אוכלוסיית הלבנים הלא-היספנים בארה"ב התכווצה בעשור האחרון, בפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית. כך עולה מתוצאות מפקד האוכלוסין במדינה שפורסמו אמש (יום ה') במלואן. המפקד, שנערך בארה"ב מדי עשור, מראה כי תהליך ההתגוונות של האמריקנים המשיך במרץ בשנים האחרונות: יותר ויותר מהם מזדהים כעת כהיספנים, אסייתים או כבעלי כמה זהויות אתניות.
6 צפייה בגלריה
אמריקנים ב לוס אנג'לס ארה"ב
אמריקנים ב לוס אנג'לס ארה"ב
פחות לבנים. אמריקנים בלוס אנג'לס, ארכיון
(צילום: EPA)
לפי הנתונים שנאספו במפקד, הקהילה הלבנה הלא-היספנית בארה"ב נותרה אמנם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באמריקה, אך שיעורה היחסי הצטמצם בין 2010 ל-2020 ב-8.6%, וכעת הוא עומד על 57.8%, השיעור הנמוך ביותר עבור לבנים מאז ומעולם בארה"ב. במספרים מוחלטים היו לפני עשור 196 מיליון אמריקנים שהגדירו עצמם כלבנים, וכעת רק 191 מיליון.
אחת הסיבות להתכווצות הזו בקרב הלבנים היא שיעור ילודה נמוך יותר בקרב הנשים הלבנות, ביחס לנשים היספניות או אסייתיות. בסוכנות הידיעות AP מדגישים כי סיבה נוספת היא כנראה שינוי באופן שבו האמריקנים מזהים את עצמם: יותר ויותר מהם הגדירו את עצמם במפקד כבעלי כמה זהויות אתניות, ולא אחת בלבד. בקרב הקבוצה הזאת הזינוק שנרשם מאז המפקד הקודם לפני עשור דרמטי: מ-9 מיליון ב-2010 מספרם קפץ ל-33.8 מיליון – עלייה של 276%.
הקהילה ההיספנית גדלה בכמעט 25% בעשור האחרון, ולפי המפקד החדש היא כוללת כעת 62.1 מיליון בני אדם. כאמור, הלבנים הם עדיין הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בארה"ב, אך בקליפורניה התחולל "מהפך": ההיספנים בה הפכו לקבוצה הגדולה ביותר, ובעשור האחרון שיעורם שם עלה מ-37.6% ל-39.4%, בעוד שיעורם של הלבנים צנח מ-40.1% ל-34.7%. בטקסס, הלבנים עקפו אך בקושי את ההיספנים – 39.7% לעומת 39.3%.
6 צפייה בגלריה
אמריקנים ב לוס אנג'לס ארה"ב
אמריקנים ב לוס אנג'לס ארה"ב
זינוק של 276% בקרב אלו שמזדהים כבעלי כמה זהויות אתניות. בחוף בלוס אנג'לס
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
רוחצים ב חוף ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
רוחצים ב חוף ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
רוחצים במילווקי, וויסקונסין. אזור המערב-התיכון המשיך להצטצמם, הגידול - בעיקר בדרום ובמערב ארה"ב
(צילום: AP)
"הנתונים מראים שלקהילה הלטינית יש חשיבות ענקית עבור עתיד האומה שלנו", אמר תומאס סיינז, נשיא הקרן המקסיקנית-אמריקנית להגנה משפטית ולחינוך. וויליאם פריי, חוקר בכיר בתוכנית המדיניות המטרופוליטנית של מכון ברוקינגס, ציין כי לבני מיעוטים צעירים יש חשיבות רבה עבור הצמיחה העתידית בארה"ב – במיוחד עבור כוח העבודה העתידי שלה.
