עימותים רחבי היקף פרצו הלילה (בין שני לשלישי) באזור הגבול בין ארמניה לאזרבייג'ן, ומעוררים כעת חשש לסבב נוסף של לחימה - שנתיים אחרי הסכם הפסקת האש שנחתם בין הצדדים אחרי מלחמה בת שישה שבועות, כחלק מהסכסוך הממושך בין שתי המדינות על השליטה בחבל נגורנו קרבאך. שני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות לפרוץ הלחימה הלילה.
5 צפייה בגלריה
תמונות השנה בעולם של AFP ירי ארמני ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול אזרבייג'ן
תמונות השנה בעולם של AFP ירי ארמני ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול אזרבייג'ן
ירי ארמני בנגורנו-קרבאך במהלך המלחמה ב-2020
(צילום: AFP)
הקרבות הלילה בין ארמניה לאזרבייג'ן היו הקטלניים ביותר מאז אותה מלחמה ב-2020, שבה נהרגו אלפי בני אדם. אזרבייג'ן מסרה כי כמה מחייליה נהרגו בקרבות הלילה, ובארמניה הודיעו בהמשך כי לפחות 49 מחייליהם נהרגו גם כן. ראש הממשלה הארמני ניקול פשיניאן עדכן כי עוצמת הקרבות פחתה בבוקר, אך לדבריו הם נמשכים.
משרד ההגנה של ארמניה מסר שבשעה 00:05 (שעון מקומי) צבא אזרבייג'ן פתח בהפגזה ארטילרית מסיבית על עמדות של הכוחות הארמניים באזור הערים גוריס, סוטק וג'רמוק שנמצאות לאורך הגבול, ושנעשה שימוש גם במל"טים. הארמנים האשימו את אזרבייג'ן ב"פרובוקציה רחבת היקף", שבעקבותיה היא הגיבה "בצורה מידתית".
5 צפייה בגלריה
מפה נגורנו קרבאך
מפה נגורנו קרבאך
תמונת המצב בנגורנו-קרבאך ערב המלחמה, שהסתיימה בניצחון אזרי
בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דווח שהממשלה בירבאן הודיעה כי תפנה לרוסיה במטרה להפעיל הסכם שיתוף פעולה במסגרת גוש ביטחוני בראשות מוסקבה - ארגון האמנה לביטחון משותף - ושבנוסף היא תפנה גם למועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף לרוסיה, ראש ממשלת ארמניה פשיניאן התקשר גם לנשיא צרפת עמנואל מקרון כדי לדון במצב, כמו גם למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שקרא לצדדים להפסיק את הלחימה.
משרד ההגנה של אזרבייג'ן טען גם הוא לפרובוקציה מצד הארמנים בשלושה מחוזות סמוך לגבול - דשקסאן, קלבג'אר ולצ'ין - וטען כי עמדות צבאיות ומקלטים של הצבא האזרי הותקפו באמצעות ירי ארטילרי - בעיקר של פצצות מרגמה. משרד ההגנה הוסיף כי תשתיות צבאיות נפגעו ושיש אבדות בקרב הצבא האזרי, אך לא פירט כמה. לפי ההודעה, כוחות קומנדו ארמניים חצו את הגבול במטרה לנסות להטמין מוקשים בבסיסים של אזרבייג'ן. "בתגובה, פגענו בתשתיות ארמניות ונקטנו בצעדים דחופים אחרים", נמסר.
גם הבוקר נמשכים כאמור הקרבות בין הצדדים. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי הפסקת אש שסוכמה לכאורה בין הצדדים הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-09:00 לפי השעון המקומי, אבל בתקשורת באזרבייג'ן דווח כי היא הופרה בתוך דקות אחדות. למרות זאת, נראה שהניסיונות להביא לסיום סבב הלחימה נמשכים: סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה הבוקר כי לאחר שיחה בין שר ההגנה הרוסי לשר ההגנה הארמני, ירבאן הסכימה לנקוט בצעדים שמטרתם "לייצב את המצב".
