6 צפייה בגלריה
אורי סביר
אורי סביר
אורי סביר
(צילום: אביגיל עוזי)
מנכ"ל משרד החוץ לשעבר אורי סביר, שהיה מאדריכלי הסכם אוסלו, הלך לעולמו בגיל 69. סביר היה מעורב במו"מ עם הפלסטינים ועמד בראש המשלחת הישראלית לשיחות – החל מאלה החשאיות שהתקיימו בנורבגיה, דרך המו"מ להסדר הביניים ועד המו"מ להסדר הקבע. סביר גם היה מעורב במגעים לקראת מו"מ לשלום עם סוריה, בשילוב עם הסכם וחסות כלכלית של סעודיה.
שר החוץ יאיר לפיד ספד לו: "איבדנו היום דיפלומט גדול. אדם שהקדיש את חייו למדיניות החוץ הישראלית וששאף למזרח תיכון אחר. הוא עשה זאת באמונה שלמה ובכישרון רב. תרומתו למדינת ישראל עצומה ומורגשת עד היום".
6 צפייה בגלריה
אורי סביר
אורי סביר
(צילום: עמית מגל)
סביר שימש גם ח"כ מטעם מפלגת המרכז, והיה יועץ בשורת תפקידים לשמעון פרס. הוא נולד בשנת 1953 בירושלים. אביו, ליאו, היה ממקימי שירות החוץ של מדינת ישראל. סביר החל את דרכו בתפקידים שונים במשרד החוץ: הוא היה ציר הסברה בשגרירות בקנדה, ושימש לאחר מכן קצין העיתונות בקונסוליה בניו יורק.
בשנת 1984 מונה על ידי ראש הממשלה שמעון פרס לתפקיד יועצו לענייני תקשורת והיה חבר בפורום היועצים הבכירים של פרס. במסגרת תפקידו היה מעורב בארגון ביקור היסטורי של פרס במרוקו, ב-22 ביולי 1986 שבו נפגש עם המלך חסן השני, וכוננו לראשונה יחסים דיפלומטיים בין ישראל למרוקו.
סביר גם היה מעורב בארגון "פסגת אלכסנדריה" בין פרס לנשיא מצרים חוסני מובארכ, ב-11 ו-12 בספטמבר 1986, שבה חודשו היחסים בין המדינות לאחר המשבר ביחסים בעקבות מלחמת לבנון הראשונה והמחלוקת על טאבה.
6 צפייה בגלריה
אורי סביר ושמעון פרס
אורי סביר ושמעון פרס
עם פרס ב-1984. שימש יועצו לענייני תקשורת של רה"מ לשעבר
(צילום: דוד רובינגר)
6 צפייה בגלריה
אורי סביר
אורי סביר
(צילום: חנניה הרמן, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
ב-1999: מפגש ותיקי אוסלו בירושלים (סביר השני משמאל)
ב-1999: מפגש ותיקי אוסלו בירושלים (סביר השני משמאל)
ב-1999: מפגש ותיקי אוסלו בירושלים (סביר השני משמאל)
(צילום: דוד רובינגר)
לאחר הרוטציה בממשלת האחדות בסוף 1986, המשיך סביר עם פרס כיועצו בתפקיד שר החוץ. בשנת 1988 מונה לקונסול הכללי של ישראל בניו יורק. בתפקיד הקונסול בניו יורק הפך לדמות מוכרת בתקשורת האמריקנית והבינלאומית, לאחר שנהג להתראיין תכופות, בעיקר בתקופת מלחמת המפרץ. ב-1992 חזר לישראל ומונה לסמנכ"ל לענייני אירופה במשרד החוץ.
במרץ 1993 מונה על ידי שמעון פרס למנכ"ל משרד החוץ, בעת שכיהן כשר החוץ בממשלת יצחק רבין השנייה, הוא נכנס לתפקידו ב-1 במאי 1993. במסגרת תפקידו הוא היה מעורב במשא ומתן על הסכם אוסלו, ועמד בראש המשלחת של ישראל לשיחות - החל מהשיחות החשאיות בנורבגיה בתיווך טריה לארסן, דרך המשא ומתן להסדר הביניים ועד לפתיחת המשא ומתן להסדר הקבע. בנוסף היה מעורב במגעים לקראת משא ומתן לשלום עם סוריה.
בשנת 1999 נבחר לכנסת ה-15 מטעם מפלגת המרכז אך בפברואר 2001 פרש ביחד עם אמנון ליפקין-שחק ודליה רבין שהקימו את מפלגת "הדרך החדשה", אך שבוע אחר כך פרש מהחיים הפוליטיים ולא הצטרף יחד עם דליה רבין לממשלת שרון. סביר היה ממקימי מרכז פרס לשלום ב-1996 ועד 1999 שימש מנכ"ל המרכז ולאחר שפרש מחברותו בכנסת ב-2001 כיהן כנשיא כבוד של המרכז.

