בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (שני) את נידאל אבו לטיף ו-12 נאשמים נוספים בעבירות של סחיטה באיומים ובשורת עבירות כלכליות, לאחר שהודו בעבירות אלו במסגרת הסדר טיעון מקל עם הפרקליטות - שבו ירדו כל הסעיפים שייחסו להם חברות בארגון פשיעה. גם האישום שייוחס לאבו לאטיף - עמידה בראש ארגון פשיעה - הוסר בהסדר בתיק שנחשב לתיק הדגל של הצפון.
3 צפייה בגלריה
נידאל אבו לטיף
נידאל אבו לטיף
נידאל אבו לטיף. הורשע בסחיטה באיומים, אבל לא בעמידה בראש ארגון פשיעה
(צילום: נחום סגל)
במרץ האחרון המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט כתב אישום נגד נידאל אבו לטיף מכפר ורדים, בטענה ששימש כראש ארגון פשיעה, ונגד שבעה חברים נוספים בארגונו, נותן שירות לארגון והחברה שבבעלותו שנותנת שירותים פיננסיים, ושני רואי חשבון. לנאשמים יוחסו עבירות של סחיטה באיומים, מימון ארגון פשיעה, עבירות כלכליות ועוד.
בכתב האישום נטען כי חברי הארגון חברו יחדיו למטרות פליליות שכללו, בין היתר, העמדת אשראי בהיקפים גדולים, סחיטה באיומים תוך שימוש ב"מוניטין העברייני", עבירות מס שונות, הלבנת הון בהיקפים גדולים מאוד והשתלטות על עסקים תוך שימוש בנש"פים (נותני שירות פיננסי) ורואי חשבון. כל אלו, לפי האישום המקורי, נועדו לבסס את מעמדו ועוצמתו של הארגון ולהפיק עבורו רווחים כספיים. לפי האישום, חברי הארגון ביצעו פעולות מתוכננות וסדורות לקידום מטרות הארגון, וחלקם ניהלו ספרים כוזבים במזיד, בכוונה להתחמק ממיסים בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
השופט בני שגיא
השופט בני שגיא
השופט בני שגיא. יגזור את עונשו של אבו לטיף בהמשך
(צילום: יריב כץ)
אלא שהיום, כאמור, כל 13 הנאשמים הודו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות שהושג עימם. כתב האישום המתוקן מתאר פעילות עבריינית מרובת משתתפים שנפרשה על פני כשלוש שנים, אולם אין זכר לטענה כי מדובר בארגון פשיעה. את הכרעת הדין נתן השופט בני שגיא, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.
על פי כתב האישום בו הודתה החבורה, ממרץ 2019 ועד נובמבר 2021 הנאשמים נידאל אבו לטיף, פאדי ערטול, ואסים ערטול, שאדי ערטול, חאלד אסלן ומכרם טנוס סחטו את א', הטילו עליו אימה ודרשו ממנו דרישות כספיות רבות. סך כספי הסחיטה נאמד בכ-2.5 מיליון שקלים. בנוסף, החל משנת 2018 נידאל ופאדי נתנו שירותי אשראי ללא רישיון, באמצעות נותן שירותים פיננסיים (צ'יינג') בשם "סנד לחלפנות", במשך כשלוש שנים. כחלק מהפעילות העסקית נוכו באמצעות הצ'יינג' המחאות בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים.
גם כפיר לביא, הבעלים של צ'יינג' בשם "די.אי.אס קונטו בע"מ", הורשע בעבירות הלבנת הון בהיקף של יותר מ-186 מיליון שקלים, אותן ביצע ביחד עם פאדי במסגרת כרטסת שפתח על שם "סנד לחלפנות". עוד הורשע לביא בעבירות הלבנת הון נוספות בהיקף של כ-9 מיליון שקלים, ביחד עם שריף ערטול. במסגרת הפרשה הורשע גם רו"ח פריד מחול, הבעלים של צ'יינג' "נ.מ.ר.ה", בעבירות הלבנת הון שביצע בהיקף של יותר מ-318 מיליון שקלים, אותן ביצע ביחד עם פאדי במסגרת כרטסת על שם "סנד לחלפנות".
נידאל אבו לטיף הודה והורשע בעבירות של סחיטה באיומים, מתן שירותי אשראי ללא רישיון והשמטת הכנסה מתוך דו"ח תוך שימוש במרמה, עורמה ותחבולה. סנגורו והפרקליטות לא הגיעו להסכמות לעונש בעניינו, ולכן עונשו ייגזר בהמשך על ידי השופט שגיא.
פאדי ערטול, ואסים ערטול וחאלד אסלן הודו והורשעו בעבירות סחיטה באיומים. שריף ערטול הודה והורשע בעבירת סיוע לעשיית פעולה ברכוש, מסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים. הוא ירצה שמונה חודשי מאסר בפועל וכן מאסר על תנאי, והוטל עליו קנס בסך 100 אלף שקלים.
רו"ח ניזאר ערטול הודה והורשע בעבירת סיוע למתן שירותי אשראי ללא רישיון, וסוכם כי ייגזר עליו מאסר על תנאי וקנס בסך 120 אלף שקלים. שאדי ערטול הודה והורשע בעבירות של סחיטה באיומים, וחאלד אבו לטיף הודה והורשע בקבלת נכסים שהושגו בפשע. הצדדים יבקשו לגזור עליו שמונה חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 100 אלף שקלים.
רו"ח פריד מחול וחברת "נ.מ.ר.ה" הודו והורשעו בעבירות של עשיית פעולה ברכוש ומסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים. הצדדים יבקשו לגזור על פריד תשעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי וחילוט בגובה חמישה מיליון שקלים. כפיר לביא וחברת "די. אי. אס קונטו" הודו והורשעו בעבירות של עשיית פעולה ברכוש ומסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים. הצדדים יבקשו לגזור על לביא תשעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי וחילוט בגובה 10 מיליון שקלים.
התיק נחקר על ידי ימ"ר צפון, אכ"ל צפון, מס הכנסה והרשות לאיסור הלבנת הון, ולווה על ידי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. כאמור, אין הרשעות שמייחסות למי מן הנאשמים חברות בארגון פשיעה.
עו"ד עמית חדדעו"ד עמית חדדצילום: אבישג שאר-ישוב
הסנגורים בתיק מסרו לאחר הכרעת הדין: "לפני כשנה נעצר אבו לטיף והוכתר בכתב האישום כראש ארגון פשע. המשטרה הגדירה אותו כארגון הפשע הגדול בישראל. הפרשה כונתה בשם הצבעוני 'המיליארד השחור' ויוחסו לו ולנאשמים נוספים עבירות של ניהול ארגון פשיעה, קבלת דבר במרמה בסך 650 מיליון ש"ח, העלמת מס של 123 מיליון ש"ח והלבנת הון בסך של יותר ממיליארד ש"ח.
"באישום היום, במסגרת הסדר טיעון, אין ארגון פשיעה, אין קבלת דבר במרמה, אין מיליארד ואין שחור. במסגרת הגישור סוכם כי חלק מהנאשמים סיימו לרצות את עונשם, אחרים ירצו עבודות שירות ולחלקם טרם נגזר הדין. אנו מודים למחלקה הכלכלית בפרקליטות על הענייניות והיכולת לבחון מחדש את הראיות בתיק".
נידאל אבו לטיף מיוצג על ידי עורכי הדין עמית חדד, אלי פרי, נריה בר-און ומרואן והבה. עורכי דין נוספים שייצגו בתיק הם איתי בר עוז, ירון ברזילי, נירה שגב וז'ק חן.