שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הצטרף הערב (יום ד') למגנים את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' על קריאתם לעודד הגירה של פלסטינים מרצועת עזה, ואמר כי מדובר בדברי הסתה וכי "למילים יש משמעות".
"אני מגנה בתוקף את ההצהרות המסיתות והבלתי-אחראיות של השרים הישראלים בן גביר וסמוטריץ' שתקפו את האוכלוסיה הפלסטינית בעזה וקראו לתוכנית שתביא להגירתם", אמר בורל. "עקירה בכוח של תושבים היא מעשה שחל עליו איסור חמור ושמוגדר כהפרה חמורה של הדין הבינלאומי. למילים יש משמעות".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. גינויים מוושינגטון עד בריסל
סמוטריץ' ובן גביר. גינויים מוושינגטון עד בריסל
סמוטריץ' ובן גביר. גינויים מוושינגטון עד בריסל
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
דבריו של בורל באים אחרי שאמש פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית הודעה חריגה שבה הביעה גם היא התנגדות נחרצת לדבריהם של שני השרים, ומסרה שהיא דוחה את ה"הצהרות חסרות האחריות שלהם על יישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה". דובר מחלקת המדינה מסר כי "הרטוריקה הזאת מתסיסה וחסרת אחריות. נאמר לנו שוב ושוב ובעקביות על-ידי ממשלת ישראל, לרבות על ידי ראש הממשלה, שהצהרות מסוג זה אינן משקפות את מדיניות ממשלת ישראל. הם (בן גביר וסמוטריץ') צריכים להפסיק מיד. היינו ברורים, עקביים וחד-משמעיים כשאמרנו שעזה היא אדמה פלסטינית ותישאר אדמה פלסטינית גם כאשר חמאס כבר לא שולט בה. זה העתיד שאנחנו מחפשים, לטובת הישראלים והפלסטינים, האזור שמסביב והעולם".
הודעות האיחוד האירופי וארה"ב באו בעקבות דבריהם של סמוטריץ' ובן גביר שלשום, שבהם קראו לטרנספר מרצון של תושבי רצועת עזה והקמה מחדש של יישובי גוש קטיף בשטח עזה. סמוטריץ' אמר כי "הגיע הזמן לנסות משהו אחר וזה לאפשר במאמץ של כל הקהילה הבינלאומית פתרון הומניטרי לתושבי רצועת עזה במדינות אחרות בעולם. עזה לא תחזור להיות חממה לשני מיליון איש שמוחזקים בה כבני ערובה במצוקה וגדלים על שאיפת השמדת מדינת ישראל. לצד עידוד הגירה, ישראל תשלוט באופן קבוע בשטח רצועת עזה כדי להבטיח ביטחון וגם את זה הגיע הזמן שנבין ונפנים אחרי כל כך הרבה שנים. איפה שיש נוכחות אזרחית והתיישבות יש צבא וביטחון לאורך זמן".
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל שר החוץ של ספרד יהיה שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזפ בורל שר החוץ של ספרד יהיה שר החוץ של האיחוד האירופי
שר החוץ האירופי בורל. "ישראל והפלסטינים לא יגיעו להסכם לבד"
(צילום: EPA)
השר בן גביר מצדו אמר: "את קידום הפתרון של עידוד ההגירה של תושבי עזה אנחנו חייבים לקדם. זה פתרון נכון, צודק, מוסרי, הומני. אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ החדש: זו ההזדמנות לרכז עכשיו פרויקט הגירה פרויקט של עידוד הגירתם של תושבים מעזה אל מדינות העולם. שלא נטעה, יש לנו פרטנרים ברחבי העולם שאנחנו יכולים להסתייע בהם, יש אישים ברחבי העולם שאנחנו יכולים לקדם איתם את הרעיון הזה. עידוד הגירה של תושבי עזה יאפשר לנו להחזיר הביתה את תושבי העוטף ואת תושבי גוש קטיף".
אחרי הגינוי ממחלקת המדינה צייץ בן גביר בתגובה: "מעריך מאוד את ארצות הברית של אמריקה, אבל עם כל הכבוד אנחנו לא עוד כוכב בדגל האמריקני. ארצות הברית היא ידידתנו הטובה, אך לפני הכול נעשה מה שטוב למדינת ישראל: הגירת מאות אלפים מעזה תאפשר לתושבי העוטף לחזור הביתה ולחיות בביטחון ותשמור על חיילי צה"ל".
בהצהרה חריפה אחרת שניפק היום שר החוץ האירופי בורל הוא אמר כי פתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים יהיה צריך להיכפות עליהם מבחוץ על-ידי הקהילה הבינלאומית, משום ש"שני הצדדים לעולם לא יצליחו להגיע להסכם בעצמם". בנאומו בוועידה בליסבון אמר בורל: "מה שלמדנו ב-30 השנה האחרונות ומה שאנחנו לומדים עכשיו עם הטרגדיה בעזה הוא שפתרון חייב להיכפות מבחוץ", אמר.