"אם האולפנה הייתה מזרחית" - זו כותרתו של סרטון בעל אופי גזעני, שפרסמו בנות הלומדות באולפנת חורב בירושלים. בסרטון ניסו הבנות להציג הבדלים בין התרבות של יוצאי מזרח אירופה לזו של מדינות ערב.
1 צפייה בגלריה
סרטון פוגעני בנות אולפנה
סרטון פוגעני בנות אולפנה
בנות האולפנה בסרטון
באתר של המוסד החינוכי נכתב כי האולפנה "מחנכת את תלמידותיה לאהבת תורה, מידות טובות ומחויבות לשמירת תורה ומצוות, על פי משנת 'תורה עם דרך ארץ'", אולם בסרטון נראות בנות האולפנה, שפניהן נצבעו בצבעים כהים, הולכות כשברקע מנגינת השיר "בא לשכונה בחור חדש". במקום שמות המשפחה ממזרח אירופה, שהופיעו על המסך, הפכו השמות לשמות של יוצאי מדינות ערב, כמו מזרחי, בן אבו, מלול וביטון.
בקטע אחר, שצולם בכיתה, התבקשו הבנות לשבת על הכיסאות. בתגובה, הן עלו על השולחנות - ורקדו.
בהמשך הן תלו שלטים של הרב עובדיה יוסף והבבא סאלי. לאחר מכן נשמע צלצול. בתחילה פורסם קטע שבו נשמע השיר "חורשת האקליפטוס" והבנות יושבות ברוגע. לאחר מכן נראו שוב אותן בנות, כשפניהן צבועות, וכשברקע השיר: "בן של מלך" של מידד טסה.
בהמשך הסרטון נראות הבנות ה"אשכנזיות" לוקחות סידורי תפילה ומתפללות בנחת את "ידיד נפש", התפילה הנהוגה לפני תפילת קבלת שבת. התלמידות ה"מזרחיות", מנגד, לוקחות סידורים ושרות בשמחה את "השכיבנו" מתוך תפילת ערבית של שבת בנוסח הנהוג בקרב עדות המזרח - כשפניהן צבועות עדיין בחום.
לאחר מכן מוצג קטע שבו השתתפה אשת חינוך, ככל הנראה מצוות האולפנה, כשהיא מקבלת תלמידה אשכנזית, כביכול, לבית הספר. המורה מעירה לתלמידה ה"מזרחית" על הלבוש שלה, ואומרת לה: "כפרה, חיים שלי, מה קרה לחצאית שלך?".
שר החינוך יואב קיש גינה את הסרטון: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע המציג גילויי גזענות נוראיים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט. הנחיתי את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ"ד לזמן לבירור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לי בטווח הזמן המיידי. גזענות לא בבית ספרנו".
תנועת "התעוררות בירושלים" דרשה לקיים בירור דחוף במנהל החינוך של העירייה עם מנהל האולפנה והמחנכים, שידעו על הפקת הסרטון ופרסומו. יו"ר התנועה אדיר שוורץ מסר: "מדובר בסרטון גזעני, בוטה ומשפיל המכווץ את הבטן, ואין לו מקום באף כיתה ובשום בית ספר בישראל. פניתי למנהל החינוך של עיריית ירושלים ודרשתי לקיים תחקיר מעמיק כדי לוודא שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם. בימים שבהם עם ישראל קרוע לגזרים, דווקא במערכת החינוך הירושלמית צריכים לחתור לערכים של אחדות ופיוס".
מאולפנת חורב נמסר בתגובה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".