הישג לישראל: בעקבות פעילות דיפלומטית מאומצת של משרד החוץ ושגרירויות המדינה באירופה, נבלמה היום (חמישי) החלטה בעייתית מאוד מבחינת ישראל בפרלמנט האירופי. ההחלטה המקורית קראה להפסקת אש בעזה ללא התניה, אך בעקבות לחץ ישראלי התקבל התיקון של סיעת EPP (שמורכבת מנציגים מהמפלגות החברות במפלגת העם האירופית), שכולל קריאה לעצירה קבועה של הלחימה בתנאי שכלל החטופים ישוחררו וחמאס יפורק.
1 צפייה בגלריה
כינוס הפרלמנט האירופי  ב שטרסבורג צרפת
כינוס הפרלמנט האירופי  ב שטרסבורג צרפת
הפרלמנט האירופי בעיר שטרסבורג בצרפת
(צילום: EPA)
ההחלטה בפרלמנט האירופי בעיר שטרסבורג שבצרפת עברה ברוב של 312 תומכים מול 131 מתנגדים. ההחלטה כוללת גם גינוי לאלימות חמאס ולאלימות המינית של ארגון הטרור, אך גם ביקורת על ישראל בגין שימוש לא פרופורציונלי בכוח והרג אזרחים פלסטינים.
מדובר בהישג חשוב לדיפלומטיה הישראלית ובמיוחד לשגרירות באיחוד האירופי, לנוכח העובדה שבשמאל האירופי דחפו להפסקת אש קבועה ללא תנאים. בכך הפרלמנט האירופי מאמץ למעשה את התנאים של ישראל להפסקת הלחימה בעזה - החלטה חסרת תקדים וחשובה להמשך מתן הלגיטימציה לישראל להמשך המלחמה. מאחורי הקלעים התנהל קרב דיפלומטי קשה מול מפלגות השמאל באיחוד האירופי כדי להוסיף את ההתניה החשובה.

"הצהרה חשובה"

שגריר ישראל לאיחוד האירופי חיים רגב אמר: "בהקשר של הקריאה להפסקת אש, מדובר בהצהרה חשובה, ראשונה מסוגה, שבה הפרלמנט של האיחוד האירופי מתנה הפסקת אש בשחרור כל החטופים באופן מיידי ובפירוק החמאס".
הפרלמנט האירופי גם מתח ביקורת על השימוש לרעה של חמאס בתשתיות אזרחיות, בניית מנהרות התקיפה ושימוש במגינים אנושיים. הפרלמנט גם הביע זעזוע מהעושר העצום של מנהיגי חמאס על חשבון האזרחים הפלסטינים שחיים בעוני, וגינה מדינות שסיפקו סיוע כספי, חומרי ומבצעי לחמאס, תוך קריאה לחקירה לקביעת מקורות המימון ומערכות הנשק של ארגון הטרור.
שר החוץ ישראל כץ אמר: "הפרלמנט האירופי קיבל היום החלטה תקדימית שמתנה כל הפסקת אש בפירוק ארגון הטרור חמאס ושחרור מיידי של כל החטופים - והכיר בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה. אני מברך את אנשי משרד החוץ על ההצלחה הדיפלומטית, נמשיך לפעול למען האינטרסים של מדינת ישראל".