בנובמבר 2019 פתחה אסתר פוזל, אמא לארבעה ילדים מאופקים, עסק קטן של רפואה אלטרנטיבית בשם אסתי תרפיה. היא לא דמיינה לעצמה שכארבעה חודשים לאחר מכן, תפרוץ הקורונה בישראל, והיא תמצא עצמה בבור כלכלי של ממש.
3 צפייה בגלריה
אסתר פוזל
אסתר פוזל
"ירידה של 90 אחוז בהכנסות". אסתר פוזל
(צילום: מזל ידיד)
3 צפייה בגלריה
יפעת מלאך
יפעת מלאך
"הקורונה החזירה אותי אחורה - כלכלית ורגשית". יפעת מלאך
(צילום: מאיר אוחיון)
"נורא קשה להוציא את עצמך מבור כלכלי כשאין לך פרנסה", היא אומרת. "נשארנו רק עם הכנסה אחת, רק המשכורת של בעלי, שזה מה שעוזר לנו לא לאבד את הבית שלנו בשכירות, לא להישאר בלי פת לחם. התשלומים יורדים, המינוס גדל. אנחנו לא מצליחים להגיע לרף שהיה לפני המשבר, של הכנסה מינימלית בחודש.
"ניסיתי להציל את העסק, אבל חווינו ירידה של 90 אחוז בהכנסות. אני מאה אחוז נכה רפואית. רק התרופות שלי זה בסביבות אלף שקלים בחודש, ואני מוצאת את עצמי מוותרת על חלק מהתרופות".
סקר חדש, שהתבצע בקרב 1,300 משפחות שמטופלות בתוכנית לצמצום העוני "נושמים לרווחה" של משרד העבודה והרווחה בשיתוף ג'וינט ישראל וקרן רש"י, מציג תמונה מדאיגה הנוגעת למשפחות שחיות בעוני בישראל, ועל פיו 66% ממשפחות שחיות בעוני חוו פגיעה בתעסוקה וירידה משמעותית בהכנסות.
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"חייבים לפרוס רשת ביטחון חברתית הדוקה". השר שמולי
(צילום: אופיר יצחק )

66% מכלל הגברים והנשים שהשתתפו במחקר דיווחו על ירידה בהיקף התעסוקה ופגיעה בהכנסתם וזאת בהשוואה ל-46% באוכלוסייה הכללית. מכלל המשפחות שהכנסתן נפגעה – עבור מחציתן מדובר בפגיעה אנושה של מעל 50% בהכנסות.
כשליש מהילדים והמבוגרים דיווחו על הידרדרות במצבם הרגשי נוכח המשבר. בקרב ילדים, 31% דיווחו על שינוי משמעותי במצב הרגשי ואילו בקרב מבוגרים, 36% חוו שינוי משמעותי. בימי המשבר שבו המשפחות להתמודד עם מחסור בצרכים בסיסיים כמו מזון, בריאות ודיור.
שר העבודה והרווחה איציק שמולי מסר: "המשבר הלאומי בו אנו מצויים מדגיש עוד יותר את שבריריותן של האוכלוסיות המתמודדות עם עוני. חייבים לפרוס רשת ביטחון חברתית הדוקה שתציל כמה שיותר אזרחים מהידרדרות, עוני ופגיעה רגשית. אסור להפקירם מאחור".
"מאחורי המספרים הקשים, יש פנים ושמות, נשים ואנשים, ילדות וילדים, משפחות שמשבר הקורונה עלול לגרום להם להידרדרות מהירה בתחומי חיים רבים", מספר מ"מ מנכ"ל ג'וינט-אשלים יואב בוקעי. "הנתונים מציירים תמונה עגומה ולפיה השכבות החלשות נחלשו עוד יותר מאז פרוץ המשבר", מוסיפה מנכ"לית קרן רש"י, מיכל כהן.
"במהלך קורונה יצאתי לחל"ת. זה גרם עבורי לחזרה אחורה במצב הכלכלי והרגשי", מספרת יפעת מלאך, מתנדבת במרכז "עוצמה" של תוכנית "נושמים לרווחה", אם חד-הורית לשני ילדים מאילת. "אני מפרנסת יחידה, לא מקבלת מזונות. היו לי המון החזרים בבנק, צ'קים שחוזרים, פחדתי מהוצאה לפועל. עד הקורונה ידעתי שיש לי משכורת, וברגע שקטעו את זה נפגעתי המון".