1 צפייה בגלריה
מסילה של רכבת ישראל
מסילה של רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: ערן גרנות)
רכבת ישראל מסרה כי הרכבות לא יפעלו הערב (שבת) "בשל תקלת איתות ארצית, המביאה לנפילת מחשב האיתות המרכזי לסירוגין ואיננה מאפשרת הפעלת תנועת רכבות בבטחה עד לתיקונה". ברכבת שוללים בשלב זה שמדובר באירוע סייבר, ולפי שעה לא ברור מה השלכות התקלה על תנועת הרכבות מחר בבוקר.
תחילה נמסר כי הרכבות לא יפעלו הערב עד השעה 21:00 לפחות, אך לאחר מכן נמסר כי "ברכבת הוחלט לא להפעיל הערב את תנועת הרכבות בשל הצורך בווידוא של יציבות מערכת האיתות להפעלה מיטבית מחר בבוקר. במהלך הלילה יבוצעו בדיקות מקיפות של כלל מרכיבי האיתות הן הממוחשבים והן המונחים על גבי המסילות". עוד נמסר כי "היסעים בחינם מופעלים במרבית התחנות ואנו ממליצים על שימוש בתחבורה ציבורית חלופית".
התקלה ברכבת ידועה כבר כמה שעות, אך למרות זאת ההודעה נמסרה במפתיע כשעתיים אחרי צאת השבת - ובזמן שרבים מתכוננים לנסיעה. ברכבת אומרים שבמשך הזמן שעבר ניסו להתגבר על התקלה, וכשראו שלא ניתן לעשות זאת הודיעו לציבור כי תנועת הרכבות לא תחודש. "מהנדסי רכבת ישראל פועלים יחד עם מומחים לאיתות מהעולם לאיתור התקלה ותיקונה בהקדם", נמסר.
תפקידה של מערכת האיתות הוא לנהל את תנועת הרכבות על המסילות ולוודא שבטיחות הנסיעה נשמרת כל העת. היא עושה זאת באמצעות מחשבים ותוכנות ניהול תנועה המחוברים למרכיבים טכניים, הממוקמים לצד המסילה ומחוברים למרכז הבקרה הרכבתי. כלומר, הרכבת אמנם יכולה לנוע ללא מערכת האיתות - אך תחת סיכונים חמורים.
אריק שהיה אמור לנסוע ברכבת הערב מהרצליה לתל אביב, אמר כי "אני בדרך כלל לא נוסע ברכבת, לפחות לא באופן קבוע, אבל היום רציתי לנסוע מההורים שלי חזרה הביתה ליד אליהו. לצערי בגלל המצב אצטרך לנצל את אבא שלי כנהג. חבל שדברים כאלו קורים ב-2022, זה לא אמור לקרות".
חן, שגר באשדוד ועובד בתל אביב, מחה על כך שבשעות הערב עדיין לא ידוע אם יפעלו רכבות מחר, ואמר כי הנסיעה ברכב תגזור עליו זמן רב בפקקים. ניר, שמתגורר בצפון, אמר כי אם לא תהיה רכבת ייקח לאוטבוס - "אבל אני די בטוח שיהיו מריבות ועמוס, אז אני מקווה לטוב". רוני שמתגוררת בראשון לציון ועובדת בתל אביב אמרה כי כבר הבינה שלא תוכל להסתמך על הרכבת מחר, ואמרה לבן זוגה שיסיע אותה מחר לעבודה - לא לפני שהשניים יכניסו את הילדים לגן ולבית הספר.
ברשת, משתמשי הרכבת היו יותר ציניים לגבי המאורע. בדף נוסעי הרכבת "בארכבת" כתב אחד המגיבים: "וואוווו איך נסתדר בלי רכבות במוצ"ש? אה רגע, תושבים שגרים צפונית לנתניה חיים ככה כבר כמה? ארבע שנים?". מגיב אחר שאל: "ניסיתם להוציא מהחשמל ולהחזיר?".