5 צפייה בגלריה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
תקיפות של הצבא האזרי במלחמה
(צילום: EPA)
חבל נגורנו קרבאך שוכן בתוך אזרבייג'ן, אך היה בשליטת כוחות ארמניים בדלניים הזוכים לתמיכת ארמניה מאז שהמלחמה בו הסתיימה ב-1994. הם התנתקו מאזרבייג'ן לאחר שברית המועצות התפרקה ב-1991, והסכסוך שנוצר עקב כך גבה על פי הערכות את חייהם של כ-30,000 בני אדם. במשך השנים היו עימותים חדשים במובלעת הארמנית - ובספטמבר 2020 פרצה מלחמה נוספת בנגורנו-קרבאך ובאזורים סמוכים. המלחמה נמשכה שישה שבועות וגבתה את חייהם של יותר מ-6,000 בני אדם. בנובמבר 2020 חתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש בתיווך רוסיה - ששלחה לאזור כ-2,000 חיילים כחלק מ"כוח לשמירת שלום".
במסגרת הסכם הפסקת האש נאלצה ארמניה להעביר לידי אזרבייג'ן כמה אזורים שבהם שלטה עד אז מחוץ לנגורנו-קרבאך, ואזרבייג'ן שמרה לעצמה גם את השליטה בכמה אזורים של החבל הזה עצמו שאותם כבשה במלחמה. ההסכם נחגג באזרבייג'ן כניצחון, ונתפס בארמניה כהשפלה. ממאי 2021 גברה מעת לעת המתיחות לאורך הגבול, כשארמניה טענה שהכוחות האזריים פלשו לשטחה. אזרבייג'ן טענה שכוחותיה נפרסו באזורים שבהם הגבול טרם מסומן. ביולי החלה אזרבייג'ן ליישב את השטחים ששוחררו מידי הבדלנים הארמנים, בתהליך שמכונה "השיבה הגדולה".
במהלך שיחות בתיווך אירופי בבריסל בחודשים מאי ואפריל, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלת ארמניה ניקול פאשיניאן הסכימו "לקדם דיונים" על הסכם שלום עתידי, אך מאז פגישתם בבריסל לפני שבועיים, באקו האשימה את ארמניה כמעט מדי יום בהפרת הפסקת האש. בירבאן דחו את ההאשמות והיו בארמניה מי שהגדיר זאת כהכנת הקרקע להסלמה נוספת במשבר סביב נגורנו קרבאך שכאמור נמשך כבר שנים.
5 צפייה בגלריה
מצעד ניצחון ב-8 בנובמבר ב באקו אזרבייג'ן לציון שנה לתום מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
מצעד ניצחון ב-8 בנובמבר ב באקו אזרבייג'ן לציון שנה לתום מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
נובמבר 2021: מצעד בבאקו באזרבייג'ן לציון שנה לניצחון במלחמה
(צילום: EPA)
בחודש שעבר נרשמו עימותים בין הצבא האזרי לכוחות הבדלניים הארמניים, כשגורמים צבאיים ארמנים בנגורנו-קרבאך דיווחו שבתקיפות מל"ט של הצבא האזרי נהרגו שני לוחמים ארמנים, ועוד 14 לוחמים נפצעו. מנגד דיווח משרד ההגנה של אזרבייג'ן על חייל אזרי שנהרג ב"פעולת טרור" של "מיליציות ארמניות לא-חוקיות". לטענת משרד ההגנה של אזרבייג'ן, הכוחות ביצעו "פעולת תגמול" והרגו כמה "קיצונים ארמנים".
אזרבייג'ן הודיעה אז שכוחותיה השתלטו על כמה פסגות אסטרטגית באזור ההררי, ומנגד הודיע מנהיג הכוחות הבדלניים הארמניים על גיוס חלקי - מהלך שהגביר עוד יותר את המתיחות באזור. ההסלמה בחודש שעבר הגיעה יום אחרי שראש ממשלת ארמניה שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
רוסיה - שתיווכה בין הצדדים ב-2020 - הזהירה בחודש שעבר כי המצב בנגורנו-קרבאך מידרדר. לטענת משרד ההגנה הרוסי, מי שהפרו את הסכם הפסקת האש היו הכוחות האזריים. ארמניה קראה לקהילה הבינלאומית לסייע כדי לשים סוף ל"פעולות התוקפניות" של האזרים באזור. "אזרבייג'ן ממשיכה במדיניות הטרור שלה נגד אוכלוסיית נגורנו-קרבאך". לטענת ארמניה, אזרבייג'ן מעוניינת לבצע שינויים חד-צדדיים ב"מסדרון לצ'ין" – שמחבר את נגורנו-קרבאך לארמניה. גם בשבוע שעבר האשימו הארמנים את אזרבייג'ן בהריגת אחד מלוחמיה סמוך לגבול.
פורסם לראשונה: 04:12, 13.09.22