6 צפייה בגלריה
משפחת כהן מאורנית
משפחת כהן מאורנית
"זה סיוט, מתסכל מאוד". משפחת כהן מאורנית
כמו רוב ההורים בישראל בימים אלה, גם מיטל (34) וליאור (34) כהן, תושבי היישוב אורנית, מצאו את עצמם בשבועות האחרונים חיים מבידוד לבידוד. בני הזוג, הורים לשתיים - אמלי (2) וליאן (5) - מכניסים ומוציאים את הבנות ממוסדות החינוך - ולא רואים את הסוף באופק. "זה סיוט, מתסכל מאוד", אמרה מיטל. "ליאן מאומתת בפעם השנייה, וכל המרוץ הזה של הבדיקות והבידודים ממש מוציא מאיזון. זו מציאות מורכבת, קשה מאוד".
באורנית כמחצית מכיתות הלימוד והגנים נמצאים בימים אלה בבתים. ביישוב ישנה כיתת גן אחת שנכנסה ויצאה מבידוד שלוש פעמים ברצף. סיפורו של היישוב הקטן, הסמוך לראש העין, הוא בעצם הסיפור של המדינה כולה: תלמידים בכל הגילאים מבלים בשבועות האחרונים תקופות ארוכות בבית, והיקפי התופעה נרחבים הרבה יותר ממה שמדווח משרד החינוך בנתונים הרשמיים.
6 צפייה בגלריה
משפחת הדרי בראל
משפחת הדרי בראל
""חצי מהגנים סגורים". משפחת בראל הדרי
לפי נתוני המשרד, מערכת החינוך נמצאת בימים אלה בתפוסה כמעט מלאה. "נכון להיום כ-90% מהתלמידים מגיעים לבית הספר", הצהירה בשבוע שעבר שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, וגם בנתונים שפרסם המשרד בימים האחרונים מדובר על אותם 90%. אולם הנתונים הרשמיים רחוקים מהמציאות בשטח, ולמעשה מתעלמים מעשרות אלפי ילדי גנים שאינם לומדים בהיעדר גננת או סייעת, ומספרים עצומים של תלמידים הנשלחים לבתיהם ללמוד מרחוק בהיעדר מורים, או בהחלטות מקומיות של בתי ספר או הרשויות המקומיות לקיים למידה מרחוק, וכן החלטה של הורים לא לשלוח את ילדיהם.
כך למשל בבאר שבע, בת ים, פתח תקווה, באר טוביה, עומר ואשקלון הוחלט שחלק משכבות הלימוד יעברו ללמידה מרחוק. חלק ממנהלי בתי הספר החליטו להעביר את הלמידה לזום לזמן קצוב. מספרם ההולך וגדל של התלמידים המאומתים, לצד היעדרויות נרחבות של אנשי צוות, מחייב יותר ויותר רשויות לקבל החלטה בעצמן ולשלוח את התלמידים הביתה. וכך, בתי ספר שלמים נסגרים לימים שלמים, כשלפעמים מדובר על כמה שכבות. התלמידים שנמצאים בבית אינם נרשמים בשום נתון. הם פשוט לומדים מרחוק, תוך פגיעה אנושה בשגרת החיים, וגם ביכולת העבודה של ההורים. חוסר ההלימה בין הנתונים הרשמיים למצב בפועל מלמד על המבוכה, התסכול והכאוס השוררים במערכת החינוך בימים אלה.
6 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"משרד החינוך צריך לעשות שיעורי בית לפני שהוא יוצא בהצהרות". שאשא ביטון
(צילום: לע"מ)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדורף, אמרה כי לפי ההערכות בתיכונים מדובר על נוכחות של כ-70% ובחטיבות הביניים וביסודיים הנוכחות דלה מאוד - בין 40% ל-50%. "המצב קטסטרופה בחטיבות וביסודיים", היא אמרה.
