פליאה קטנר (36) לא האמינה שזה קורה לה. במסגרת ההקלות שאפשרו פתיחה רחבה יותר של נמל התעופה בן גוריון, ניסתה קטנר לחזור לישראל - אולם הסתבכה בנפתולי הביורוקרטיה. בינתיים פקעה אשרת השהייה שלה בשבדיה, אך למזלה השלטונות שם אפשרו לה להישאר בשטוקהולם עד שתיפתר הבעיה מול ישראל. "אני מסתובבת כאן באושר גדול", סיפרה היום (ג') קטנר בריאיון לאולפן ynet.
ישיבת הממשלה האחרונה התקיימה ברקע עתירה לבג"ץ שדורשת לפתוח את השמיים כדי לאפשר לאזרחי המדינה להגיע לארץ ולהשתתף בבחירות ביום שלישי הבא. במהלך הדיון החליטה הממשלה כי תעמוד בבג"ץ מאחורי החלטתה לאפשר כניסה של 3,000 נוסעים ביום לכל היותר עד 20 במרץ. נציגי המל"ל ציינו בין היתר בדיון כי "המטוסים חצי ריקים, אפילו ל-3,000 לא מגיעים".
1 צפייה בגלריה
פליאה קטנר
פליאה קטנר
"מסתובבת כאן באושר גדול". קטנר
ואולם, קטנר מצאה עצמה בין אלה שלא הצליחו למצוא "פרצה" בדרך הבטוחה לישראל. לדבריה, "זה התחיל בכך שהייתה ועדה עם כללים מאוד קשים ולאחר מכן פתחו טיסות דרך פרנקפורט. חשוב לי להגיד שהן עוזרות בעיקר למי שנמצא בגרמניה, לא למי שנמצא במדינות אחרות באיחוד האירופי משום שמי שנמצא באיחוד ומחזיק בדרכון ישראל - יכול להימצא במדינה שבה הוא קיבל אישור.
"אני קיבלתי אישור לשבדיה כבת זוג של אזרח שבדי, ועל כן אסור לי להיכנס למדינה שהיא לא שבדיה. כשאני מגיעה לגרמניה וצריכה להחליף טיסות כשלא מדובר בטיסת קונקשן, כלומר שהציוד שלי מחכה ביעד הסופי בישראל, אני צריכה לעבור דרך ביקורת גרמנית.
"מבחינת גרמניה זה נחשב כניסה לתוך המדינה, וגרמניה לא מאשרת למחזיקי דרכון ישראל בלבד לבצע את הצעד הזה. היו הרבה ישראלים שעשו את הצעד הזה ומצאו את עצמם משאירים את המזוודות בגרמניה כדי לא לעשות ביקורת דרכונים".
כלומר, אין לך דרך להגיע לישראל עם החפצים שלך. "בדיוק. להגיד 'שמיים פתוחים' זה לא. נכון שהיו מספר שינויים, השינוי האחרון היה ממש עכשיו בעקבות בג"ץ שהגשנו, אני יחד עם קבוצת אנשים טובים באמצעות עו"ד בתיה זקס, ובאמת החלו לקרות שינויים. השינוי האחרון 'פתיחת השמיים, כביכול, היו צהלות על כך כי כל היעדים פתוחים. מה שקצת שוכחים לשים עליו את הפוקוס זו מכסת הישראלים שיכולים להיכנס לישראל, משהו שלא קרה בישראל מאז תקופת המנדט הבריטי".
מה התחושה שלך? "כדי להיכנס לישראל אני מחכה שיהיו טיסות קונקרטיות שאני אכן יודעת שיתבצעו כדי שלא אזרוק כסף, דרך טורקיה שהיא למעשה עם נמל התעופה הגדול ביותר, זה בעצם פתח את היציאה והכניסה לישראל. מבחינת שבדיה, בעקבות החלטת ממשלת ישראל הפכתי פה לשב"חית כי פקעה לי הוויזה.
"אזרחים ישראלים יכולים לשהות באיחוד האירופי כ-90 יום, ברגע שהם חולפים אתה הופך לשב"ח. זה היה נורא מפחיד, הלב מתחיל לדפוק כל פעם שעוברים ליד שוטר. אפילו המחשבה שיפתחו את השמיים וכביכול אוכל להגיע משבדיה לישראל הייתה קשה, מה יקרה בביקורת הדרכונים כשיגלו שאני שב"חית".
בסוף הצלחת לקבל אישור משבדיה. "קיבלתי את זה ממש עכשיו, הגשתי בקשה לסיוע הומניטרי ושבדיה הודיעה לי שהיא מקבלת אותי בזרועות פתוחות בניגוד למדינה שבה אני אזרחית".
איך זה מרגיש שלישראל את לא יכולה להגיע בזמן ששבדיה נותנת לך אישור? "אני מניחה שאת מצפה לשמוע אכזבה, אבל אני בשלב הזה כבר הרבה מעבר. כל הפוקוס שלי היה לקבל את האישור ולא לשהות כאן כעבריינית ולדעת שאוכל לעבור בביקורת דרכונים כשהשמיים ייפתחו ולא להגיע למעצר. ישראל צריכה להסתכל על זה כאות אזהרה גדול, שאזרח הופך להיות מאושר שמדינה אחרת מקבלת אותו בזרועות פתוחות".