"נהיה מוכנים עם חיסון מותאם לאומיקרון באופן מיידי, ייתכן שיינתן בעתיד על בסיס שנתי וגם שישולב בחיסון נגד שפעת". כך אומר היום (א') מנכ"ל חברת פייזר ד"ר אלברט בורלא בריאיון ל-ynet, במהלכו הוא גם מסביר מדוע יש לחסן תינוקות, מגלה כי הטכנולוגיה ששימשה לפיתוח חיסון נגד קורונה עשויה לשמש בעתיד לטיפול נגד סרטן ותוקף בחריפות את מתנגדי החיסונים: "הם כתבו שאשתי מתה כתוצאה מהחיסון והם אחראים למותם של רבים".
הריאיון עם בורלא נערך ימים בודדים לאחר שהחברה המתחרה מודרנה כבר הודיעה כי ברשותה חיסון מותאם לווריאנט הקורונה השכיח בעולם כעת, האומיקרון, וברקע העלייה בתחלואת הקורונה בישראל ובמדינות נוספות ברחבי העולם. הוא התקיים גם על רקע הדיון הקרוב של ה-FDA בהמלצת המומחים שלו לחסן בני ובנות חצי שנה ומעלה לראשונה נגד קורונה. בישראל רק כרבע מההורים לילדים בגילי 5 עד 11 בחרו לחסן את ילדיהם, הנתונים מעידים שברוב המקרים ילדים מתמודדים עם מחלה קלה בלבד - אבל בורלא קורל בכל זאת לחיסון תינוקות נגד הנגיף.
ד"ר בורלא, אתמול הודיעה חברת פייזר על "נתונים חיוביים" באשר ליעילות החיסון המותאם לווריאנט BA1 של אומיקרון, אבל עדיין לא ראינו תוצאות מלאות. מתי אתה צופה שהחיסונים הללו יהיו זמינים לציבור והאם בשל הווריאנטים שמשתנים זה לא יהיה מאוחר מדי? "השבוע ב-FDA בארה"ב יש פגישה חשובה שבה ידונו על הרכב החיסון החדש. במהלך הפגישה הזו יתקיים דיון פומבי לגבי הנתונים, אז נראה נתונים הרבה יותר מפורטים בימים הקרובים. זה תלוי מתי הרגולטור יחליט לגבי ההרכב ומתי יאשרו את החיסון. אנחנו נהיה מוכנים מיד לאחר האישור של החיסון להפיץ את הכמויות החדשות. כבר התחלנו לייצר אותם".
4 צפייה בגלריה
אלברט בורלא
אלברט בורלא
אלברט בורלא
(צילום: יובל חן)
שנה וחצי לאחר שאושר החיסון החדש, האם גיליתם על תופעות לוואי חדשות בעקבות השימוש בו? נשים ברחבי העולם למשל התלוננו על הפרעות במחזור החודשי. "לא ראינו, אף שמיליארדים עשו שימוש בחיסון והם נבחנו בגלל המודעות לקורונה. אני לא חושב שיש חיסון שאנשים יכולים להרגיש שהוא יותר בטוח לשימוש, בהינתן השימוש הרחב והניסיון שיש לנו".
אמרת בעבר שהקורונה תהיה איתנו בשנים הקרובות. זה אומר שהחיסון יינתן על בסיס שנתי? "זה יהיה אידיאלי אם יהיה לנו חיסון שמספק הגנה לשנה. אין לנו ודאות עדיין, אבל בוודאי שיש לנו הרבה מחקר שאנו עובדים עליו כך שנתן להגיע לחיסון שידרוש חיסון נוסף רק אחת לשנה. אני מקווה שנוכל לספק כזה חיסון בקרוב".
אתה רואה סיכוי לחיסון משולב של שפעת וקורונה ביחד בעתיד? "כן, זה תרחיש מאוד אפשרי ואנחנו כבר עובדים על שילוב כזה".
אחת הביקורות בישראל לגבי ההסכם בין פייזר למשרד הבריאות היא שחלקים רבים מההסכם צונזרו ולא פתוחים לציבור. למה החלקים הללו הוסתרו ולמה לא לקדם שקיפות? "אני לא יכול לזכור את הפרטים של מה צונזר או לא בחוזה עם ישראל, אבל באופן כללי החוזים הללו חסויים מכל מיני סיבות, כולל תנאים שישראל הייתה יכולה להשיג ושלא ידועים למדינות האחרות, ואנחנו רוצים חשאיות".
4 צפייה בגלריה
אלברט בורלא
אלברט בורלא
הריאיון עם מנכ"ל פייזר
(צילום: יובל חן)
אתה מתכוון למחיר? "אני לא יכול להגיב לדברים האלה. באופן כללי, כל ההסכמים הללו הם חשאיים".
אבל זה לא משהו שיכול לפגוע בביטחון הציבור לגבי החיסון? "אני לא חושב שפרטי החוזה צריכים להיות משמעותיים לגבי הערך המדעי של החיסון".