אנשי חינוך לא מהססים לצאת נגד ההצהרות המנותקות, לדבריהם, של משרד החינוך. "משרד החינוך מנותק", קבעה סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי נופים בתל אביב. "בתקופה האחרונה מגיע מספר מצומצם של תלמידים לבתי הספר, כ-60% לפי ההערכות. הנוכחות נובעת בעיקר בשל מדיניות בידודים בעייתית ומנותקת".
6 צפייה בגלריה
מאיה שר בת 3 וחצי מרמת גן
מאיה שר בת 3 וחצי מרמת גן
בבידוד בגלל סייעת מאומתת. מאיה שר בת השלוש
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי, אמר: "שמעתי את שרת החינוך מדברת על שני מיליון תלמידים ויותר שמגיעים לבתי הספר. צר לי, אולם אני חייב לעדכן את שרת החינוך שיותר ממחצית מתלמידי ישראל מצביעים ברגליים ואינם מגיעים. הניתוק של שרת החינוך מהמציאות בשטח נובעת מהעובדה שיש אפלת נתונים במשרד החינוך - המשל"ט קרס ואין נתונים אמיתיים שמגיעים מהשטח למשרד החינוך. לכן ממציאים נתונים הזויים שלא מחוברים למציאות".
בגני הילדים ברחבי הארץ הכאוס חוגג באופן מיוחד, כיוון שמדובר בשכבת גיל שאינה מחוסנת עדיין. גנים עירוניים נסגרים בזה אחר זה, ילדים נכנסים לבידוד, יוצאים לימים ספורים ואז נכנסים לבידוד נוסף. כך למשל ברמת גן היו סגורים אתמול 112 גנים מתוך 230 הגנים בעיר. גם בפתח תקווה המצב דומה, ומתוך כ-380 גנים, נכון לאתמול נסגרו כ-150.
6 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
"המצב קטסטרופה בחטיבות וביסודיים". סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
(צילום: אלמוג גבאי)
שי שר, אמה של מאיה בת השלוש וחצי שנמצאת מיום שישי בבידוד בגלל סייעת מאומתת, סיפרה על שגרה בלתי אפשרית: "נהיה יותר ויותר קשה להעסיק אותם. אם בסגר הראשון היה לנו ההורים עוד כוח להפעלות, אחרי שנתיים זה מאתגר הרבה יותר".
בת אל הדרי, אמא של אמילי בראל, בת 4 מרמת גן שנמצאת בבידוד מיום ראשון בגלל אשת צוות מאומתת מהצהרון, סיפרה: "אני ובעלי עצמאים וזה לא פשוט, כל בידוד כזה מנטרל אותנו. אני שומעת גם מחוץ לרמת גן שמשפחות נכנסות לשניים ושלושה בידודים רצופים בגלל שכל פעם ילד אחד נחשף למאומת. אצלנו חצי מהגנים סגורים. כנראה שמשרד החינוך צריך לעשות שיעורי בית לפני שהוא יוצא בהצהרות ש-90% מהילדים נמצאים במסגרות".
6 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"גנים נסגרים כי אין צוות שיפעיל את הגן". ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
"יש לנו רשויות ש-60% מהגנים בתחומן סגורים, זה בלתי מתקבל על הדעת", אמרה אתמול יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, חברת הכנסת שרן השכל, בדיון בהול שקיימה בנושא. "לא מוצאים לגננות ולסייעות מחליפים, וגנים נסגרים כי אין צוות שיפעיל את הגן". יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיגל שפיץ טולדנו, אמרה בדיון: "מערכת החינוך בסגר בפועל. בערים גדולות יותר מחצי מהגנים סגורים".
מנכ"ל איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, אמר: "הורים מתעוררים בבוקר ולא יודעים האם הגן ייפתח בשל העדר צוותים או בידודים. מדי יום נסגרים מאות גני ילדים ועשרות אלפי ילדים נשארים בבית. מנהלי גני הילדים ברשויות עושים ככל יכולתם, אך אנחנו לא יכולים להבטיח להורים שהגנים יישארו פתוחים".