היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לסנגוריו של שר הפנים אריה דרעי כי החליט להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. כך נודע ל-ynet. דרעי, שנחשד בתחילה בשוחד, יואשם בכפוף לשימוע בגין שלוש עבירות מס - מכירת נכס בגבעת שאול ושני מקרים של קבלת הכנסות ללא דיווח (מאיש עסקים ומחברה עסקית).
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
השר דרעי. עבירות מס ולא שוחד
(צילום: אבי מועלם)
חקירת המשטרה נגד השר דרעי קבעה ממצאים ראייתיים לשורת עבירות - בהן מרמה והפרת אמונים, שבועת שקר, העלמות מס והלבנת הון. מתוקף תפקידו, מנדלבליט הוא שמחליט אם להעמיד לדין שרים ולא הפרקליטות - והוא הכריע כי דרעי לא יועמד לדין בגין מרמה והפרת אמונים (וגם לא בגין קבלת שוחד וגניבה מעמותות, כפי שנחשד בתחילה) - אלא רק בגין עבירות המס.
גם אחיו של השר דרעי, עו"ד שלמה דרעי, זומן לשימוע וגם לו מיוחסות עבירות מס. מעבר לכך, גם איש העסקים משה הבא זומן לשימוע בפרשה.

האירועים שבגינם יעמוד דרעי לדין בכפוף לשימוע, כך הודיע היועץ המשפטי לממשלה, הם עסקת גבעת שאול, הכנסות מחברת "גרין אושן" והכנסות מחברת בת של אגד ומאיש העסקים משה הבא. על כתב האישום המסתמן פורסם השבוע בחדשות רשת.
לפי כתב החשדות, דרעי מכר ב-2013 לאחיו שלמה נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים, שבו החלה בניית בניין מגורים בן חמש דירות. לפי חומרי הראיות, הדיווחים לרשויות וחוזה המכירה כללו מצגים כוזבים לכאורה, ובהם גובה התמורה בעסקה, תיארוך העסקה לאחור והצגת המגרש הנמכר כמגרש ריק, במקום מצבו האמיתי – כבניין מגורים מתהווה.
דרעי ורעייתו רכשו את המגרש בפברואר 2010 יחד עם קבוצת רוכשים לטובת בניית שלושה מגורים. ב-2011 יועדו להם חלק במגרש של חמש דירות, וב-2012 נחתם הסכם בין הרוכשים לחברת הבנייה - שהחלה לבנות במקום. ב-2013 סיכם דרעי עם אחיו כי ימסור לו את זכויותיו הקיימות והעתידיות בבניין וכן את חלקו בקבוצת הרוכשים תמורת 1.6 מיליון דולר, שנאמדו אז ב-5.95 מיליון שקל.
השר דרעי: "האישומים השקריים בוטלו, משוכנע שגם התיק ייסגר"
דרעי ואחיו התקשרו בחוזה, אולם לטענת היועץ המשפטי לממשלה הנכס תואר כמגרש בלבד והוסתרה ממנו העובדה שבמקום כבר נבנה בניין. מועד החתימה צוין בכזב כיולי 2013 אף שנערך בפועל בספטמבר, וצוין כי התמורה לעסקה היא 4.25 מיליון שקל. על כך, טוען היועמ"ש, הוסתרה התמורה המלאה. הטופס הוגש לרשויות מיסוי המקרקעין עם הפרטים הכוזבים לכאורה, ונמסר בכזב, כך נטען, שלא נערך בין השניים הסכם בעל-פה. הצגת הנתונים הכוזבת לכאורה פגעה ביכולת להעריך את העסקה.
לפי הנטען, מדובר בחוזה כזב שנערך במזיד כדי להתחמק ממס. בשל הדיווח הכוזב לכאורה, הופחת שלא כדין מס הרכישה ב-355 אלף שקל והופחת מס שבח של 350 אלף שקל. על כן, מייחסת הפרקליטות לאחים דרעי הצהרה כוזבת במטרה להתחמק ממס.
פרשה נוספת שבה חשוד דרעי, כאמור, היא ההכנסות מחברת "גרין אושן" – קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. על-פי החשד, בהוראתו, החל מחזרתו לפוליטיקה בינואר 2013, העבירה הקרן את סכומי העמלות שלהם היה זכאי דרעי לאחיו שלמה. כך, לכאורה, בין 2013 ל-2015, שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקל בתמורה לחשבוניות "ייעוץ" כוזבות לכאורה, שהפיק משרד עורכי הדין שבראשו הוא עומד.
2 צפייה בגלריה
אחיו של שר הפנים, שלמה דרעי
אחיו של שר הפנים, שלמה דרעי
אחיו של שר הפנים, שלמה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
האירוע השלישי שבגינו יעמוד דרעי לדין בכפוף לשימוע הוא אי-דיווח למס הכנסה של הכנסות שקיבל בתמורה לייעוץ ושיווק של מיזם משותף עם איש העסקים משה הבא ו"אגד חברה לתחבורה בע"מ". השר דרעי ביקש לכאורה לקבל את שכרו בדמות תרומה בגובה 180 אלף שקל שתשולם לעמותת כרמי העיר, של מקורבו יהודה אזרד, אשר סייע לו לאורך השנים. שכר זה, אשר חייב במס, לא דווח בדו"חותיו האישיים של השר דרעי או של החברה שבבעלותו למס הכנסה. בנוסף, כך עולה מכתב החשדות, באותם ימים שילם הבא מחשבונו הפרטי לחשבונו הפרטי של השר דרעי סך 100 אלף ש"ח נוספים, המהווים הכנסה שלא דווחה למס הכנסה.
פרקליטו של דרעי, עו"ד נבות תל-צור, מסר בתגובה: "לאחר למעלה מחמש שנות חקירה קשות ומייסרות, קבע היועץ המשפטי לממשלה בפתח החלטתו כי הוא מנקה את השר אריה דרעי מכל חשד לשחיתות שלטונית. היועץ המשפטי הדגיש שהחלטתו אינה סופית והוא שוקל העמדה לדין בעבירות מס בלבד. גם להן בעזרת השם, תינתנה בשימוע תשובות הולמות".
עורך הדין ירון קוסטליץ, עורך דינו של שלמה דרעי, מסר: "מדובר במחלוקות אזרחיות מיסויות, שאין מקומן במסגרת הליך פלילי. בהתאם, אני מאמין כי לאחר השמעת הטענות בשימוע, תסגור הפרקליטות את תיק החקירה".
דרעי עצמו אמר: "לאחר למעלה מחמש שנות חקירה קשות, אני מודה לבורא עולם על ההחלטה לבטל את כל האישומים השקריים נגדי ומשוכנע כי בשימוע יוחלט גם על סגירת התיק בעניין עבירות המס, לאחר שכל העובדות יוצגו בפני היועץ המשפטי. אני מתכוון להמשיך להתמקד בתפקידי כשר הפנים, בעיקר בתקופת הקורונה".

