פעילות התקפית לאור יום שבמהלכה מחוסל מעורב בירי לעבר כוחות צה"ל: מחבל של הג'יהאד האיסלאמי ומאבטחו נהרגו בצהריים (חמישי) במבצע משולב של הימ"מ ולוחמי סיירת חרוב בג'נין. לאחר חיסול השניים, התפתחה בזירה הפרת סדר אלימה שבמהלכה נורו למוות עוד שני פלסטינים, אחד מהם בן 16. לפי משרד הבריאות ברמאללה, במהלך חילופי האש נפצעו עוד ארבעה פלסטינים. בתיעודים דרמטיים מג'נין (בפתח הכתבה) נראים מקומיים מקיפים את כוחות הביטחון שנאלצו להדוף אותם בירי באוויר, וכן הוצאת הרכב של הכוח המיוחד שפעל במבצע.
המבוקש שנהרג בפעילות של כוחות הביטחון הוא נידאל חאזם, קרוב משפחתו של פתחי חאזם, אביו של רעד שביצע באפריל 2022 את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נרצחו שלושה בני אדם. נידאל חאזם היה מעורב באחרונה בירי לעבר כוחות צה"ל שפעלו בעיר. מאבטחו שנהרג הוא יוסף אבו אשרין.
3 צפייה בגלריה
יוסף שרים ונידאל חאזם
יוסף שרים ונידאל חאזם
נידאל חאזם ומאבטחו יוסף אבו אשרין
במהלך הפעילות של כוחות הביטחון, נהרגו כאמור עוד שני פלסטינים. אחד מהם הוא עומר עוואדין (16) והשני הוא לואי א-זריר (37). צה"ל מתחקר את נסיבות מותם של השניים. לפי הידוע עד כה, המקומיים הקיפו את הכוח המסוערב, ואז כוחות סיירת חרוב שהיו במעטפת חילצו את לוחמי הימ"מ ללא פגע תוך שימוש בירי.
בהודעה משותפת של צה"ל, שב"כ ומג"ב נמסר כי "כוחות הביטחון נטרלו שני פעילים בארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי שנחשדו בפעילות טרור משמעותית. בהכוונה מדויקת של שב"כ, הכוחות נטרלו את שני המבוקשים בעודם חמושים. נידאל חאזם, תושב מחנה הפליטים ג'נין, קידם פעילות טרור משמעותית. יוסף אבו אשרין, גם הוא תושב מחנה הפליטים ג'נין, היה מעורב בייצור מטענים ובירי לעבר כוחות צה"ל".
עוד נמסר בהודעה כי "חשוד נוסף נוטרל לאחר שניסה לתקוף את הלוחמים באמצעות לום ברזל. במהלך הפעילות הכוחות ירו לעבר חמושים שירו לעברם, זוהו פגיעות. כמו כן, התפתחו הפרות סדר אלימות שבמהלכן חשודים יידו אבנים לעבר הכוחות. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לסיכול טרור ולשמירה על ביטחון מדינת ישראל".

חמאס: "הכובש ישלם מחיר"

הפעילות של כוחות הביטחון בעיר הפלסטינית אירעה בזמן שתושביה נערכים לחג הרמדאן שיחל בעוד פחות משבוע. דובר חמאס חאזם קאסם אמר: "הפשע של הכיבוש בג'נין מביע את חוסר היכולת שלו לסיים את האינתיפאדה שמתרחשת בגדה. דם השהידים היום בג'נין יתדלק את פעולות ההתנגדות שלנו, הכובש ישלם את המחיר על הפשע הזה".
נביל אבו רודיינה, הדובר הרשמי של הנשיאות הפלסטינית, אמר: "הפעולות התוקפניות המתמשכות מוכיחות שישראל לא מעוניינת בהרגעת המצב ולמנוע פיצוץ, בניגוד לכל המאמצים הבינלאומיים למניעת הסלמה במהלך חודש הרמדאן".
3 צפייה בגלריה
לואי א-זריר
לואי א-זריר
הנער עומר עוואדין ולואי א-זריר
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צבאית של כוחות צה''ל בג'נין
תיעוד מפעילות צבאית של כוחות צה''ל בג'נין
תיעוד מפעילות צבאית של כוחות צה''ל בג'נין
הפעילות בג'נין מתרחשת לנוכח מתיחות ביטחונית גבוהה בכל הזירות. אתמול הותר לפרסם אחרי איפול ממושך כי מחבל חמוש חדר מלבנון בסוף השבוע שעבר והניח מטען חבלה שדומה למטען מדגם שבו עושה שימוש חיזבאללה סמוך לצומת מגידו. המטען התפוצץ בשולי כביש 65, וגרם לפציעתו של שרף אלדין (21) מהכפר סאלם בעמק יזרעאל.
פיגוע הירי בשבוע שעבר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נפצעו שלושה בני אדם, העלה עוד יותר את רמת הכוננות של מערכת הביטחון שמתוחה עד הקצה כבר חודשים ארוכים. בצה"ל עיבו לפני כמה שבועות את אוגדת איו"ש והיא מונה כעת 22 גדודים. כך נעשה גם בחטיבת הבקעה. במקביל, צה"ל ממשיך לעבות את אזור קו התפר על-מנת למנוע חדירת מחבלים לתוך שטחי הקו הירוק. מהלכים אלה נעשים לצד פעילות אינטנסיבית בשטח שמתמקדת בימים אלה בעיקר בהגנה.

לקראת הרמדאן מחריפים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי את האיומים. מרוואן עיסא, סגנו של מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, התייחס אתמול באופן חריג להסלמה אפשרית בגדה המערבית: "הימים הבאים יביאו איתם אירועים. התוכנית המדינית בגדה הסתיימה, כל שינוי בסטטוס קוו במסגד אל-אקצא יביא לרעידת אדמה באזור". עיסא הוסיף כי בחמאס עוקבים אחר האירועים ונותנים הזדמנות להתנגדות בגדה ובירושלים לפעול, אך אין זה אומר שבחמאס זונחים אותה. "עזה לא תמשיך לשתוק ותגן על עמה בכל הכוח".
סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הגדה המערבית איים השבוע להסלים את "ההתנגדות" ביהודה ושומרון במהלך חודש הרמדאן. "השלב הבא יהיה קשה יותר לכיבוש ולמתיישביו", אמר אל-עארורי.
בכיר חמאס הוסיף בריאיון לאתר הרשמי של הארגון: "ההסלמה בגדה המערבית נמצאת בעלייה מתמדת, ביצועיה מגוונים ויעילותה משתפרת, ושטח הקבוצות המשתתפות בה מתרחב ומתחזק. הגיאוגרפיה מתרחבת מיום ליום". אל-עארורי הדגיש כי כל "פעולת התנגדות בגדה המערבית, חמאס עומד מאחוריה, תומך בה, או מגן ומסייע. הוא התחייב כי "ההתנגדות תימשך ולא תיפסק".
אל-עארורי הדגיש כי בחודש הרמדאן יש ניסיונות של הכיבוש לכפות את מדיניות החלוקה הזמנית והמרחבית שלו ולאפשר למתנחלים לבצע טקסים במסגד אל-אקצא, והוסיף כי "הכיבוש אינו מצפה לתגובה שלנו על זה". אזהרותיו של אל-עארורי פורסמו שעות לאחר שדובר "גדודי קודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, איים על ישראל בהתקוממות מתגברת ועימות שלא חווה קודם לכן.