואלית של מנהיגי האיחוד האירופי
עמנואל מקרון ארמון האליזה פריז צרפת פסגה וירטואלית של מנהיגי האיחוד האירופי
נשיא צרפת בארמון האליזה, בפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי
(צילום: EPA)
באירופה מתחו ביקורת בין השאר על ההחלטה של מדינות האיחוד האירופי לנהל מבצע חיסונים משותף, במקום שכל מדינה תרכוש חיסונים באופן עצמאי ותנהל מבצע משלה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגנה היום על ההחלטה לנהל מבצע משותף, ואמרה שמציאות שבה כל מדינה רוכשת חיסונים לבדה הייתה מטלטלת את השוק האירופי המשותף "עד היסוד".
כמה מדינות באיחוד טוענות שחלוקת החיסונים אינה הוגנת. לטענתן יש מדינות שבהן שיעור החיסונים לנפש גבוה משמעותית בהשוואה לחברות אחרות. מרקל אמרה: "עכשיו, כשאנחנו רואים שאפילו פערים קטנים בחלוקת החיסונים גורמים לדיונים גדולים, אני לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם לחלק מהמדינות החברות באיחוד היו חיסונים ולאחרות לא".
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים אירופה האיחוד האירופי
אילוסטרציה חיסון חיסונים אירופה האיחוד האירופי
מבצע החיסונים לא עומד ביעדים. אירופה תהדק את הפיקוח על הייצוא?
(צילום: shutterstock)
מרקל ביקשה אתמול מהגרמנים לסלוח לה על ההחלטה להטיל סגר בחג הפסחא, והודיעה כי הסגן המתוכנן יבוטל. ההחלטה להטיל את הסגר, בעיצומו של הגל השלישי בגרמניה, התקבלה יומיים קודם לכן במהלך ישיבה שקיימה עם המושלים של מדינות המחוז. הטלת הסגר - וביטולו - עוררו בלבול בגרמניה והעלו חשד שהקנצלרית כבר לא מסוגלת לנהל את משבר הקורונה.
הקנצלרית הודתה שההחלטה להטיל את הסגר בחג הפסחא הייתה שגויה, וקיבלה את מלוא האחריות על הטעות. היום אמרה מרקל כי היא מודעת לכך שהחיים של גרמנים רבים אינם קלים, אך קראה להם לחשוב בצורה חיובית – והבטיחה שהחיסונים יפתרו את המשבר.
6 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב פרלמנט ברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב פרלמנט ברלין
מרקל, היום בפרלמנט בברלין
(צילום: AFP)
"זה ייקח עוד כמה חודשים, אבל אפשר לראות את האור בקצה המנהרה. אנחנו ננצח את הווירוס!", אמרה מרקל למחוקקים בפרלמנט. "עכשיו צריך לאגור כוחות ולצעוד קדימה עם חשיבה חיובית, למרות שכרגע המצב קשה. זה מה שאני רוצה שכולם במדינה יעשו", אמרה וקיבלה תשואות. היום דווח בגרמניה על 22,657 נדבקים חדשים - שיא של יותר מחודשיים.