בית הדין לעבודה בבאר שבע דחה היום (ה') בקשה של מורה ללמד תלמידים בכיתה, לאחר שטענה שאינה יכולה לעטות מסכה מסיבות רפואיות.
אור שמש, שמלמדת בבית ספר יסודי באילת, טענה שהיא אסטמטית ויש לה קושי לעטות מסכה. מנהלת בית הספר אסרה עליה ללמד בצורה פרונטלית והורתה לה ללמד מרחוק בלבד.
1 צפייה בגלריה
מורה מלמדת בכיתה בזמן הקורונה
מורה מלמדת בכיתה בזמן הקורונה
"הזכות של התלמידים גוברת". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שמש עתרה לבית הדין לעבודה וביקשה צו מניעה נגד משרד החינוך. לטענתה, סולקה מבית הספר ומשרד החינוך אסר עליה ללמד בתוך בית הספר בניגוד לדין. עוד טענה כי מפלים אותה לרעה בשל מוגבלותה.
סגן נשיא בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופט צבי פרנקל, דחה את בקשתה של המורה וקבע שבאיזון בין הזכות של המורה ללמד לבין הזכות של התלמידים ומשפחותיהם שלא להיחשף למורה ללא מסכה, זכות התלמידים גוברת.
בחקירה הנגדית שלה בבית המשפט סיפרה שמש כי "כשהתחילה חובת עטיית מסכה, ניסיתי. העליתי את הקושי בפני המנהלת שלי. מיוני בעצם הייתי עם המסכה על הסנטר. לפעמים גם על האף והפה. היה לי מאוד קשה והעליתי את הקושי". עוד עלה בחקירה כי רופא המשפחה שלה לא נתן לה פטור מעטיית מסכה.
המנהלת אמרה בדיון כי מדובר היה בהחלטה סבירה. "לא פגעתי בזכויותיה, לא במשכורת שלה ולא במקומה. ניתנה לה הזכות לקבל את משכורתה כמו שעשתה לפני כן וללמד מרחוק. אמרתי לה שהיא לא יכולה להיכנס בלי מסכה בכיתה. קיבלתי על עצמי את האחריות לשמור על כל באי בית הספר. ילדים, מורים וגם עליה. קיימת סכנה וצריך לנקוט אמצעי זהירות".
השופט פרנקל קבע כי "בין ההתנגשות הנטענת בין תנאי עיסוקה של המבקשת לבין החובה להימנע מהדבקה של תלמידי בית הספר, הזכות של התלמידים גוברת. זכויותיו של פרט אחד אינן בהכרח עדיפות על זכויות הפרט של פרטים אחרים. זכותו של תלמיד להגנה על בריאותו אינה פחותה רק מכיוון שיש פרטים רבים כמוהו".
עוד ציין כי "תקופת הקורונה גרמה לשינויים מרחיקי לכת באורח החיים במדינת ישראל ובעולם בכלל. חשיפה לחולים גורמת נזקים חמורים ביותר המגיעים עד כדי אובדן חיים. אנו עוסקים כאן בנזק אפשרי לילדים שאף אינם נמנים על האוכלוסייה היכולה להתחסן. חובה מוטלת על המעסיקים בכלל ועל מוסדות חינוך בפרט למנוע חשיפה לסיכונים אפשריים. על בתי המשפט ועל בתי הדין לעבודה לדאוג לאינטרס הציבורי כאשר יש התנגשות בין זכויות".