"אוסלו לא נכשל ולא הצליח"

בריאיון שסיפק לעיתון מקור ראשון אמר סביר כי "אוסלו לא נכשל ולא הצליח. הייתה פריצת דרך, הייתה הזדמנות, אבל היא בוזבזה כי ישראל באה ליישם את ההסכם עם ראש ממשלה ומפלגה שהתנגדו למהלך. שלטון לא יכול ליישם מדיניות שהוא מתנגד לה. נתניהו אמר, ‘אני אקיים את הסכמי אוסלו כי קיבלתי אותם בירושה, אבל הם אסון'. איזה סיכוי היה לאוסלו כשהוא מנוהל בידי אדם עם גישה כזו? ועדיין, אוסלו שיפר את מעמדנו בעולם, הביא לפריצת דרך בהייטק הישראלי, והכי חשוב – הביא את הימין הישראלי להכיר בצורך של שתי מדינות לשני עמים".
הוא הוסיף: "ברגע שנתניהו הכריז על חזון שתי המדינות, דעת הקהל תמכה בו כפועל ישיר מהסכמי אוסלו. בלעדיהם הרי לא הייתה בכלל דילמה, כי הפרטנר לא היה קיים וכבר מזמן היינו מדינה דו-לאומית. אני לא אומר שלא היו טעויות באוסלו, אבל להכריז על ההסכמים ככישלון? ובכן, זה מוקדם מדי".
6 צפייה בגלריה
אורי סביר ועזר ויצמן
אורי סביר ועזר ויצמן
סביר עם עזר ויצמן
(צילום: דוד רובינגר)
לאחר סיום דרכו בשירות הציבורי, הקים סביר את פורום גלוקל עם איש העסקים השבדי יאן סטנבק. הארגון פעל לשיתוף פעולה בין ערים במטרה לעודד את קידום השלום והפיתוח הבינלאומי הלא-ממשלתי. בשנת 2011 הקים את מיזם "יאללה - מנהיגים צעירים", שמטרתו להיפגש צעירים במרחבי המזרח התיכון לפעילויות שונות, ולטפח דור חדש של פעילים למען השלום ושיתוף פעולה אזורי. בין השאר המיזם הביא שישה צעירים מישראל, ומהרשות הפלסטינית להשתתף באימוני קבוצת הכדורגל ברצלונה, וארגן מחנה הקיץ במרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל, בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהרשות הפלסטינית.
סביר הותיר אחריו אישה, ד"ר עליזה סביר, ובת, הסופרת מיה סביר, וארבעה נכדים.
מרכז פרס לשלום ולחדשנות מסר כי "אורי, המייסד והמנכ"ל הראשון של המרכז, חתר כל חייו לפיוס בין עמי האזור. כדיפלומט מזהיר, חכם וברוך כישרונות מילא לצדו של שמעון פרס תפקיד משמעותי ורב חשיבות במאמץ להשכין שלום באזורנו. היוזמות שפיתח והוביל לעידוד שיתוף פעולה ישראלי-ערבי במגוון תחומים רחב, שיקפו את היצירתיות העצומה בה בורך ואת מסירותו המוחלטת לחזון השלום. מרכז פרס לשלום ולחדשנות מחבק באהבה רבה את רעייתו ד"ר עליזה סביר, בתו מיה ,ארבעת נכדיו ואת משפחת סביר כולה ביום כה עצוב שבו הלך מאתנו אורי יקירנו".
עידו אהרוני, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק ומי ששימש עוזרו המדיני של אורי סביר בזמן המו"מ על הסכמי אוסלו, ספד לו גם הוא: "אורי סביר היה מגדולי הדיפלומטים שקמו לנו. המחויבות שלו לדמוקרטיה, הומיניזם ופלורליזם, הייתה טוטאלית. כך הוא ניגש גם לעבודתו הדיפלומטית. בניגוד לבכירים רבים בישראל, הוא לא ראה בדיפלומטיה 'המשכה של המלחמה באמצעים אחרים'".
אהרוני הוסיף: "שנותיו כקונסול כללי בניו יורק היוו שיא מבחינת הבולטות החיובית של ישראל בארה"ב. הוא הצליח להגיע לכול מוקדי הכוח המרכזיים בחינניות, קסם אישי והומור. עד היום מזכירים אותו בהערצה בניו יורק".