מש"ס לכלא - ובחזרה לפוליטיקה

אריה דרעי היה ממקימי ש"ס ב-1984 ועד מהרה הפך לאחד האנשים הבולטים בשורותיה. לאחר הבחירות לכנסת ה-12, ב-1988, היה לשר הפנים הצעיר ביותר בישראל. בשנות ה-90 נפתחה נגדו חקירה משטרתית בגין חשדות למעשי שחיתות, ציבוריים ופרטיים. דרעי שמר על זכות השתיקה אך התפטר מהממשלה בספטמבר 1993. דרעי נבחר גם לכנסת ה-14 אך נשאר מחוץ לממשלה בגלל פסיקת בג"ץ שקבעה כי העבירות המיוחסות לו חמורות ביותר.
באפריל 1999 נגזרו על דרעי ארבע שנות מאסר וקנס בסך 250 אלף שקל בעוון קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. כן נקבע שמדובר בעבירה שיש עמה קלון. ביולי 2000 דחה בית המשפט העליון את רוב סעיפי הערעור שהגיש דרעי, אך עונש המאסר הופחת בשנה. ביולי 2002 סיים דרעי לרצות את עונשו, ויצא מהכלא. דרעי שב לחיים הפוליטיים לקראת הבחירות לכנסת ה-19, שנערכו בינואר 2013.