הצעת חוק שעליה חתומים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה קוראת להקים גוף ממשלתי שיהיה אחראי להנציח את אירועי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, וישמר תיעוד של הזוועות ומעשי הגבורה שאירעו במהלכה למען הדורות הבאים. הכוונה היא להקים גוף שיעבוד בדומה למוסד "יד ושם" המנציח את זכר השואה וארגון "יד לבנים" המנציח את חללי מערכות ישראל.
3 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
ההרס בכפר עזה. ההצעה: המוסד החדש יעניק מלגות מחקר
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
יותר מחמישה שבועות עברו מאז מתקפת הטרור, אולם מוסדות המדינה טרם החלו באיסוף שיטתי ומסודר של חומרים המגוללים את אירועי 7 באוקטובר לצורכי הנצחה. אמנם דובר צה"ל יצר סרט שבו מתועדים חלק ממעשי הזוועה של מחבלי חמאס, אותו סרט שהוקרן לדיפלומטים, לעיתונאים ולמובילי דעה במסגרת המאבק ההסברתי, אך כעת נדרש גוף מסודר שיאסוף את העדויות.
לפי הצעת החוק החדשה, הגוף שיוקם ירכז את העדויות על אירועי 7 באוקטובר במאגר פתוח לציבור, שיאפשר לכל אדם ללמוד על הזוועות והשלכותיהן. הגוף יקים יד זיכרון לנופלים ולשורדים, והוא ישמש כאתר הנצחה וכמוקד מידע לחוקרים, לקרובי הנפגעים ולציבור הרחב. באמצעות גוף ההנצחה הממשלתי יחולקו מלגות למימון מחקרים אקדמיים של המאורעות. הצעת החוק קובעת עוד כי בבתי הספר ובמחנות צה"ל יצוין מדי שנה בתאריך ב' בתשרי יום זיכרון ממלכתי לנופלי מתקפת הטרור והמערכה.
3 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
מפגינים בכיכר החטופים בתל אביב. לזכור את הסיפור של כל אחד
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
גלעד קריב
(צילום: מוטי קמחי)
את הצעת החוק יזם ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, וחתמו עליה חברי הכנסת נעמה לזימי ממפלגתו; מיכאל ביטון, מתן כהנא, זאב אלקין, אלון שוסטר ושרן השכל מהמחנה ממלכתי; ולדימיר בליאק, דבי ביטון ויסמין סאקס פרידמן מיש עתיד; ואתי עטיה, שלום דנינו וששון גואטה מהליכוד.
"אירועי הזוועה בשמחת תורה והמלחמה שבאה בעקבותיהם טשטשו את האבחנה בין חזית לעורף ויצרו מציאות שבה עשרות אלפי אזרחים, חיילים ושוטרים יחד נדרשו למעשי גבורה", אמר ח"כ קריב. "מעשי הגבורה הללו חייבים להיות מסופרים לדורות הבאים. זהו חלק משמעותי במאמץ לאיסוף השברים ובתחילת תהליך השיקום והבניין המחודש של הקהילות שנפגעו באופן מחריד. חובתה של המדינה לייצר מסגרת מתאימה לכך - ולשם כך חבריי ואני פועלים בהצעת חוק זו".