8 צפייה בגלריה
הלוחמים מקרב כפר סיל במפגש כעבור 40 שנה מהקרב
הלוחמים מקרב כפר סיל במפגש כעבור 40 שנה מהקרב
לוחמי הקרב בכפר סיל, 40 שנה אחרי
הרמטכ"ל במלחמת לבנון הראשונה, רפאל איתן, הגדיר אותו כקרב הכי קשה במלחמה. הוא גבה הכי הרבה הרוגים, בין היתר בעקבות הכישלון של שתי חטיבות במשימה, אבל בסוף, הוא הסתיים בתור אחת ההצלחות הגדולות במלחמה. 40 שנה אחרי הקרב בכפר סיל, הלוחמים שהשתתפו בו הגיעו למפגש מיוחד, שוחחו ביניהם – ובעיקר פתרו הרבה סימני שאלה שנותרו מאז הקרב הקשה.
המשימה המרכזית הייתה לכבוש את הכפר סיל, להשמיד את הכוחות הסוריים, ולתפוס שליטה על התצפית והאש מול נמל התעופה בביירות, כדי לאפשר את מעבר הכוחות בציר החוף ובמקביל לכבוש את נמל התעופה.
8 צפייה בגלריה
טנק גדוד 74 בכניסה לכפר סיל
טנק גדוד 74 בכניסה לכפר סיל
טנק בכניסה לכפר סיל. "לפנות בוקר כל המוצב הסורי היה כבוש"
(צילום: דובר צה״ל)
שניים מאלה שהגו את התוכנית שהובילה לניצחון בקרב היו מי שהפך לימים לאלוף עמירם לוין ומי שהפך לתת-אלוף ארווין לביא. באותם ימים היה לוין מפקד גדוד טנקים, שסופח לחטיבת גולני שעליה פיקד לביא. "היה שיתוף פעולה ממש טוב", הוא נזכר. "התוכנית שלנו הייתה להיכנס לאחר שיפתחו את הציר לביירות בין דוחא לכפר סיל ששלט על הכניסה לשדה התעופה הלאומי של ביירות. בקרב הראשון חטיבה 211 הייתה אמורה לכבוש את המוצב שתפקידו היה לחסום את הפלישה לביירות מכביש החוף. היא לא הצליחה.
"ואז שלחו קדימה את חטיבה 188 של מאיר דגן שהגדוד שלי היה תחתיו. היו שדרות ארוכות של טנקים וכולם המתינו בפקק כמעט יממה. לקראת הצהריים הבנתי שהם תקועים ולא מצליחים לכבוש את המוצב בכפר סיל ואת גבעת הרדאר. תפסתי יוזמה, לקחתי את הטנק שלי ופילסתי דרך ללא אישור של המח"ט ונסעתי אליו, למאיר דגן. הוא תיאר לי את הקרב ולמה הם תקועים והוא אמר שהתוכניות זה שיחכו לחושך ויתקפו, ומחר יגיעו עם כוחות מתוגברים".
8 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
(צילום: ארכיון פרטי)
לוין הציג לדגן תוכנית אחרת לכיבוש הכפר. "באתי אליו עם רעיון שאפשר לפרוץ את כפר סיל מהעורף בהפתעה מוחלטת והצעתי לו שהגדוד שלי יעשה את זה. הוא אמר שזה לא ילך. משום מקום הופיע מפקד האוגדה עמוס ירון, הראיתי לו את התוכנית והוא להפתעתי המוחלטת אמר מיד שזה מה שנעשה. לא ידעתי את זה אז אבל בדיעבד הסתבר שארווין לביא מח"ט גולני דאז היה כבר לפני בפגישה עם מפקד האוגדה וגם הוא העלה את הרעיון שיש לעקוף את כפר סיל ולבוא בהפתעה - וכך נרקמה התוכנית.
