בצל הלחץ הבינלאומי הכבד לצמצם את המבצע ברפיח ככל הניתן - ואיומי האמריקנים שכבר מתממשים לעצור משלוחי נשק לישראל, הדרג המדיני הנחה על פתיחה מחודשת של מעבר כרם שלום - שלושה ימים לאחר המטח מרפיח שממנו נהרגו ארבעה לוחמים.
המעבר נפתח הבוקר (רביעי) בין היתר לבקשת ארה"ב, אחרי שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא האמריקני ג'ו ביידן, ולמרות שירי הפצמ"רים לעבר כרם שלום נמשך גם ביממה החולפת. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הדגיש כי "כלל הסיוע ההומניטרי נכנס לאחר בידוק ביטחוני מוקפד של מאבטחי רשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון".

4 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום. ארכיון
(צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
מתפנים מעיר המקלט. רפיח
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
במקביל, דובר צה"ל עדכן כי בהתאם להערכת המצב הוחלט כי היום לא יתקיימו עבודות חקלאיות הסמוכות לגדר הגבול עם רצועת עזה. "פעילויות בשטחים שמחוץ ליישובים שבמרחק עד ארבעה קילומטרים מהגבול יתבצעו באישור החטיבה המרחבית", נמסר. "אין שינוי בהנחיות ההתגוננות".
בינתיים, ההפצצות ברפיח נמשכות גם היום, ועזתים רבים המשיכו לעזוב את העיר הדרומית ברצועה שנמצאת כעת על המוקד.
בתיעוד שהגיע מהרצועה ניתן לראות את תנועת הפלסטינים על משאיות וברכבים. התקיפות ביממה האחרונה אמנם מתמקדות בעיקר ברפיח, שם החל פינוי האוכלוסייה מוקדם יותר השבוע, וכוחות צה"ל כבר נכנסו למזרח העיר והשתלטו גם על צידו הפלסטיני של מעבר רפיח.
בינתיים ב"מעוז האחרון של חמאס" נערכים להרחבת המבצע, ובית החולים אבו יוסף א-נג'אר ברפיח פונה ממטופלים ואנשי צוות. במקביל, גדודי אל-קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס - טענו כי ניהלו "חילופי אש וקרבות עזים" עם כוחות צה"ל מזרחית לעיר רפיח, בדרום רצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
פעילות צבאית ברפיח
פעילות צבאית ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
4 צפייה בגלריה
פעילות צבאית ברפיח
פעילות צבאית ברפיח
ההפצצות ברפיח
(צילום: Amir Levy /Getty Images)
רשות המעברים והגבולות של חמאס עדכנה כי גם הבוקר, וחרף הצהרות האמריקנים כי המעבר ייפתח בקרוב כפי שהבטיחה ישראל, מעבר כרם שלום סגור לכניסת סיוע זה היום השלישי ברציפות. באונר"א קראו "לפתוח מחדש את מעברי עזה ללא דיחוי", וציינו כי רק דרכם ניתן להכניס אספקה חיונית לתושבי הרצועה. "אנו חוזרים על הקריאה למזכ"ל האו"ם לחתור להגעה להסכם הפסקת אש מיוחל בעזה", נמסר.
התקיפות אמנם מתמקדות ברפיח, ובשכונת אלג'נינה במזרח העיר בפרט, אך לא רק. ביממה האחרונה הותקפו יעדי טרור גם בשכונת זייתון בעיר עזה - בה כוחות צה"ל תמרנו בחודשים הראשונים של המלחמה - וגם בבית לאהיה ובמחנות המרכז - בהם נוסייראת.
הלילה כאמור אישר בכיר בממשל ביידן כי ארה"ב כבר עיכבה משלוח נשק לישראל, בשבוע שעבר. הוא אמר כי "משלוח של פצצות נעצר כדי לאותת לישראל על ההתנגדות האמריקנית לפעולה ברפיח". התייחסותו מגיעה כיממה לאחר שדווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב מעכבת משלוח בשווי 260 מיליון דולר לישראל, שמכיל בין היתר כ-6,500 ערכות JDAM ("ברד כבד") שהופכות פצצות אוויר פשוטות ל"פצצות חכמות" ומונחות מטרה. כך לפי גורמים המעורים בעיכוב העסקה.
עוד דווח כי מאז חודש מרץ ממשל ביידן לא קידם את תהליך ההעברה לישראל של אמצעי לחימה נוספים בשווי כמיליארד דולר, בעסקאות הכוללות תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים וטילי מרגמה. לפי גורמים אמריקנים, העסקאות הפוטנציאליות הללו כללו העברה של 700 מיליון דולר בתחמושת של טנקים 120 מ"מ, 500 מיליון דולר בכלי רכב טקטיים ופחות מ-100 מיליון דולר בתחמושת מרגמה של 120 מ"מ.