3 צפייה בגלריה
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
כמעט טופ גאן. שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור
(צילום: Michael Priest Photography)
בשבוע הבא תיפתח בניו יורק עצרת האו"ם ה-77 במספר, והשגרירים של המדינות השונות כבר מתרוצצים סביב השעון ברחבי העיר בניסיון להספיק להשתתף בכל אירועי הראווה שמארגנות הנציגויות השונות. ביום רביעי האחרון, בין שלל הקוקטילים המעונבים, בלט אירוע חריג: חבורה מצומצמת של 16 שגרירים נבחרים פשטו לכמה שעות את החליפות, עלו על סרבלים של חיל האוויר הישראלי ונכנסו לסימולטור שמדמה טיסה במטוס F-35 מעל שמי תל אביב.
קשה היה שלא להבחין בניצוץ הילדותי בעיניהם של הדיפלומטים שכונסו על ידי שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, במתחם ה-World Trade Center שעליו עמדו מגדלי התאומים. הם עלו לקומה העשירית של גורד השחקים אל ה"Squadron" - הסניף הניו-יורקי החדש של סימולטור "הטייסת", שבמקור נמצא בסינמה סיטי, יוזמה פרטית של יוצאי חיל האוויר שהתרחבה לפני שבוע גם לארה"ב.
3 צפייה בגלריה
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
ארדן בסימולטור. "תרמתי רק התרסקות"
(צילום: Michael Priest Photography)
"אין כאן תחרות", דואגת לצנן את האווירה נטע, מדריכת הסימולטרים, משוחררת טרייה מצה"ל שהובאה מהארץ במיוחד כדי להדריך כאן. "אין מנצחים או מפסידים, המטרה היא עבודת צוות". הדיפלומטים מהנהנים כלפיה בנימוס אך מתחת לחפתים משפשפים ידיים בהנאה. "אתה איתי בצוות", קורץ הנציג מטנזניה לעמיתו המקסיקני שהתפאר לפני רגע במסדרונות ביכולות אוויריות מבית.
"אני מגיעה מרקע ביטחוני אז אני בטוחה שאהיה טובה", התגאתה בפניי אחת הנציגות - שמה שמור במערכת – רגע לפני שריסקה את המטוס על מגדלי עזריאלי. "הג'ויסטיק לא עובד!", היא תירצה בקול למשמע הכחכוחים הדיפלומטיים של הסובבים.
בתום הסימולציה, על רקע קייטרינג מסניף מקומי של מאפיית "לחמים", כשעל הלוח מוצגת טבלת התוצאות, כבר מתפרצת הגאווה הלאומית. "עשיתי את המדינה שלי גאה", זורח הנציג האוקראיני, בעוד חברו המקסיקני מלין על כך שהוא הוצא אל מחוץ לעשירייה הפותחת בטענה שהנתונים כנראה מסולפים.
ארדן עצמו תהה מדוע לא מוצגות גם ההתרסקויות, הלוא הן מעידות על יכולות הישרדות והתמדה, אבל עד מהרה הוא שכח מכך, אחרי שגילה שהצוות שלו קיבל את מירב הנקודות. "זה בגלל השותף שלי, הנציג הקזחי", הוא מודה. "אני תרמתי רק התרסקות".
ארדן סבור שאירועים מגבשים כאלה נותנים את אותותיהם גם בהצבעות באו"ם, והחשיבות גדולה במיוחד כשזה נוגע לחברות במועצת הביטחון, כמו מקסיקו. לדבריו חל שיפור מורגש ביחס של נציגי מדינות בעולם בעקבות חשיפה שלהם לישראל באמצעות משלחות ואירועים כמו הסימולציה. חלקם, הוא טוען, אף מסייעים לו באופן פעיל להילחם נגד יוזמות אנטי-ישראליות, ובינואר האחרון אף עזרו לו עזרו לו להעביר את ההחלטה נגד הכחשת שואה.
3 צפייה בגלריה
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
שגרירי מדינות שהתנסו בסימולטור הטייסת בניו יורק
רצינות תהומית. השגרירים בתדריך
(צילום: Michael Priest Photography)
המפגש על סרבלים היה למעשה איחוד מחדש של הנציגים שהשתתפו בעבר במשלחות לישראל, ובתום הסימולציה הם המשיכו לארוחת ערב שבה שיתפו על חוויות שלהם מהארץ. שגריר צ'כיה לאו"ם אמר כי "הדבר המשמעותי עבורי בביקור לישראל היה המפגש והחיבור עם האנשים. הישראלים שפגשנו, לא פוליטיקאים או בכירים, אלא האזרחים שזכינו להכיר - הם הפנים האמיתיות של ישראל".
ארדן הוסיף: "יזמנו את האיחוד מחדש של משלחות השגרירים לארץ כדי לתת להם הזדמנות לטעום שוב, לקראת פתיחת העצרת הכללית, את המצוינות והחדשנות הישראלית. צריך לזכור שבישראל חיה רק 0.1 אחוז מאוכלוסיית העולם, ולמרות זאת אנחנו 'זוכים' ל-74% מהגינויים באו"ם. יותר מסוריה, איראן וצפון קוריאה יחד. זה עיוות מטורף והטיה לא מוסרית".
בסיום האירוע הוא פנה לשגרירים בבקשה: "הייתם איתי בישראל וראיתם את האמת: ישראל היא דוגמא לדו-קיום. מגדלור של דמוקרטיה ליברלית ומובילה עולמית בחדשנות. אמרתם לי שהביקור בישראל פתח את עיניכם. אז יש לי רק בקשה אחת אליכם: תזכרו את האמת על ישראל ותפיצו אותה לעולם".