באום אל-פחם מורגשת אווירה מתוחה בעקבות האירועים האלימים שפקדו את העיר ביממה החולפת. אחרי דריסת שני לוחמי משמר הגבול שנפצעו קל הבוקר (יום ו') מפגיעת רכב שפרץ מחסום, מותו של אחד מנוסעי הרכב מירי של הלוחמים, הצתות בתים והרצח של תושב העיר שאירע אתמול בבוקר - מביעים התושבים חשש מתגובת שרשרת שתוביל לשפיכות דמים גדולה יותר.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי הזהיר בעקבות הדריסה הבוקר כי "מי שינסה לעשות את זה בצורה שזה בוצע, שייקח בחשבון שדמו בראשו". השר לביטחון הפנים עמר בר-לב שוחח עם ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד וביקש לבדוק עמו אם יש פעולות נוספות שניתן לבצע על מנת להרגיע את הרוחות באום אל-פחם. לדברי השר בר-לב, "ראש העיר עדכן אותי שוועדת הסולחה המקומית והוא פועלים ביממה האחרונה ללא הרף לבלימת ההידרדרות".
5 צפייה בגלריה
(צילום: נחום סגל )
חקירה ראשונית של הדריסה הבוקר העלתה כי שני עבריינים מוכרים למשטרה ניסו כאמור לפרוץ את המחסום שהוקם במסגרת הפעילות של כוחות הביטחון למיגור הפשיעה בחברה הערבית. הלוחמים הבחינו שהרכב נוסע לעברם במהירות ובתגובה מהירה פתחו בירי לעבר החשודים. אחד מהם, פתחי ג'בארין נפצע קשה ופונה לבית החולים העמק בעפולה, שם קבעו הרופאים את מותו. החשוד השני שהיה ברכב נפצע קל. אחד הלוחמים טופל בזירה וחברו שנפצע קל פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה.
בתוך הרכב הדורס איתרה המשטרה אקדח עם מחסנית, כדורים וכפפות. "היינו עדים הבוקר לאירוע חמור ביותר", אמר המפכ"ל שבתאי. "מבחינתנו מדובר בשני חשודים שמגיעים עם רכב במטרה לפגוע באזרחים או בכוחות הביטחון. השניים מגיעים ונתקלים במחסום, מנסים להימלט תוך כדי ניסיון דריסה של לוחמי מג"ב שפותחים באש לכיוון הרכב, והתוצאה היא שאחד מיושבי הרכב הרוג והשני פצוע קל".
המפכ"ל הוסיף: "למזלנו, היערכות מקדימה של הכוחות שהיו בשטח נתנה את המענה בצורה המבצעית המיטבית והם סיכלו פגיעה בחיי אדם ופגיעה בשוטרים. אנחנו מתייחסים לאירוע הזה בחומרה. האירוע הזה הוא המשך של תקיפה שהייתה בלילה כתוצאה מסכסוך עברייני שהגיע למצב של הצתת בתים. כוחות שהגיעו למקום נרגמו באבנים ונורו לעברם יריות מכלי נשק.
"ריכזנו מאמץ, ריכזנו כוח, בוצעו מעצרים כבר אתמול בלילה. אנחנו נמצאים בצורה חזקה בתוך העיר על מנת למנוע את הפעילויות האלימות של אותם גורמים פליליים שמנסים כרגע להטיל את אימתם אחד על השני. אנחנו נעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע, אזרחים נורמטיביים או בכוחות הביטחון".
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע באום אל פחם
זירת האירוע באום אל פחם
הרכב של דורסי הלוחמים
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
איזור הדריסה באום אל פחם
איזור הדריסה באום אל פחם
זירת הדריסה
(צילום: נחום סגל)
לטענת תושבים באום אל-פחם, לעבר הרכב שבו ישבו שני החשודים בדריסת הלוחמים נורו 16 קליעים. חליל ג'אבר ג'בארין, קרוב משפחתו של פתחי ג'בארין שנורה למוות על ידי הכוחות במחסום, אמר: "תמיד אנחנו שומעים גרסה רגילה של המשטרה 'הוא ניסה לדרוס ואז ירינו עליו'. הם לא ירו לגלגלי הרכב ולא ניסו לחסום אותו, אלא ירו בדיוק לעבר איפה שיושבים הנוסעים. כתוצאה מזה, פגע כדור בראש של המנוח. צריך לחקור את המקרה ולהביא עדים ולראות מה קרה".
קרוב המשפחה אמר עוד: "אני לא יכול לחוות את דעתי בנושא כי אני לא הייתי במקום. אני אומר למשטרה להיות עם יד פחות קלה על ההדק. אפשר היה לחסום את הרכב ולרדוף אחריו. כל 20 מטר יש ניידת בעיר, אז לא היה צריך להשתמש בנשק חם. המנוח היה בחור טוב שעבד כל הזמן, הוא היה עוזר לאנשים. הוא נסע לבקר את קרובי המשפחה שלו שהציתו את הבתים שלהם והחזירו לנו גופה".

