הפרבר המנומנם דירבורן שבמישיגן ידוע בעיקר כמקום מגוריו של הנרי פורד ומושבו של מטה חברת הרכב הבינלאומית, אבל לאורך השנים העיר הפכה גם ל"בירת אמריקה הערבית" בגלל האוכלוסייה הגדולה ממוצא לבנוני, תימני, עיראקי, סורי ופלסטיני שהיגרה אליה מהמזרח התיכון.
כעת, בעל כורחה, נוסף לאלה תואר חדש ומפוקפק: "בירת הג'יהאד של אמריקה" - כך לפחות לפי מאמר דעה שפורסם בסוף השבוע בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". אותו מאמר עורר מהומה עד כדי כך שראש העיר נדרש להגביר נוכחות משטרתית מחוץ למסגדים ולמרכזים אזרחיים בגלל איומים איסלאמופוביים נגד 100 אלף תושביו.

הכותרת
כך איראן מנסה לתקוף ישראלים בחו"ל
22:46
המאמר השנוי במחלוקת נכתב על ידי הפרשן לענייני טרור סטיבן סטלינסקי, מנכ"ל ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון בוושינגטון הבירה. ממר"י הוא מכון מחקר לניתוח עיתונות שהוקם במשותף על ידי הישראלים אל"מ במיל' יגאל כרמון וד"ר מירב וורמסר. כרמון, שכיהן בעבר כיועץ ממשלות שמיר ורבין למאבק בטרור, הותקף בעבר לא פעם על ידי רשתות ערביות.
"ברוכים הבאים לדירבורן, בירת הג'יהאד של אמריקה", נכתב בכותרת המאמר שקורא לרשויות ללוחמה בטרור בכל הרמות "לשים לב היטב" לרוב הערבי של דירבורן כי הוא תומך בטרור של החמאס. "כמעט מיד אחרי 7 באוקטובר, והרבה לפני שישראל החלה בתמרון הקרקעי בעזה, חגגו תושבים את האירועים הנוראיים של אותו יום בעצרות ובצעדות פרו-חמאס ברחבי דירבורן", כותב סטלינסקי.
4 צפייה בגלריה
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן. "מעודדים את מתקפת חמאס"
(צילום: רויטרס \ REBECCA COOK)
במאמר שלו נכתב כי "בכותרת המתארת אירוע ב-10 באוקטובר במרכז לאמנויות הבמה פורד נכתב 'עצרת מישיגן מעודדת את מתקפת חמאס'. האימאם אימראן סלחה מהמרכז האסלאמי בדטרויט של דירבורן אמר לקהל שפעולות העבר של ישראל הכניסו 'אש בליבנו שתשרוף את ישראל עד למותה'. במאי 2023 סלחה דחק בקהילתו לומר 'אמן' בהסכמה לתפילתו שאללה 'ימגר את המשטר הציוני החולה'".
סטלינסקי ממשיך וטוען כי "תמיכה בטרור בדרום מישיגן מדאיגה כבר זמן רב פקידי סיכול טרור בארה"ב. הערכת משטרת מדינת מישיגן משנת 2001 שהוגשה למשרד המשפטים אחרי 11 בספטמבר כינתה את דירבורן 'מרכז תמיכה פיננסי' ו'אזור גיוס ובסיס תמיכה פוטנציאלי' לקבוצות טרור בינלאומיות. ההערכה ציינה כי רוב 28 קבוצות הטרור שזוהו במחלקת המדינה היו מיוצגות במישיגן. רבים מתושבי דירבורן בהווה או בעבר הורשעו בעבירות הקשורות לטרור בשנים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
מצעד נגד ישראל ברחובות דירבורן
(צילום: רויטרס \ REBECCA COOK)
4 צפייה בגלריה
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
אישי ציבור תקפו את ביידן על תמיכתו בישראל
(צילום: רויטרס \ REBECCA COOK)
הוא גם תקף אישית את ראש העיר עבדאללה חמוד, שנוהג לצייץ רבות נגד ישראל, והביא כדוגמה ציוץ שלו נגד הנשיא ג'ו ביידן: "עצה: אם אתה מתכנן לשלוח פקידי קמפיין כדי לשכנע את הקהילה הערבית-אמריקנית מדוע עליהם להצביע עבור המועמד שלך, אל תעשה זאת באותו יום שאתה מכריז על מכירת מטוסי קרב לעריצים הרוצחים את בני המשפחה שלנו", צייץ חמוד, חבר המפלגה הדמוקרטית. חמוד היה חלק מקבוצת מנהיגי קהילות ערבים ומוסלמים אמריקנים שהחרימו פגישה עם מנהל קמפיין הבחירות של ביידן. "אני לא אקיים שיחות על בחירות בזמן שאנו צופים ברצח עם בשידור חי בגיבוי ממשלתנו", הסביר אז בציוץ.
כבר למחרת פרסום מאמרו של סטלינסקי, חמוד אמר כי נרשמה בעקבותיו "עלייה מדאיגה ברטוריקה קנאית ואיסלמופובית". בהמשך הוא צייץ: "משטרת דירבורן תגביר את נוכחותה בכל מקומות הפולחן ונקודות תשתית עיקריות. זוהי תוצאה ישירה של מאמר הדעה המשלהב של ה'וול סטריט ג'ורנל', שהוביל לעלייה מדאיגה ברטוריקה קנאית ואיסלאמופובית המכוונת לעיר דירבורן. הישארו ערניים".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן. "זו טעות להאשים קבוצת אנשים על בסיס המילים של מעטים"
(צילום: REUTERS/Joshua Roberts)
ראש העיר הוסיף בהצהרה: "זה מאמר פזיז. קנאי. איסלאמופובי. זו יותר מעיתונות חסרת אחריות. פרסום כתיבה משלהבת כזאת מעמיד את תושבי דירבורן בסיכון מוגבר. משטרת דירבורן ממשיכה לעקוב אחרי איומים ברשתות החברתיות".
גם הנשיא ביידן התייחס ברמיזה לסערת דירבורן, אף שלא הזכיר במפורש את ה"וול סטריט ג'ורנל" או את שם המחבר. ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) כתב כי "האמריקנים יודעים שלהאשים קבוצה של אנשים על סמך מילים של מעטים זה שגוי. זה בדיוק מה שיכול להוביל לאיסלאמופוביה ולשנאה אנטי-ערבית, וזה לא אמור לקרות לתושבי דירבורן – או כל עיירה אמריקנית. עלינו להמשיך ולגנות את השנאה בכל הצורות".