1 צפייה בגלריה
בן גוריון מקריא את מגילת העצמאות בטקס הכרזת המדינה
בן גוריון מקריא את מגילת העצמאות בטקס הכרזת המדינה
הכרזת העצמאות
האם "ההיסטוריה תמיד חוזרת" היא קללת אמת? האם טבעו של האדם – על יתרונותיו וחסרונותיו - קובע שלהיסטוריה של תרבויות וחברות אנושיות יש מהלך חיים דומה לזה של בני אדם, עם לידה וחיים שמגדירים גם את מותה?
שנות השמונים בחייה של חברה אנושית הן קריטיות ומשמעותיות לשרידותה. בשנות השמונים לחייה היא נשלטת על ידי בני הדור השלישי למייסדים, ואלה, בניגוד לסבים ולסבתות חדורי האידיאל, והוריהם שגדלו על ברכיהם וינקו את האידאל עם חלב אימם, לא נושאים אותו עוד בליבם. אם השכילה החברה לייצר מסגרת יציבה שתאפשר ותתמוך בקיום לאורך זמן, יוכלו הדורות הבאים לחיות בתוכה. אם לא השכילה לייצר מסגרת בת-קיימא שאינה תלויה באדיקות לאידאל, יהיה זה הדור השלישי שיפרק אותה.
רבות הדוגמאות של חברות שמתפרקות בדור השלישי למייסדים. החלום הקיבוצי של חיי קומונה משותפים הוגשם בתחילת המאה ה-20 והתפרק לקיבוצים מופרטים בשנות ה-90 למאה הקודמת. הרעיון של רוסיה הקומוניסטית נולד בעשור הראשון למאה ה-20 ופורק בגלסנוסט על ידי מיכאיל גורבצ'וב בשנות ה-80 למאה. הממלכה הישראלית/יהודית התפרקה פעמיים בעשור השמיני לחייה - בבית ראשון ובבית שני. האם ההיסטוריה חוזרת וגם הבית השלישי ישבוק חיים בעשור השמיני למדינת ישראל?
ובכן, לא בהכרח. אומות רבות סביבנו חיות כחברה יציבה עשרות ומאות שנים, וזאת משום שיצרו בשנים הראשונות לקיומן מסגרת מייצבת שאפשרה לדורות הבאים, שאינם המייסדים האידאליסטים שכוננו אותן, להמשיך לשגשג. במקומות מסוימים זו החוקה או דרך אחרת של מסורת חוקתית/משפטית שמציבה את החוק ושלטונו כעליון על ההנהגה העכשווית. עקרונות חוק שיכולים להשתנות במהלך חיי דור אינם מערכת כזו. שלטון החוק משמעותו שהחוק מעל לשליט ולא השליט, גם אם נבחר בבחירות חוקיות, מעל החוק ומשנה אותו כרצונו.
קובי ריכטרקובי ריכטר
דור המייסדים של ישראל לא השכיל לייצר חוקה אבל הנחיל לנו את מגילת העצמאות של האספה המכוננת, וזו מתווה דרך ברורה לעיקרי חוקה כזו. לא כל כנסת, שהיא גוף מחוקק עכשווי עם אורך חיים קצר וארעי, יכולה לראות את עצמה כבעלת זכויות של אספה מכוננת, שמא בכל חילוף פוליטי בשלטון יתבטל התוקף של החוקים שחוקקה. זה בדיוק המנגנון שדרכו מושמדת החברה בדור השלישי.
לא מאוחר עדיין, אף שאנחנו קרובים לקץ ההזדמנות לייצר חוקה מייצבת, או לפחות כללי משחק בלתי תלויים ברוב זמני של בחירות ספציפיות. פסק הזמן שעלינו לקחת הוא לשם יצירת חוקה וכללים יציבים שאינם תלויי פוליטיקה.
  • קובי ריכטר הוא איש עסקים
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il