מאז תחילת המלחמה, פלסטינים רבים ביהודה ושומרון טוענים לעלייה דרסטית במספר מקרי החיכוך והאלימות של מתנחלים כלפיהם, במיוחד כימים אלו, בשיא עונת מסיק הזיתים. מוחמד דראגמה, שהעביר את משפחתו מכפר שנקרא פארסיה בצפון בקעת הירדן, סיפר: "ב-20 באוקטובר החלטתי לעזוב כי המתנחלים התחילו להגיע כל לילה להתגרות בנו עם נשק ואני לא יכול לעשות כלום. גרנו באוהל והם הגיעו אלינו כל לילה, אפילו נכנסו לאוהל סתם, רק בשביל להציק. אני כמובן לא יכול לעשות להם כלום כי אז יעצרו אותי והצבא לא מתערב". דראגמה נאלץ לעבור לכפר אלעקב בשטח בי, אבל אומר שהוא עוד יחזור לאדמתו הפרטית בכפר פארסיה.
3 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים: מתנחלים שרפו כלים למסיק הזיתים בחלקות חקלאיות בכפר בורין דרומית לשכם
לפי דיווחים פלסטינים: מתנחלים שרפו כלים למסיק הזיתים בחלקות חקלאיות בכפר בורין דרומית לשכם
כלי למסיק זיתים שרוף כפר בורין דרומית לשכם
ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית בישראל קראו לקהילה הבינלאומית להתערב. "בשלושת השבועות האחרונים, מאז מתקפת האימה של חמאס ב-7 באוקטובר, מתנחלים מנצלים את חוסר תשומת הלב הציבורית לגדה המערבית, כמו גם את אווירת הזעם הכללית נגד הפלסטינים, כדי להסלים את המתקפות האלימות שלהם שמטרתן ביצוע טרנספר לקהילות פלסטיניות בשטחי סי. מאז פרוץ המלחמה, לפחות 13 קהילות רועים נעקרו מאדמתן. אם לא יינקטו צעדים מיידיים, קהילות נוספות הנמצאות בסכנת גירוש יאלצו להימלט על נפשן", כתבו במכתב שהופנה לקהילה הבינלאומית בקריאה לפעול בדחיפות להפסקת גל האלימות של מתנחלים. במקביל, היום (יום רביעי) משרד החוץ הפלסטיני קורא להתערבות בינלאומית דחופה כדי לעצור את הפשעים כלשונו, שמבצעים כוחות הצבא ומתנחלים נגד אזרחים פלסטינים.
בהצהרה קרא משרד החוץ לקהילה הבינלאומית להכיר בתוכניותיהם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ועמותות ההתנחלויות בגדה המערבית, לנקוט בצעדים הנדרשים וללחוץ על ישראל לעצור אותם לאלתר.

המשרד גם גינה את פלישת המתנחלים לגדה המערבית, כולל ירושלים, שהאחרונה שבהן הייתה כפייה על יותר מ-250 אזרחים בכפר זנותא, דרומית לחברון, לעזוב את בתיהם ואדמותיהם, ועוד תקיפות נוספות שלטענתם מבוצעות בחסות הצבא.
האיחוד האירופי אמר כי הסלמה של הטרור הקולוניאלי בגדה המערבית הובילה לכך שישנם "מספר רב מאוד של נפגעים אזרחים, ותושבים של קהילות פלסטיניות שנאלצו לעזוב את בתיהם", והדגישו כי "המצב עלול לצאת משליטה ברגע, ולגרום סבל בלתי מבוטל לקהילות המקומיות".
3 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים: בכפר דיר איסתיה בסלפית קיבלו כרוזים שקוראים להם לעזוב אחרת יקבלו נכבה
לפי דיווחים פלסטינים: בכפר דיר איסתיה בסלפית קיבלו כרוזים שקוראים להם לעזוב אחרת יקבלו נכבה
"תעזבו או שתקבלו נכבה". בכפר דיר איסתיה בסלפית קיבלו כרוזים
האיחוד האירופי הדגיש אתמול בהצהרה כי "נדרשים צעדים דחופים", וכי "חובתה של ישראל להגן על אזרחים בגדה המערבית מפני אלימותם של מתנחלים קיצוניים, באמצעות התערבות הצבא הישראלי, וכן להבטיח שהעבריינים יעמדו לדין וזו חובה חוקית שיש למלא אותה". הוא הוסיף כי התקפות המתנחלים בגדה מגיעות "בשילוב עם המצב הטראגי ממילא בעזה, מה שמגביר את הסיכון להסלמה מסוכנת של הסכסוך, שיש להימנע ממנה בכל מחיר".
מנגד, גורם ביטחוני בכיר טוען שהנתונים היום לא שונים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה, ולכן ההסלמה לא קיימת לפי נתוני הצבא. מצד שני, הגורם הבהיר כי הכוחות מתוגברים נוכח התקופה המתוחה של המלחמה באיו"ש, וישנם מתנחלים שמנסים להבעיר את השטח - ולכן הצבא מנסה לדכא כל ניסיונות שיש לגביהם מודיעין.
בינתיים, בארה"ב מפעילים לחץ על ישראל להוריד את מפלס הלחץ והמתיחות בגזרה. שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, מסרה אתמול כי ארה"ב "מודאגת מאוד מהעלייה המשמעותית באלימות נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית. אנו מגנים את מקרי ההרג הללו – וקוראים לישראל למנוע את המתקפות הללו, תוך שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית".
נזכיר כי בחמישי האחרון תושבים מהכפר דיר איסתיה, ממערב לסלפית, קיבלו איומים כי עליהם לעזוב את הארץ לירדן, ואיום לחזור על הנכבה של 1948 אם הם לא יעזבו מרצונם.
3 צפייה בגלריה
שילוט נקמה באזור ירושלים
שילוט נקמה באזור ירושלים
שילוט נקמה באזור ירושלים
נוסח האיום שהופנה לפלסטינים קבע: "אם אתם רוצים נכבה דומה ל-1948, אסון גדול יירד על ראשכם בקרוב. יש לכם הזדמנות אחרונה לברוח לירדן בצורה מאורגנת, אחרת נשמיד כל אויב ונגרש אתכם בכוח מארצנו הקדושה".
ראש מועצת דיר איסתיה, פיראס דייב, אמר "שיעור ההתקפות המתנחלים גדל משמעותית מאז שהממשלה ההתיישבותית בראשות איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' תפסו את השלטון במדינה הכובשת, והוא עלה משמעותית מאז תחילת המלחמה נגד רצועת עזה".
הוא הוסיף כי המתיישבים התולים כרוזים על רכבי האזרחים באים במסגרת השיטה הישנה והמודרנית, שמטרתה לאלץ את הפלסטינים לעזוב את אדמתם ולהחליף את המתנחלים שם.
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מתחילת המלחמה נהרגו 130 פלסטינים ונפצעו 2,050 ולפי מועדון האסיר נעצרו 1,760.