בעשור האחרון צמחה אוכלוסיית ארה"ב ל-331 מיליון איש. שיעור הגידול בפרק הזמן הזה – 7.4% – היה הנמוך ביותר בארה"ב עבור כל עשור אחר בהיסטוריה שלה, מלבד שנות ה-30 במאה הקודמת – אז חוותה את השפל הכלכלי הגדול. בכלי התקשורת האמריקניים הדגישו כי לגידול באוכלוסיית ההיספנים הייתה השפעה רבה על שיעור הגידול הכללי.
גם אצל האסייתים נרשם גידול משמעותי, של 35%, וקבוצה זו כוללת כעת 24 מיליון אמריקנים. שיעורה היחסי באוכלוסייה הכללית הוא 6%. אצל השחורים נרשם גידול של 5.6%, אך חלקם היחסי באוכלוסייה הכללית לא השתנה כמעט בעשור האחרון, ועומד כעת על 12.1%.
6 צפייה בגלריה
מהפך בקליפורניה: יותר היספנים מלבנים
מהפך בקליפורניה: יותר היספנים מלבנים
מהפך בקליפורניה: יותר היספנים מלבנים
(צילום: MCT)
6 צפייה בגלריה
מפת ארה"ב
מפת ארה"ב
טקסס, פלורידה וצפון קרוליינה יזכו במושבים נוספים בבית הנבחרים
לפי נתוני המפקד, ביותר מחצי מכלל המחוזות ברחבי ארה"ב האוכלוסייה הצטמצמה. גידול נרשם בעיקר באזורים עירוניים, ובהמשך למגמה שנצפתה כבר בעשורים קודמים, הגידול הזה נרשם בעיקר בדרום ובמערב ארה"ב, על חשבון המערב-התיכון והאזור הצפוני-מזרחי.
ניו יורק, לוס אנג'לס, שיקגו, יוסטון ופיניקס הן חמש הערים הגדולות כעת בארה"ב. פיניקס גדלה מהר יותר מכל עיר אחרת בקרב עשר הערים הכי גדולות, ועקפה את פילדלפיה שכעת מדורגת שישית. האזורים שבהם נרשם הגידול המהיר ביותר בעשור האחרון היו פרברי הערים הגדולות. מספר התושבים בבאקאיי, פרבר של פיניקס, זינק ב-80% – יותר מכל יישוב אחר בארה"ב בעשור האחרון.
למפקד האוכלוסין חשיבות רבה בארה"ב, ותוצאותיו משפיעות לא רק על האופן שבו מחולק תקציב פדרלי עצום של 1.5 טריליון דולר: הן קובעות כמה כוח תקבל כל אחת מ-50 מדינות ארה"ב בבית הנבחרים האמריקני ובחבר האלקטורים הבוחר את הנשיא. למרות שפרסום הנתונים התעכב בכמה חודשים בשל מגפת הקורונה, כבר באפריל פורסמו מספרי התושבים בכל מדינה ומדינה בארה"ב, ומהם עלה כי טקסס, פלורידה וצפון קרוליינה יזכו במושבים נוספים בבית הנבחרים – עובדה שיכולה להגדיל את סיכויי הרפובליקנים לכבוש מושבים דמוקרטיים בבחירות אמצע הכהונה שייערכו בשנה הבאה.
פרסום הנתונים המלאים כעת צפוי להוציא לדרך קרבות פוליטיים ומשפטיים במדינות ארה"ב השונות על האופן שבו ייקבעו גבולותיהם החדשים של מחוזות הבחירה בכל מדינה. לאופן שבו ישורטטו הגבולות תהיה השפעה עצומה על השאלה מכמה השפעה תיהנה כל מפלגה לא רק ב-50 המדינות עצמן, אלא גם במוסדות הפדרליים בוושינגטון. המפלגה הדמוקרטית מאשימה בשנים האחרונות יותר ויותר את הרפובליקנים בהזזת גבולות של מחוזות בחירה כך שיכללו מצביעים רבים יותר המזוהים עם מפלגתם ויגבירו את סיכוייהם לגרוף מושבים רבים יותר בקונגרס.