"המשימה העיקרית הייתה לעקוף את הפקק כי הכול היה תפוס במאות כלים על הכביש ולא היה לאן לזוז. לקראת לילה הצלחנו לרכז את הכוח שלנו לנקודת הפריצה של הציר. פרצנו את הציר לפנות בוקר ובבוקר כבשנו את כל השטחים כמעט ללא קרב", תיאר לוין. "התוכנית הייתה שגדוד 13 ייכנס עם נגמ"שים תחילה ואז ברגל יחד עם פלוגת טנקים לכפר סיל ויכבוש את הרחובות הראשיים עד למוצב הסורי. בינתיים עשו הפסקת אש של יממה והפסדנו יום, וביום הזה הסורים תוגברו את הכוח עם צבא שחרור פלסטין".
8 צפייה בגלריה
הלוחמים מקרב כפר סיל במפגש כעבור 40 שנה מהקרב
הלוחמים מקרב כפר סיל במפגש כעבור 40 שנה מהקרב
"לא היה אף פעם זמן לתחקיר מסודר". הלוחמים במפגש

לעקוף את הכפר - ולהגיע מלמעלה

למחרת, כשניתן האישור להיכנס לכפר, תיאר לוין כי גדוד 13 נכנס ברגל, כשהובילה אותו פלוגת טנקים מהגדוד שלו. "פתאום הם נתקלו בטנק ובירי פגז. היו להם שני הרוגים ופצועים. אני שמעתי הכול ברשת החטיבתית והייתה לי התלבטות של כמה שניות. אמרתי להם לעצור את כולם ושאני אכנס עם גדוד הטנקים. אחרי הצהריים רצנו קדימה ומצאנו את החפ"ק שלהם פגוע ומבוהל. זיהיתי איפה כוחותינו ואיפה לא ורצנו קדימה. נתקלנו בטנקים שלהם בטווחים קצרים וגם בכוחות החי"ר שלהם שהתחילו לירות עלינו מכל עבר, אבל עד סוף הלילה סיימנו את הקרב. במקביל לחמה הפלוגה מגדוד 13 שהמשיכה ברחוב שלה. לפנות בוקר היינו במצב שכל המוצב הסורי כבוש".
8 צפייה בגלריה
שני טנקים סורים שהושמדו בכניסה לכפר סיל
שני טנקים סורים שהושמדו בכניסה לכפר סיל
שני טנקים סורים שהושמדו בכפר סיל
(צילום: דובר צה״ל)
תת-אלוף (במיל') ארווין לביא, מפקד חטיבת גולני בקרב, אמר שקרב כפר סיל היה אחד המיוחדים בגזרה המערבית בלבנון. "הבנו שיש בעיה טופוגרפית של הכוח הסורי. שהיו טנקים סוריים ושהכניסה לא אפשרה לכוחות להמשיך. חיפשנו איך לעקוף את הכפר ולבוא מהשטח ששולט, ובלילה של 10 ביוני הגענו למפקד האוגדה עמוס ירון ולמפקד החטיבה. הוא הבין שאפשר לנוע מזרחה, ואז בעצם הגענו למצב שאנחנו שולטים על השטח של כפר סיל. עד צהרי 11 ביוני הגענו לשטח השולט והתחילה הלחימה עד הלילה. למחרת, אחרי כמה שעות, כפר סיל היה בידינו".
אלוף-משנה (במיל') דובי אמיתי, שפיקד על פלוגת נ"מ בקרב, סיפר כי הרעיון המרכזי אחרי הכישלון של שתי החטיבות בכפר היה לתקוף את הכפר משטח גבוה – ובתחבולה. "בתוכנית הייתה המון יצירתיות. התייצבנו על השטח השולט, ובלילה למחרת התחילה ההתקפה על כפר סיל. זו הייתה הפעם הראשונה שפגשנו את הקומנדו הסורי שהיה מחופר בתוך שטח בנוי בתוך בתים. טנקים היו מחופרים בתוך טנקים והקרב שם היה קרב מבית לבית, בטווחים של בין חמישה לעשרה מטרים. היו מספר אירועים הרואיים של חיילים ומפקדים", הוא סיפר. "היה שם אירוע שמפקד העורב בטווח קצר עלה על אחד הטנקים והשחיל רימון פנימה והטנק התפוצץ וכוחותינו ירו עליו והוא נפצע וסיים את הקרב. היה חילוץ של שני טנקים שלנו שעלו באש".
