זעקת המתלוננות: הן שברו קשר שתיקה ממושך, הגיעו למשטרה וחשפו מסכת קשה של עבירות מין שחוו, מצד בעל עסק מהצפון, ונדהמו לגלות שהפרקליטות סגרה את התיק, למרות הראיות הרבות שנאספו נגד החשוד. היום, הן יוצאות למאבק להגשת כתב אישום נגד החשוד.
לפני יותר משנה הן הגיעו לאחת מתחנות המשטרה בצפון וגוללו במשך שעות בפני החוקרים את מה שעברו, כל אחת תיארה מסכת אחרת של עבירות מין, ממעשי אינוס ועד למעשים מגונים והטרדות מיניות. לאחר מספר חודשים וללא כל הודעה רשמית מהפרקליטות נודע להן שהתיק נגד החשוד נסגר.
1 צפייה בגלריה
4 המתלוננות על תקיפה מינית ביישוב בצפון
4 המתלוננות על תקיפה מינית ביישוב בצפון
ארבע המתלוננות. "במשך יותר מחודש לא יצאתי מהבית מרוב פחד"
(צילום: שמיר אלבז)
"הייתי בטוחה, אחרי שסיפקתי ראיות חזקות והודעות מהטלפון שמחזקות את התלונה שלי, שיוגש נגדו כתב אישום" - כך מספרת הילה (שם בדוי), צעירה בת 21, ומוסיפה: "אחרי שהבנתי שכתב אישום לא יוגש, במשך יותר מחודש לא יצאתי מהבית מרוב פחד".
כל אחת מהנפגעות תיארה מסכת אחרת וקשה של עבירות מין. ממעשי אינוס, דרך מעשים מגונים ועד הטרדות מיניות, המעשים שמתארות הארבע הם קשים ביותר. ענת (שם בדוי), בת 23, נזכרה בכאב באירועים: "זה לא הגיוני שהתיק נגדו נסגר. אני הקורבן הקשה ביותר מבין כולן, והיום שבו נודע לי שסגרו את התיק נגדו היה יום שחור עבורי. הרגשתי שהשמיים ממש קורסים לי על הראש". דנה (שם בדוי), בת 31, תיארה בכעס את השיטה של הגבר שלכאורה פגע בהן: "הוא היה מנסה לתת לי את התחושה שהוא דואג לי ועוזר לי - וככה זה קרה".
לאה (שם בדוי), גם היא צעירה בת 23, מתארת גם כן בזעם רב את התחושות הקשות בעקבות סגירת התיק: "אני כועסת על האופן שהפרקליטות עובדת בו. איבדתי אמון במערכת, ואם חלילה חברה שלי תותקף, אמליץ לה ללכת לפסיכולוג ולא למשטרה". היא תיארה את מתן העדות והוסיפה: "כשאני מוסרת את התלונה, זה כואב ופוצע מחדש את הנשמה שלי - ובסוף סגרו את התיק נגדו וזה עוד יותר כואב. אז למה להתלונן אם בסוף סוגרים לו את התיק?".
עו"ד רוני אלוני סדובניקעו"ד רוני אלוני סדובניקצילום: יובל חן
עו"ד רוני אלוני סדובניק, שמייצגת את ארבע המתלוננות, הוסיפה: "רק במדינת ישראל הפרקליטות חושבת בטעות שהיא בית המשפט, ונועלת את שערי בתי המשפט בפני רוב נפגעות עבירות המין בישראל. זאת למרות שהחוק מאפשר הרשעה של עבריין מין בהסתמך על עדות יחידה, וכאן יש ארבע תלונות. אני פונה בשמן לפרקליט המדינה בדרישה להורות על הגשת כתב אישום חמור כנגד החשוד בתיק - הן נפלו קורבן לעבירות מין בשיטה דומה לאורך זמן". עו"ד סדובניק הוסיפה כי "החוק מחייב את הגורם שסוגר את התיק להוציא מכתב רשום למתלוננת, המיידע אותה על עילת סגירת התיק. הפרקליטות לא עשתה את זה - נודע לנו רק מפי השמועה על הסגירה, דבר שהוסיף לכאבן של הנפגעות".
מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לצורך העמדה לדין פלילי. ככל שיוגש ערר על ההחלטה הוא ייבחן כמקובל". הפרקליטות לא התייחסה לכך שהמתלוננות לא עודכנו על סגירת התיק - על אף שנשאלו על כך (י"מ).