אחד מתושבי השכונה שבה אירעה התקרית סיפר: "שמענו ירי חזק וחשבנו שמדובר בעוד רצח. לא הבנו מה שהתרחש עד שהמשטרה הודיעה שיש הרוג. אנחנו מחכים לשמוע עוד פרטים על המקרה". תושב אחר אמר: "אנחנו לא נגד שהמשטרה תפעל ביד קשה נגד הפשיעה בחברה הערבית בכלל ובאום אל-פחם בפרט, אבל צריכים להיות זהירים כשמשתמשים בירי חי, גם אם מדובר בעבריין. אפשר לעצור אותו ולכלוא אותו".
תושב אחר אמר: "צריך לבדוק למה ההרוג וחברו שנפצע היו עם נשק ברכב, גם על זה צריך לדבר. כל מי שמחזיק בנשק מסכן את חיי הציבור. המנוח לא היה צריך להגיע לשכונה ככה, ובמיוחד כשהוא ידע שימצאו נשק ברכב שלו".

"לא רוצה שהילדים יהיו ברשימת הנרצחים"

מרין מחאמיד, אף היא תושבת אום אל-פחם, סיפרה כי היא חוששת מהעתיד לבוא: "יש כרגע בעיר הרבה שוטרים בעקבות כל ההתרחשויות, כמויות שלא ראינו בעבר. המצב מאוד מפחיד, אני חוששת להוציא את הילדים שלי מהבית, אפילו לתת להם לשחק בחצר הבית. אני לא רוצה שהם יהיו ברשימת הנרצחים".
לאום אל-פחם הגיעו הבוקר בעקבות הדריסה גם מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן. "המשטרה נמצאת עם כוחות גדולים בעיר אום אל פחם בעקבות אירוע הרצח והפרות הסדר שהתרחשו אמש", אמר ניצב סופר. "אנחנו רואים את האירועים בחומרה ופועלים באפס סבלנות והמטרה שלנו היא להחזיר את השקט לעיר ולהביא את הפורעים למעצר".
5 צפייה בגלריה
 אווירה מתוחה באום אל פחם אחרי רצח מוחמד חמזה
 אווירה מתוחה באום אל פחם אחרי רצח מוחמד חמזה
הצתת בתים באום אל-פחם
5 צפייה בגלריה
כיבוי רכבים ובתים שהוצתו באום אל פחם
כיבוי רכבים ובתים שהוצתו באום אל פחם
גם כלי רכב הוצתו
(צילום: כבאות חוף)
כפי שהזכירו בכירי המשטרה, ביממה החולפת אירעו באום אל פחם התפרעויות קשות שבמהלכן הוצתו בתים ונורו יריות אחרי הרצח של מוחמד חמזה בורגל אתמול בבוקר. מוקדם יותר הבוקר עדכנה המשטרה כי מאז פרוץ המהומות נעצרו בעיר שישה חשודים במעורבות בהתפרעויות. בורגל הוא הנרצח ה-121 בחברה הערבית והתשיעי באום אל-פחם מתחילת השנה.
ברחבי העיר נשמעו צרורות ירי שנורו על-ידי משפחתו של בורגל בתגובה לרצח, וכן הוצתו ארבעה בתים ושלוש מכוניות השייכים למשפחה שאיתה היה מסוכסך. אחד המבנים היה בית מגורים שלפי המשטרה ננטש מיד לאחר הרצח. בהקלטות שהגיעו לידי ynet נשמעו ילדים צורחים ובוכים כשהירי ברקע.

כוחות גדולים של משטרה הוזעקו אמש לאזור כדי להרגיע את האווירה, והתושבים דרשו מהמכובדים להתערב כדי להרגיע את המתיחות שהתלהטה גם כשקבוצות גדולות של צעירים יצאו לרחוב.
"יצאתי מהבית עם הילדים לכיוון ההורים כי אי אפשר להישאר כאן עוד דקה אחת", סיפרה תושבת העיר. "לא יכול להיות שהילדים בוכים ומפחדים ואי אפשר להרגיע אותם". תושבים אחרים ציינו כי "אם המצב לא יירגע - תהיה כאן מלחמה. הירי הזה יכול לפגוע בנו".