3 צפייה בגלריה
משפחת אקיקוס
משפחת אקיקוס
משפחת אקיקוס
(צילום: שרון צור)
המהפכה המשפטית מפלגת לא רק את העם, אלא גם משפחות: עוד ועוד מהן מגלות שהשסע החברתי מגיע לסלון שלהן. לדוגמה, אצל משפחת אקיקוס מעפולה אין יום בלי ויכוחים: האמא והסבא תומכים בנתניהו ובמהפכה המשפטית, האב והבן מתנגדים לה בתוקף.
"הבן שלנו, ליאם, הולך מדי שבוע עם סבא שלו לקאנטרי. הסבא ביביסט קיצוני, והבן שלי חושב כמוני, שמה שקורה עכשיו במדינה מאוד מסוכן. הם מתווכחים ליד כולם, ופעם אחת הסבא שאל את ליאם: 'למה אתה נלחם על זה כמו אבא שלך?'. הילד ענה לו: 'נכון שאמא היא הבת שלך והיא חושבת כמוך? אז אני הבן של אבא שלי, חושב כמוהו, ובטוח שהוא צודק" – כך מתאר אורן אקיקוס (49) מעפולה את העימותים הפוליטיים הקשים שהפכו למנת חלקה של משפחתו בשבועות האחרונים.
אורן מדבר בבית פעמים רבות נגד המהפכה המשפטית, שלה הוא מתנגד בצורה קיצונית. אשתו, אילנה (39), משוכנעת שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הדבר הכי נכון והכי טוב למדינת ישראל, וסומכת על כל המהלכים שהוא יוזם והחוקים שהוא מעביר.
3 צפייה בגלריה
משפחת אקיקוס
משפחת אקיקוס
משפחת אקיקוס
(צילום: שרון צור)
"הבית שלנו הוא בית פוליטי מאז ומתמיד", מספר אורן, "אבל בעבר ידענו לשמור על פרופורציות ועל קווי מתאר הגיוניים בדיונים על אי-ההסכמות. מאז ההפיכה המשטרית הכל השתנה. אנחנו במקום אחר ובעידן אחר בבית. יש לנו ארבעה ילדים קטנים וכולם נחשפים למתח העמוק שיש בינינו עכשיו על הרקע הזה. לשמחתי יש לנו זוגיות טובה וחזקה, ולמרות העימותים הקשים בבית, אנו מצליחים לשמור על התא המשפחתי שלם".
גם המרחב הווירטואלי הפך הרבה פחות נעים מאז שיריב לוין החל במימוש תוכניתו. "אם מישהו יכנס לווטסאפ המשפחתי שלנו הוא כבר לא יראה הודעות בנוסח 'מאמי, התגעגעתי', וגם לא מילות אהבה מאף צד", מספרת אילנה, "הוא יראה רק סרטונים בעד ונגד הרפורמה, כל אחד מהצד שלו. אני בטוחה שלפחות חלק מהרפורמה הוא הדבר הכי טוב לעם ישראל, אבל בעלי חושב שאני עיוורת ויוצא נגדה בכל הכוח, ואתה אפילו לא מבין בכמה כוח. אין יום בלי ויכוחים. צריך להבין: מעולם לא הצבענו אותו הדבר. תמיד אמרתי שאנחנו דוגמה מופתית לכך ששמאל וימין יכולים לחיות יחד. רק שעכשיו, עם כל הצעקות והטונים הגבוהים, זה כבר יותר מאתגר".
3 צפייה בגלריה
מחאה בבני ברק
מחאה בבני ברק
המהפכה המשפטית מפלגת גם את העם. המחאה בבני ברק, אמש
(צילום: AFP)
ברוב הימים משפחת אקיקוס מצליחה להכיל את הסכסוך, אך יש גורם אחד שנוכחותו גורמת לפיצוץ. "חמי הוא ביביסט בנשמה", מספר אורן, "ובארוחות משפחתיות האווירה מתוחה, הוויכוחים מגיעים לטונים גבוהים, והוא ממש יוצא מהכלים. הוא לוקח את זה ללב יותר מכולם".
"רגעי השיא מתרחשים כשמגיע אבא שלי", מסכימה אילנה, "אז זו ממש מלחמה. אף צד לא לוקח שבויים. יש רק גופות. הוא ביביסט נלהב, הרבה יותר ממני, ומאמין ברפורמה הזו לפחות כמו ביבי, אם לא יותר. ביום שישי כולם מגיעים לאכול אצלנו ואני כבר מכינה את עצמי נפשית למלחמה שתתחולל. הוא גם לא עומד בזה שהבן הבכור שלנו מושפע מאורן ומנסה למשוך את אבא שלי לצד שלהם, לשכנע אותו שהם אלה שצודקים. היו פעמים שאבא שלי יצא מהבית נסער בטריקת דלת. הוא לוקח קשה יותר מכולם את העימותים".
אבל שלא כמו במחאה, כאן צפויה הפסקת אש: "למרות הכל נעשה את החג יחד", אומר אורן, "לא ניתן לאף עימות פוליטי לפגוע לנו באחדות של ליל הסדר".