בדומה למדינות אחרות ברחבי העולם, גם במשרד הבריאות הישראלי ובהמשך בממשלה הוחלט להטיל מגבלות מחמירות על אזרחים ותושבים שבחרו לא להתחסן, בין היתר בדמות התו הירוק. בורלא מסרב להתייחס לכך באופן מפורש ולהביע תמיכה בהגבלות או התנגדות להן. "כל רשות נאלצת להתמודד עם מצב שבו לא תמיד קל לקבל החלטות. יש הרבה מדינות שקבעו קנסות, עונשים והגבלות, לצד מדינות שלא עשו זאת. בסופו של דבר זו האחריות של גורמי המקצוע שנבחרו במערכת הבריאות. זה לא התפקיד שלי לתמוך בהמלצות הגורמים המקצועיים או להתנגד להן. אכפת להם מהאנשים שלהם והם מלווים על ידי אנשי מדע מוכשרים".
תינוקות וילדים מתחת לגיל 5 עשויים להיות הקבוצה הבאה ולמעשה האחרונה שתקבל את החיסון. אנחנו יודעים שהחיסון לא תמיד מונע הדבקה ורק במקרים נדירים מאוד תינוקות מתמודדים עם סיבוכים של המחלה. מדוע יש לחסנם? "כדי להימנע מכך שילדים יהיו חולים, ימותו, יתאשפזו בבתי החולים או יתמודדו עם לונג קוביד. אתה לא רוצה שלילדים שלך תהיה קורונה, אז אם יש דרך בטוחה למנוע או להפחית את הסיכוי שלילדך תהיה קורונה, אני חושב שאתה צריך לעשות את זה. לכן פיתחנו את החיסונים הללו, לכן רופאים בכל רחבי העולם ממליצים על החיסון וזו הסיבה שרשויות הבריאות ממליצות על החיסון. כמובן שההורים יצטרכו לקבל את ההחלטות שלהם, בהתייעצות עם הרופא של ילדיהם".
4 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר מחסנים נגד קורונה ב מתחם של קופת חולים כללית ב בית חנינא מזרח ירושלים
חיסון של פייזר מחסנים נגד קורונה ב מתחם של קופת חולים כללית ב בית חנינא מזרח ירושלים
"רק מגרדים את פני השטח". חיסון קורונה של פייזר, בטכנולוגיית mRNA
(צילום: AFP)
אתה צופה שהורים רבים לתינוקות ברחבי העולם יחליטו לחסן את ילדיהם או שהם יחכו מעט? איך אתה צופה את תגובת ההורים ברחבי העולם לחיסון תינוקות? "כפי שראינו אצל המבוגרים. ישנם כאלו שעשו זאת מיד וישנם כאלו שלעולם לא יעשו זאת".
בוא נדבר על טכנולוגיית ה-mRNA שהייתה הבסיס לחיסון נגד קורונה. האם לדעתך הטכנולוגיה הזו תהיה יעילה בעתיד לפיתוח טיפולים וחיסונים נגד מחלות אחרות? "זו טכנולוגיה עוצמתית מאוד. לדעתי אנחנו רק מגרדים את פני השטח מה כן אפשר לעשות למען בריאות בני האדם, אבל זה לא הולך לעבוד על כל דבר אלא על דברים מסוימים. זו לא הטכנולוגיה היחידה המסעירה כרגע בחדשנות הרפואית. יש הרבה. מה שאנחנו מצפים לראות עם ה-mRNA זה עוד חיסונים, חיסונים טובים יותר. אנחנו מקווים לראות תרופות נגד סרטן ואנחנו בתקווה נראה יישומים שיוכלו להתערב בחריגות גנטית של אנשים מסוימים שיש להם מחלות גנטיות מסוימות ורובם ללא תרופה. אנחנו מצפים לראות חידושים שם".
"לונג קוביד? יש המון מחקר שמתרחש כרגע בעניין הזה. הסימפטומים משתקים. אנשים לא יכולים לתפקד"
צפוי שינוי משמעותי בטיפול באנשים עם סרטן באמצעות הטכנולוגיה הזו? "בתקווה. עוד לא ראינו הצלחה עד כה, אבל יש הרבה תוכניות בעניין. הרעיון מאחורי הטיפול ב-mRNA בסרטן הוא שבמקום לטפל במערכת החיסון שלך כדי שתתקוף את הווירוס כמו שזה קורה בקורונה, אתה מטפל במערכת החיסון שלך כדי שתתקוף את תאי הסרטן. אם אתה עושה את זה, אתה מתנקה מהסרטן, כשמשתמשים בחיסון הנכון. האפשרות שזה יתגשם היא חזקה, אבל זה לא ודאי".
