דווקא בימים שבהם הטמפרטורות בירושלים יורדות בשעות הערב לאזור האפס מעלות, מוצאים את עצמם נהגי אוטובוס מבלים את ההפסקות שלהם רועדים מקור, באוטובוס שלפי החוק הם חייבים לכבות את מנועו ולשבת בו ללא חימום.
בשניים מהמסופים המשרתים את התחבורה הציבורית בבירה, בארמון הנציב ובהר חומה, שתי שכונות ענק בדרום העיר, אין תנאים מינימליים לנהגים, כמו חדר נהגים עם שירותים צמודים ופינת קפה שבה יוכלו לשהות בזמן ההפסקה שלהם לפני שייצאו שוב לכבישים. יש חדרי נהגים חדשים, אך הם סגורים עד לקבלת אישורי האכלוס מהעירייה.
2 צפייה בגלריה
אוטובוסים של סופרבוס. בחברה הבטיחו: "בימים הקרובים המבנים יימסרו לשימוש החברה ונהגיה"
אוטובוסים של סופרבוס. בחברה הבטיחו: "בימים הקרובים המבנים יימסרו לשימוש החברה ונהגיה"
אוטובוסים של סופרבוס. בחברה הבטיחו: "בימים הקרובים המבנים יימסרו לשימוש החברה ונהגיה"
"אני חייב לדומם מנוע באוטובוס בהפסקה, ואז בשיא החורף אני יושב בקור", סיפר ל-ynet נהג מחברת סופרבוס שעובד בקו להר חומה. "אני מרגיש כמו בורג באוטובוס, לא כמו בן אדם. קשה מאוד לעבוד ככה, בלי מקום לשתות משהו חם ובלי שירותים נורמליים. יש שירותים ניידים אבל רמת התחזוקה שלהם ירודה מאוד. אני מביא מהבית בקבוק מים אפילו כדי לשטוף את הפנים. אני נוהג באוטובוס עם ארבע דלתות שאני צריך להשגיח עליהן, בנוסף לנהיגה, בכבישים לא פשוטים. אני חייב להיות בריכוז מרבי, אחרת זה יגרום לתאונות. כשאנחנו פונים לחברה, הם מתנערים".
כשאושר תקציב המדינה בכנסת, ובו תוספת של 7.5 מיליארד שקלים לתחבורה הציבורית עד 2026 לטובת תוספות קווים ותדירויות, הבטיחו במשרד התחבורה לשפר את תנאי העבודה של הנהגים. הדבר נדרש במיוחד כדי לאפשר גיוס של 5,000 נהגים שחסרים כבר היום לענף, לצד נהגים נוספים שבלעדיהם אי אפשר יהיה לממש את תוספות השירות המובטחות. בפועל, התלאות של נהגי סופרבוס בדרום ירושלים מדגימות את הפער בין ההבטחות ליישום.
"עם כניסת חברת סופרבוס למכרז בירושלים, נדהמנו לגלות את ההזנחה והזלזול בתנאי הנהגים", אמר ל-ynet תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בארגון "כוח לעובדים". לדבריו, "לא ייתכן שחסם ביורוקרטי יעמוד בין הנהגים ובין הזכות הבסיסית לשירותים ראויים ולמנוחה. זה נכון תמיד, אבל נכון שבעתיים בימים של כפור - כשמחד אסור לנהגים להניע את האוטובוס ומנגד אין להם היכן להתחמם בהפסקות.
2 צפייה בגלריה
תא שירותים
תא שירותים
תא שירותים נייד ומלוכלך
(צילום: כוח לעובדים)
"לא ניתן יד לסיכון הנהגים והשפלתם, ולכן הכרזנו על הנושא סכסוך עבודה", הוסיף פרומוביץ. "אנו מצפים מעיריית ירושלים ומן החברות לשים קץ לחרפה הזו ולהעמיד תנאים ראויים לנהגי התחבורה הציבורית. לא נהסס להשבית את השירות אם ניווכח שאף גורם לא לוקח אחריות על הנושא".
הנהגים של סופרבוס אינם היחידים בארץ שסובלים מהיעדר חדרי מנוחה במסופי התחבורה הציבורית. בתקציב המדינה ל-2022 הוקצה סכום של 220 מיליון שקל להכשרת נהגים ולהקמת 70 חדרי מנוחה שחסרים כיום לתחבורה הציבורית. אבל חדרי המנוחה שכבר נבנו ועדיין לא נפתחו מוכיחים שגם כאשר המדינה כבר מקצה את הכסף, העבודות מתנהלות באיטיות והרשויות המקומיות שבתחומן הם נבנים לא ממהרות לבצע את הדרוש כדי שאפשר יהיה להשתמש בהם.
מחברת סופרבוס נמסר: "כבר תקופה ארוכה שהחברה עושה כל מאמץ אפשרי על מנת לקדם את השימוש במבנים, שאינם מצויים בחזקת החברה. הובהר לחברה על ידי הגורמים הרלוונטיים כי כבר בימים הקרובים המבנים יימסרו לשימוש החברה ונהגיה".
אולם, בעיריית ירושלים מבהירים כי ייקח יותר זמן עד שהנהגים יזכו לתנאי עבודה בסיסיים. "העירייה סיימה את עבודות ההכנה לתשתיות במבנים הללו, למעט מבנה אחד שהעבודות עליו מתבצעות ממש בימים אלה. הליך חיבור תשתיות החשמל והמים מתבצע באמצעות חברת החשמל וחברת הגיחון. העבודות צפויות להסתיים במחצית השנייה של פברואר והמבנים ייפתחו לרווחת נהגי האוטובוסים".