1 צפייה בגלריה
נטליה וחיים
נטליה וחיים
"שורף לי בלב שמפרידים אותי מבעלי". נטליה וחיים
(צילום: יאיר שגיא)
לאהבה אין גיל ומקום. את זה מוכיחים מדי יום חיים (80) ונטליה (65), שנאלצים כעת להיאבק בלא-פחות מרשות האוכלוסין וההגירה כדי לשמור על הזוגיות שלהם. האהבה של חיים ונטליה נמשכת 13 שנה, אבל היא עלולה להיגדע עקב גירושה מהארץ. השניים התחתנו לפני עשר שנים ומאז הם במסע ארוך ומייגע כדי לאשר את אזרחותה של נטליה. לאחרונה היא התבשרה שאזרחותה נדחתה והיא נדרשת לעזוב את הארץ בתוך חודש.
לפני 15 שנה הגיעה נטליה צ'ימבר לישראל מאוקראינה כעובדת זרה לעבוד בתחום הסיעוד. היא טיפלה בקשישים במסירות, אך החיבור שלה לכאן התעצם כשהכירה את חיים חמיאס במועדון ריקודים בבת ים. שם נוצר ביניהם חיבור חזק ועמוק. מאז הם טיילו בעולם, עברו לגור יחד בתל אביב ומשפחותיהם שלובות אחת בשנייה.
בשנת 2011 נישאו בני הזוג בנישואים אזרחיים במולדובה. "התחתנו כי אנחנו אוהבים אחד את השנייה מאוד. הזוגיות הזו מכניסה לי אושר אחרי שנים שהיה לי קשה", סיפר חיים. אחרי שנים של הליך ארוך ומייגע מול רשות האוכלוסין וההגירה, בו התייצבו כל שנה לשימוע, הביאו עדויות ומסמכים המוכיחים את הזוגיות שלהם - נדחתה בקשתה של נטליה לאזרחות ישראלית.
"חיכינו המון זמן לתשובה אבל לזה לא ציפינו, קראו לנו ואמרו שתוך חודש ימים היא צריכה לעזוב. איך מצפים שהיא פשוט תלך? אנחנו נשואים, אני לא יכול לחשוב אפילו על זה שהיא תצטרך לצאת מהארץ", אמר חיים בסערת רגשות.
גם היום נטליה מטפלת בקשישים בחברת סיעוד. היא מתקשה לקבל את הבשורה על הגירוש. "זה ממש כואב לי, אני 15 שנים חיה פה ועובדת כאן, המשפחה של חיים זה כמו המשפחה שלי. זה שורף לי בלב שמפרידים אותי מבעלי", אמרה.
חיים כועס על התייחסות הרשויות: "במקום להתרכז בזוגיות שלנו אנחנו מתעסקים כבר 15 שנה בבירוקרטיה, ביקשו תמונות, ביקשו חשבונות בנק, ביקשו לדעת איפה אנחנו מסתובבים, והכל הבאנו להם. שעות על גבי שעות ישבנו שם מול פקידים שצריכים להחליט אם אהובת ליבי יכולה להישאר איתי או לא".
עו"ד חיה מנע, המייצגת את נטליה, הגישה ערער ללשכת מנהל האוכלוסין בתל אביב וטענה כי ברשות האוכלוסין וההגירה מטילים ספק בכנות בני הזוג מאחר והיו פרטים שחיים נשאל לגביהם ולא ידע להשיב. וזאת לאור שבץ מוחי שפגע בזיכרונו ומתועד בתיקו הרפואי.
עו"ד חיה מנעעורכת דין חיה מנעצילום: אילן בשור
"החלטת רשות האוכלוסין וההגירה, שהתקבלה בחוסר סמכות ובניגוד לנהלים, מתעמרת בבני הזוג שמנהלים זוגיות אוהבת ארוכת שנים מתוכן 10 שנים כנשואים וכל רצונם לאהוב זה את זו", אמרה עו"ד מנע. "ההחלטה מקוממת ופוגעת בזכותו של אזרח ישראלי לזוגיות ולחיי משפחה. אני קוראת לרשות לחזור בה ולתת לנטליה אזרחות ישראלית כפי שהיא אמורה לקבל".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "ההנחה כי המדינה מחויבת לתת לבן זוג זר מעמד בישראל היא הנחה מוטעית. במקרים בהם אנשי המקצוע מעלים חשש כי כבר לא קיים משק בית או זוגיות כמתבקש בהליך זה, נבחנת הסוגיה. אם הוחלט להפסיק את ההליך הרי שגורמי המקצוע הגיעו להחלטה כי לא קיים עוד בסיס זוגי בין השניים".