מה לגבי לונג קוביד? אתם מפתחים טיפולים או חיסונים שמטרתם תהיה להתמודד עם ההשלכות של הדבקה בקורונה? "לונג קוביד הוא נושא משמעותי מאוד כרגע ברמה הבריאותית. מעל 100 מיליון אנשים סובלים מתופעות של לונג קוביד. זו עלולה להיות תופעה שנמשכת זמן רב. אנחנו מנסים את הטיפול התרופתי החדש שלנו שניתן באמצעות הפה גם נגד לונג קוביד ונראה אם יש לזה אפקט נגד קבוצה כלשהי מתופעות הלונג קוביד, במיוחד כאלו שנדבקים שוב. יש המון מחקר שמתרחש כרגע בעניין הזה באשר לשלבים מוקדמים של לונג קוביד. הסימפטומים המרכזיים של לונג קוביד הם ערפול מוחי, כשאנשים מתבלבלים וגם עייפות, כשאנשים נהיים עייפים חודשים לאחר שהחלימו, לעיתים חום. זה די משתק, אנשים לא יכולים לתפקד".
בישראל גורמי מקצוע במערכת הבריאות מתמודדים עם איומים מצד מתנגדי חיסונים. גם אתה מתמודד עם איומים מהסוג הזה? "כן, לצערי השם שלי הפך מזוהה החיסון והפכתי לפנים של פייזר, אז הרבה יותר קל לאנשים לכוון באופן אישי את ההתקפות שלהם. באינטרנט היה הרבה מידע מוטעה לגביי. למשל, כתבו שנעצרתי על ידי ה-FBI, מה שכמובן לא קרה. כתבו גם שאשתי מתה כתוצאה מתופעות לוואי של החיסון, וכמובן שהיא בריאה לחלוטין. היו הרבה התקפות ומכתבים שקיבלתי. כשראיתי את הפרסום על ה-FBI צחקתי, זה היה מגוחך, אבל בפעם השנייה, כשכתבו שאשתי מתה כעסתי מאוד. ניסיתי להשיג בטלפון את הילדים ולא רציתי שההורים שלה יקראו את זה, או שהילדים יקראו שאמא שלהם מתה. אתה יכול לדמיין את זה?".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
"לשניהם היה מאוד אכפת לגבי העם בישראל". בנט ונתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם, יואב דודקביץ')
אתה חושב שההשפעה של מתנגדי החיסונים היא משמעותית בכל הנוגע להחלטתם של אנשים להתחסן? "צריך לעשות הבחנה ברורה: יש קבוצה גדולה באוכלוסייה, מיעוט אבל גדולה, שמפחדת להשתמש בחיסונים. הם אנשים טובים, אבל הם פשוט מפחדים. בגלל שפחד הוא רגש, אתה לא יכול לשנות את דעתם באמצעות נתונים. הם לא מונעים על ידי נתונים אלא פועלים באופן רגשי. אבל יש קבוצה קטנה שעושה זאת כמקצוע. הם מפיצים מידע כוזב ופונים במיוחד לאלו שמפחדים. זו קרקע פוריה עבורם להפיץ מידע כוזב. הסיבה שהם אמרו שנעצרתי או שאשתי מתה היא כדי שיוכלו לשכנע אנשים לא לקבל את החיסון. בגלל זה הרבה אנשים מתו, כי הונו אותם ולבסוף הם לא לקחו את החיסון במהלך המגיפה. הרבה אנשים".
בורלא, יהודי ממוצא יווני, מבקר בישראל לראשונה זה 45 שנים. ביום רביעי יוענק לו פרס בראשית, שנחשב ל""פרס נובל היהודי". במסגרת קבלת הפרס לשנת 2022 הוא יקבל גם מיליון דולרים אותם יתרום למטרה הקרובה ללבו. "אני בא מסלוניקי", הוא מספר. "זה היה מרכז ספרדי של הקהילה היהודית שהושמד לחלוטין במהלך השואה. 96% מיהודי העיר הושמדו, אבל לעיר אין מוזיאון להנצחת השואה. אני רוצה שהכסף יילך למטרה הזו. ואנחנו עובדים על מנת לוודא שמוזיאון חדש להנצחת השואה יוקם שם. זו תהיה תרומה משמעותית מבחינתי".
אמרת בעבר שנתניהו פעל לקבל כמה שיותר חיסונים וכמה שיותר מוקדם. ראית הבדל בין הגישה של נתניהו לחיסונים לגישת הממשלה הנוכחית בעניין? "שתי הממשלות נאלצו להתמודד עם אתגרים שונים. במהלך שלטון נתניהו, המטרה שלו הייתה לוודא שהחיסונים יגיעו לישראל, מהר ובכמויות. דנתי איתו בהתמודדות עם המשבר הזה. בתקופת שלטון בנט, החסינות של החיסון החלה להתפוגג, אז היינו צריכים לראות מה נעשה עם חיסוני הבוסטר. אלו אתגרים שונים, אבל המשותף לשניהם הוא שלשניהם היה אכפת מאוד לגבי העם בישראל והם היו מודאגים מאוד לגבי ההשלכות שיכולות להיות לקורונה מבחינת הכלכלה והבריאות של החברה".
לסיום, מהו השיעור המרכזי שלמדת מאז שהקורונה פרצה לחיינו? "השיעור הכי חשוב שלמדתי הוא שאין דבר כזה 'בלתי אפשרי'. אתה מתמרץ את האנשים שלך עם מטרות שאפתניות, נותן להם משוט ואתה תהיה מופתע מה אתה יכול להשיג".