3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במטה הליכוד
בנימין נתניהו במטה הליכוד
בנימין נתניהו
(צילום: AP)
האסטרטג הפוליטי האמריקני פטריק קאדל המציא את המושג "קמפיין פרמננטי", כלומר תמידי. ב-1976 הוא כתב תזכיר לנשיא הנבחר ג'ימי קרטר שבו טען: "שלטון שנבחר בידי הציבור מחייב קמפיין פוליטי מתמשך". גם הנשיאים שלאחריו אימצו את הרעיון שלפיו יש לנהל קמפיינים לא רק בתקופת בחירות, אלא בכל ימות השנה. דונלד טראמפ פעל ברוח זו ומיד לאחר שנבחר לנשיאות ב-2016 כבר ביקש מהצוות שלו לתכנן את הקמפיין ל-2020.
בנימין נתניהו, חסיד אסכולת התעמולה האמריקנית, אימץ אף הוא את עקרונות הקמפיין הפרמננטי. הוא מייצר כל העת דפי מסרים כדי לשלוט על סדר היום הפוליטי, גם בתקופות שאין בהן בחירות. בעת הקמת ממשלת השינוי הוא כבר היה בעיצומו של קמפיין שמטרתו להפילה ולהביא לניצחונו בבחירות שלאחר מכן.
באופן לא מפליא נתניהו משתמש בטקסטים דומים לאלה של טראמפ שמיועדים להחזירו לתפקיד הנשיא. המסר המרכזי הוא: "אנחנו ניצחנו, אבל גנבו לנו את השלטון", כלומר דה-לגיטימציה של הממשל החדש ושמירת המרכיב של ה"ווינר", שהוא חיוני בעיקר בדימוי של מנהיגים פופוליסטיים. לדברי טראמפ, תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 הושגו כתוצאה מ"הפשע של המאה". נתניהו האשים את נפתלי בנט, שהחליט להצטרף לגוש השינוי, ב"הונאת המאה".
מסר נוסף בקמפיין שמיועד לתחזק את המנהיג שכשל בבחירות הוא שעומדים לחזור בקרוב לשלטון. טראמפ טוען באוזני תומכיו שיצליח לחזור לנשיאות באוגוסט השנה בעקבות דרישתו לספירה מחודשת של הקולות באריזונה, במחוז הגדול ביותר במדינה. נתניהו אמר לאחר הקמת ממשלת בנט ולפיד: "נפיל אותה יותר מהר ממה שאתם חושבים".
נתניהו יתחיל להיות מצולם בנעלי בית בביתו. לא ברור אם יש אח בביתו בקיסריה, אבל נמצא שם ים. הוא יכול לשוטט על החוף ברגלים יחפות, כפי שעשה ניקסון בימים קשים שלו
ההכרזות האלו מיועדות למנוע התקוממות במפלגותיהם. בכירי המפלגה הרפובליקנית חוששים לצאת נגד טראמפ כדי שלא יפגע בהם במחוזות הבחירה שלהם. וכך גם לגבי נתניהו. שרים וחברי כנסת של הליכוד מוכנים לומר, שלא לייחוס, שבגללו הליכוד איבד את השלטון. אבל בשל הפופולריות שלו איש מהם לא מעז להתבטא בפומבי כדי שלא ייפגעו בפריימריז לבחירת הרשימה לכנסת.

בדיון בכנסת לפני השבעת הממשלה החדשה נתניהו כבר נשא נאום לקראת הבחירות הבאות. הוא מנה את כל הישגיו בתחום המדיני, הביטחוני, הכלכלי והמאבק בקורונה. הבעיה הייתה שהוא הציג את כל ההישגים האלה כבר בבחירות מרץ 2021 וזה לא הספיק כדי להקים ממשלה. גרוע מזה, לאחר הנאום הראו בחדשות הטלוויזיה, במסך מפוצל, את שתי ההפגנות שהתקיימו באותו ערב: עשרות בודדות של תומכים בנתניהו מול ביתו בבלפור, ומנגד אלפי אנשים בכיכר רבין ששמחים בנפילתו.
הדרך היחידה של נתניהו, כיו"ר האופוזיציה, להתמודד עם הדחייה כלפיו בציבורים רחבים היא בניסיון לייצר את "ביבי החדש". הדוגמה המוכרת למהפך תדמיתי שביצע פוליטיקאי בארץ היא של אריאל שרון לקראת בחירות 2001. אלו ההתנהלו בשיטת הבחירה ישירה לראשות הממשלה וכדי לנצח היה צריך להשיג יותר מ-50% מהקולות. שרון, שנתפש כשוחר מלחמה וזולל ערבים לתיאבון, נזקק לדימוי חדש. האסטרטג שלו ראובן אדלר סיפר: "שאלתי את אריק: מה דעתך על הסיסמה 'רק שרון יביא שלום'? הוא גיחך בתחילה, אבל אחר כך הסכים".
3 צפייה בגלריה
אריק אריאל שרון חוות שקמים כבשה
אריק אריאל שרון חוות שקמים כבשה
משוחר מלחמה לדימוי של סבא עם כבשה על הכתפיים. אריאל שרון ז"ל
(יוסי רוט)
שרון הודיע על תמיכה ברעיון שתי המדינות ולאחר מכן ביצע את ההתנתקות. נעשה גם תרגיל תקשורתי לחבב את שרון על הציבור הרחב: הוא צולם בחוות השקמים ליד אח מבוערת ונושא טלה על כתפיו. שרון ניצח את אהוד ברק ב-2001 ובבחירות 2003 זכה ב-38 מנדטים, מספר שנתניהו מעולם לא הצליח להגיע אליו.
האם נתניהו מסוגל לבצע את המהלך הזה? לפני בחירות 1996 הוא הודיע על מחויבותו להסכם אוסלו ולביצוע נסיגות מיהודה ושומרון. ב-2009 הביע הסכמה לרעיון שתי המדינות בנאום בר אילן. כלומר, נתניהו לא יתקשה להציג את עצמו כאיש שלום מסיבות אלקטורליות. הוא יכול להסביר, כמו ח"כ ניר אורבך, שצפה בהופעתם של אברהם פריד ואביב גפן והגיע למסקנה שהימין והשמאל אחים הם.
נתניהו יתחיל להיות מצולם בנעלי בית בביתו, דבר שלא עשה עד כה. לא ברור אם יש אח בביתו בקיסריה, אבל נמצא שם ים. הוא יכול לשוטט על החוף ברגלים יחפות, כפי שעשה הנשיא ריצ'ארד ניקסון בימים קשים שלו. לנתניהו יש יכולת משחק לא מבוטלת, שהוכחה בסרטונים שפרסם דוגמת "ביבי-סיטר", דבר שיכול לסייע לו בשיווק "ביבי החדש". ואם לא יועיל, זה גם לא יכול להזיק. הגרסה הישנה שלו כבר מיצתה את עצמה.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com