8 צפייה בגלריה
עמירם לווין מימין
עמירם לווין מימין
מימין: עמירם לוין. מי שזז - חוטף
(צילום: דובר צה״ל)
8 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
דובי אמיתי בכפר. ממפילי המיג
(צילום: ארכיון פרטי)
"הקטע הכמעט אחרון היה כשהבנו שמגיע תגבור של כוחות קומנדו סורים", המשיך לתאר אמיתי. "עמירם לוין ואני נתנו פקודה שכולם עוצרים במקום ואף אחד לא זז - ונכנסנו יחד עם פלוגת טנקים לתוך הכפר. הגדרנו שמי שזז חוטף מבחינתנו. ביקשנו מכל הכוחות לקפוא במקום וגלשנו מלמעלה עד קצה הכפר תוך השמדה של מחבלים, והתייצבנו בעמדות שצופות על שדה התעופה בביירות. לקח עוד כמה שעות עד שטיהרנו את המקום".
"כמה ימים לפני הקרב, בקרב בכפר דוחא, זיהינו באוויר מסוק קרב של חיל האוויר ובאיזשהו שלב הבינו שיש מיג 21 על הזנב. תוך כדי לחימה בשטח בנוי יורים עלינו מבתים מטווחים קטנים. הרמנו את הכלים שלנו, פתחנו באש והפלנו את המיג 21. זו הייתה ההפלה הראשונה בהיסטוריה של הכלי הזה וזו הייתה גאווה גדולה במיוחד שזה נעשה תוך כדי לחימה", הוסיף אמיתי.

"מפגש של שלוש שעות עם צמרמורות"

40 שנה אחרי הקרב, החליטו הלוחמים להיפגש. הם העלו זיכרונות, ובעיקר הופתעו לשמוע פרטים חדשים על האירועים. חלק מהם אף סיפרו שסוף סוף הצליחו לסגור קצוות. "זה היה מפגש של שלוש שעות עם צמרמורת. כל מפקד סיפר איך הוא ראה את הקרב וכיצד הוא פעל ואז נסגרו לנו מעגלים. זה הקרב הכי מפואר של צה"ל במלחמת לבנון הראשונה עם הצלחה בלתי רגילה", אמר אמיתי. "היה ניסיון לקחת את כל ההצלחה של המבצע הזה לחטיבת גולני, והמפגש הזה הוליד קונצנזוס לאיך המבצע נולד".
8 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
(צילום: ארכיון פרטי)
גם לוין תיאר כי הסיבה למפגש טמונה ברצון להשלים את התמונה. "מטבע הדברים אנשים מתבגרים ומתחילים לכתוב היסטוריה. מלחמה זה רשומון וטראומות שכל אחד זוכר אחרת. לא היה אף פעם זמן לתחקיר מסודר", אמר. "החלטנו לעשות מפגש כדי לספר את החוויות האחד לשני ולהשלים את התמונה, ולראות שהיה פה דבר מורכב. היה מפגש מרגש של השלמת התמונה. אשרינו שבקרב הזה הייתה תהילה מספיקה לכולם. זו הייתה תחושה טובה להיזכר כמה היה לנו טוב להילחם יחד עם השני. זה היה מפגש של העלאת זיכרונות ותחושה בלתי רגילה של לחזור להיות ביחד והפעם לא בקרב".
תא"ל במיל' לביא סיפר: "התרגשתי מאוד מהמפגש עם הלוחמים. זה היה קרב משותף של הרבה מאוד חטיבות. כולם ביחד דיברו על איך זכינו. אמרתי להם שהלוואי שלא נגיע לשלב של מלחמה אבל המקצועיות החלה מהחייל הפשוט ועד לבכירים שהיו יוצאי דופן. אם הייתי צריך באיזשהו שלב לקבל אותם הייתי רוצה רק אותם. מהיום ידעו שקרב כפר סיל זה הקרב הכי מוצלח. מהכנה של כמעט שנה לקראת הקרב הזה, הגענו למצב שממש היה שיתוף פעילה בלתי רגיל. גם באימונים, וזה בא לידי ביטוי בקרב עצמו. ואיך אומרים? גולני זה גולני".