נוכח הנתונים החמורים של הקטל בכבישים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קיימה הבוקר (ראשון) כנס חירום. נכון להבוקר, 396 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה - וברשות מעריכים שאם המגמה תימשך יישבר שיא שלילי של שני עשורים (ב-2005 נהרגו בכבישים 465 בני אדם, ולשם השוואה בשנה שעברה 439 קיפחו את חייהם בתאונות). בכנס, שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כי בקרוב הציבור יתבשר על החמרת הענישה על שבע עבירות מסכנות חיים, וקראה לציבור לקחת אחריות אישית: "אנשים עולים לנהוג שיכורים ונוגעים בטלפון".
יורם הלוי בכנס הרלב״ד: "נכשלתי בתפקידי"
יו"ר הרלב"ד היוצא, יורם הלוי, הודה בכנס שלא הצליח לממש את תכניותיו למיגור התופעה: "אני מסיים ניסיון לממש תפקיד חשוב ואחראי. אני אומר את זה בצער - נכשלתי בתפקידי", הודה. "שנה וחצי אנחנו עובדים על התוכנית הלאומית. השרה אישרה את התוכנית וזה צעד ענק, אבל הביצוע עוד רחוק. לפני שנתרגל למצב הזה, בכל שנה אנחנו רואים שוב את אותן תוצאות. הרלב"ד קיבלה על עצמה לתכלל את כל האירוע ולקחת אחריות על הנושא, אבל זה לא עובד. זו רשות ללא סמכויות וללא תקציבים, ואין לה יכולת להזיז דברים".
בשנת 2008 תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגיע לשיא של יותר מחצי מיליארד שקל מתוך מטרה עליונה של הממשלה לטפל במצב המדמם בכבישים. אולם, מאז תקציב הרשות רק הצטמצם והשנה הגיע לשפל של 60 מיליון שקלים בלבד ומעט מאוד סמכויות.
הלוי, שבקרוב יחל את תפקידו כמתאם פעולות הממשלה בשטחים, הבהיר כי ללא סמכויות ואמצעים הרלב"ד לא יכולה לתת את המענה שלשמו הוקמה הרשות. "אנחנו צועדים לעבר קטסטרופה", הזהיר, "בשנתיים האחרונות הייתי בעשרות פגישות עם מבקר המדינה ועם המטה. כל מה שניסינו לעשות לא עבד. גלגלי המערכת נעים לאט, בעצלתיים. יש לנו המון תירוצים, והם חוזרים על עצמם בכל ישיבה מחדש - והמערכת נשארת באותו מצב. המערכת לא מחוקקת חוקים, ולא מסוגלת לתקן תקנות. המנגנון לא עובד, ואני לא מבין למה".
הוא המשיך והתייחס לדוח מבקר המדינה: "הדוח אומר לנו במפורש מה הבעיה, מה התוכנית, ומה הפתרונות. אבל מה עשינו עם זה? לא הרבה. שמנו את זה על המדף. במתכונת הקיימת - לא צריך רלב"ד. הרשות נבנה לפני עשרות שנים ונשארה אותו דבר - בכל משתנה - ואנחנו נשארנו במקום. להביא תוכנית לשרה זה לא המכשול, אבל ממנו צריך להמשיך הלאה".
ההחמרה בענישה ופניית רגב לציבור: "נוהגים שיכורים"
לפני מספר שבועות הוגשה לשרת התחבורה רגב התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים לשנים 2030-2026, שמטרתה להפחית תוך חמש שנים את מספר ההרוגים ב-25%, ותוך עשור ב-50%. תקציב התוכנית עומד על 350 מיליון שקל בשנה והממשלה טרם התכנסה לאשרו. שרת התחבורה רגב אמרה במהלך הכנס כי בישיבת ועדת השרים לבטיחות בדרכים שתתכנס בשבוע הבא תאושר הצעת מחליטים המאשרת את תקציב התוכנית, אך באוצר סקפטיים לגבי המקור התקציבי בשלב זה של השנה.
השרה הודיעה בכנס כי בקרוב יודיעו על החמרת הענישה על שבע עבירות שנמצאו כמסכנות חיים במידה הגבוהה ביותר, בהן יכללו ככל הנראה: נהיגה בשכרות, חציית קו רצוף, נסיעה באור אדום, שימוש בטלפון בזמן נהיגה, מהירות מוגברת ועבירות נוספות.
בדבריה, השרה פנתה לציבור הנהגים ואמרה כי גם נדרשת אחריות אישית: "אנשים נוסעים כשהם שיכורים, נוגעים בטלפון ובשנייה של חוסר תשומת לב הורגים אנשים. בשנה האחרונה אנחנו פועלים, כל המשרדים, על מנת להביא בשורה. במדינות שהחמירו את הענישה והגבירו את האכיפה - מספר תאונות הדרכים ירדו. אז אנשים צריכים לקחת אחריות, כולנו צריכים לעשות מאמץ - משרדי הממשלה וגם האזרח".
מתוך תקציב התוכנית, 120 מיליון שקלים יוקצו לשדרוג הבטיחות העירונית במסגרת פרויקט "ערים בטוחות"; 100 מיליון לשיפורי תשתיות בדרכים בין-עירוניות מסוכנות; 75 מיליון לחיזוק מערך המחקר והמידע של הרלב"ד; 35 מיליון להרחבת האכיפה הדיגיטלית; ו-20 מיליון נוספים שיוקצו להכשרת נהגים ולעידוד חדשנות טכנולוגית בתחום הבטיחות.
במסגרת התוכנית יינקטו שורה של צעדים מעשיים, בהם הצבת 400 מצלמות אכיפה חדשות; הקמת מאגר ממוחשב של פסולי נהיגה; הסדרת אמינותם של אמצעי האכיפה האלקטרוניים; ויישום פרויקטים לשיפור בטיחות בסביבת מוסדות חינוך ובצמתים מועדים לתאונות. בנוסף, משרד החינוך יטמיע תכני חינוך תעבורתי בכל בתי הספר, ויינתן דגש על קמפיינים ייעודיים לנהגים צעירים, רוכבי דו-גלגלי והחברה הערבית. הרלב"ד תקבל סמכויות חדשות לקביעת תוכניות עבודה שנתיות, לבקרה ופיקוח, ולחקירות עומק עצמאיות של תאונות קשות.
לפי לוחות הזמנים, יישום התוכנית יחל בשנת 2026, והערכת הישגים תתבצע בשנת 2030. אך כידוע, בהיעדר תקציב, התכנית שגובשה ברלב"ד חסרת כל משמעות. מחר צפוי להתקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת באשר לסטטוס התוכנית והתקדמותה. מנכ"ל הרלב"ד גלעד כהן הביע אופטימיות ביכולת של הרשות לתכלל את כל הגופים הממשלתיים האמונים על בטיחות בדרכים. לדבריו, "בזמן הקרוב תובא החלטת הממשלה שתתוקצב והתוכנית הלאומית תצא לדרך. הפתרון כפי שנוסה בעולם והצליח - יצליח גם בישראל".











