נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) כי גנרלים בצבא ארה"ב ציינו בפניו שהם סבורים שהפיצוץ האדיר שהרעיד את ביירות אמש היה "התקפה איומה", כלשונו, שבוצעה באמצעות פצצה. לפי שעה, לא ברור על איזה מידע הנשיא נשען – או עם אילו גנרלים נפגש.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: EPA)
הנשיא האמריקני פתח את תדרוך העיתונאים שלו בבית הלבן בהבעת תנחומים לעם הלבנוני על מותם של לפחות 78 בני אדם בפיצוץ. "אני רוצה להתחיל בשליחת תנחומים עמוקים לעם הלבנוני, שם דווח שהמון, המון אנשים נהרגו ואלפים נפצעו בפיצוץ גדול בביירות", אמר טראמפ. "ארה"ב מוכנה לסייע ללבנון. זה נראה כמו התקפה איומה".
כשנשאל לאחר מכן מה הסיבה שכינה את האירוע "התקפה" ולא תאונה, במיוחד אחרי שבכירים לבנוניים אמרו שייתכן שמדובר בפיצוץ של אלפי טונות של אמוניום חנקתי, אמר הנשיא: "נראה שזה מבוסס על פיצוץ. פגשתי כמה מהגנרלים שלנו ונראה שהם סבורים שזה היה פיצוץ. זה לא סוג של פיצוץ תעשייתי. הם סבורים שזו התקפה, זו הייתה סוג של פצצה".
5 צפייה בגלריה
 ההרס אחרי הפיצוץ בלבנון. התקפה באמצעות פצצה?
 ההרס אחרי הפיצוץ בלבנון. התקפה באמצעות פצצה?
ההרס אחרי הפיצוץ בלבנון. התקפה באמצעות פצצה?
(צילום: Getty Images)
שני גורמים אמריקנים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו שלא ברור מאיפה טראמפ קיבל את המידע, וציינו כי ממידע ראשוני לא נראה שהפיצוץ היה התקפה. הגורמים הוסיפו שהמידע שהגיע לידיהם קרוב יותר לדברים שפורסמו בלבנון. עם זאת, הם ציינו כי עדיין מוקדם לקבוע ושהדברים יכולים להשתנות בהמשך.
הפיצוץ בביירות החריב כמעט את כל הנמל של בירת לבנון וגם גרם לנזק נרחב לבניינים ברחבי העיר. נשיא לבנון מישל עון אמר ש-2,750 טונות של אמוניום חנקתי אוחסנו במשך שש שנים בנמל, מבלי שננקטו צעדי הבטיחות המתאימים. הוא ציין כי הדבר "בלתי מתקבל על הדעת".
5 צפייה בגלריה
 ביירות. מקור הפיצוץ - ככל הנראה אמוניום חנקתי
 ביירות. מקור הפיצוץ - ככל הנראה אמוניום חנקתי
ביירות. מקור הפיצוץ - ככל הנראה אמוניום חנקתי
(צילום: AFP)
גם בישראל, נזכיר, הכחישו כל מעורבות באירוע ואמרו כי ירושלים לא עומדת מאחורי הפיצוץ. מעבר לכך, בישראל פנו ללבנון דרך גורמים ביטחוניים ומדיניים בינלאומיים - והציעו לממשלת לבנון סיוע הומניטרי ורפואי.
אחרי הפיצוץ, וההדף שהגיע בעקבותיו, חשבו תושבים רבים בביירות שרעידת אדמה חזקה הורגשה בעיר. הארגון הסיסמולוגי בירדן מסר אמש שעוצמת הפיצוץ בביירות שוות ערך לרעידת אדמה בעוצמה 4.5. גם בקפריסין, שנמצאת 110 ק"מ צפון-מערבית לביירות, דיווחו אזרחים ששמעו את שני הפיצוצים. תושב ניקוסיה סיפר שהבית שלו רעד.
ההדף של הפיצוץ האדיר הורגש היטב ברחבי ביירות: מרפסות בבניינים קרסו וחלונות התנפצו. ברחובות נראו מראות אפוקליפטיים: הטלוויזיה תיעדה אזרחים שנלכדו בהריסות ותושבים ששוטטו פצועים ברחובות.