לצד הזירות השונות המאפיינות כל מלחמה, קשה להמעיט בחשיבותה של זירת ההסברה העולמית. כשחמאס פתח במתקפת הפתע הנוראית ב-7 באוקטובר, החלה גם מתקפה כללית על התודעה הציבורית. אנשים וארגונים פרו-פלסטיניים הציפו את הרשתות החברתיות ואת ארגוני המדיה בתכנים אנטישמיים, במטרה להציג את ישראל כבלתי מוסרית ואפילו אשמה בעצמה במתקפה. זאת למרות התיעוד המאסיבי של הזוועות בידי אנשי חמאס, ופרסום הסרטונים הקשים ברשתות השונות.
2 צפייה בגלריה
אלה קינן במרוקו
אלה קינן במרוקו
חמאס זה דאעש. אלה קינן
(צילום עצמי)
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
בדומה ליתר החזיתות, גם בתחום ההסברה הורגשה מיד אוזלת היד של המדינה. גופי הסברה ששאבו תקציבים ממשלתיים במשך שנים, ואפילו משרד הסברה שהוקם בממשלה המכהנת - הוכחו ברגע האמת כבלתי יעילים. הם לא הצליחו להניע את גלגלי השיניים ולתפקד, וגם כשניסו לפעול - עשו את זה בצורה הלא הנכונה. מי שכן הבינו את צו השעה, פעלו במהירות שיא ובהבנה מעמיקה של הסוגייה – אלה אנשים פרטיים, פטריוטים וחדורי מוטיבציה שהחליטו להתגייס למלחמת ההסברה.
אחת הדוגמאות הבולטות לפעילות הסברה מוצלחת מטעם ישראל, היא ההאשטאג הפופולרי "חמאס זה דאעש" (Hamas Is Isis). סיסמה שהתפשטה מהר ברשתות החברתיות, וספק אם יש מי שלא נחשפו אליה בצורה כזו או אחרת. אפילו נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, השתמש בה בעצמו באחד מנאומי התמיכה הראשונים שלו בישראל. מאחוריה, אגב, לא ישבה ועדה של מומחים וקופירייטרים, אלא בלוגרית טיולים ישראלית צעירה בשם אלה קינן.

כבר בימי הלחימה הראשונים, שיתפה קינן בחשבון הטוויטר שלה ציוץ ובו היא פורשת תוכנית עבודה ממוקדת לאסטרטגיית הלחימה ברשת. "המטרה שלנו היא לקבע נרטיב לפיו חמאס זה ISIS - דעאש (זה סנטימנט מוכר, עכשווי, שמפחיד מערביים)", היא כתבה והוסיפה: "אפשר לכתוב נאצים, אבל לצערי זו מילה שאיבדה משמעות מרוב שימוש, לא רק בישראל, ולכן בואו ניצמד כולנו כמו תוכים לחמאס = ISIS, חוטפי תינוקות וקשישות (שזו האמת לאמיתה למקרה וזה לא היה ברור)".
תרומתה של קינן לא הסתיימה בהפצת הסיסמה. כחלק מקמפיין ההסברה, במשך שלושה שבועות שיגרה מדי יום עשרות פוסטים שמציפים את הרשת ומגיעים לחשיפה של מיליוני צפיות. לאחר שלושה שבועות בתפקיד הלא-מוגדר כמובילה במערך ההסברה הישראלי, פירסמה אתמול (ש') ציוץ שבו היא מבקשת מממשלת ישראל משאבים עבור ייעול עבודתה. "ממשלת ישראל: תנו לנו כסף. יש לכם מלא משרדים מיותרים. שלושה חודשים, צוות של 4-3 אנשים, לא צריכה יותר. בלי מקורבים, בלי ג'ובים. ארבעה אנשים מקסימום שאני כבר יודעת מי הם. נעבוד באיזה וויוורק. נגיב בזמן אמת במשרה מלאה לצד יוזמות והכוונת הנרטיב, בשקט וברוגע, בלי דאגה לאיך נשלם שכ"ד או משכנתה", כתבה.
2 צפייה בגלריה
מאבק באנטישמיות
מאבק באנטישמיות
מנפץ קונספציות. יוסף חדאד
(צילום: אלעד ברמי)
לא רק קינן הצליחה להתבלט בקרב על ההסברה. חייל נוסף במלחמת התודעה העולמית הוא יוסף חדאד, ערבי-ישראלי שעסק בהסברה עוד לפני המלחמה. כעת, הוא ממשיך לעשות את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב, מעלה הילוך ופונה לזירה העולמית. חדאד פועל באופן מקצועי, אבל סוד ההצלחה שלו טמון בעובדה שהוא מציג אתוס ערבי-ישראלי. כחלק מפעולות ההסברה שלו, חדאד מדגיש את זהותו ומנפץ בפני רבים את הקונספציה שערבי שחי במדינת ישראל לא יכול להיות ציוני.
ישנן גם סלבריטאיות ישראליות שחיות בחו"ל ופועלות בחזי ההסברה בהן השחקנית גל גדות, שמשתפת ל-102 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם שלה תכנים באופן רציף, או נועה תשבי שמתראיינת לכלי תקשורת רבים ברחבי העולם. גם כוכבים יהודים לא ישראלים, כמו איימי שומר ומייקל רפפורט, מיטיבים להפגין את תמיכתם בישראל ברשתות החברתיות. תמיכה מפתיעה הגיעה גם מכיוונו של כוכב "יומני הערפד", נת'ניאל בוזוליק האוסטרלי, שלצד סרטוני הסברה ויראליים בחשבון האינסטגרם שלו אף הגיע במיוחד לישראל במהלך המלחמה. "החלטתי להגיע הנה כדי להראות לכם ולשאר העולם את האמת ואת המציאות של מה בדיוק קורה פה", אמר.
ויש עוד רבים וטובים שממשיכים לפעול למען ההסברה הישראלית מסביב לשעון. אנשים שעושים את זה לא בשביל משכורת שמנה או משרד ממשלתי מנומנם, אלא רק מתוך תחושת שליחות. וכמו שהם התחילו - כך הם גם יכולים להפסיק. ואם מישהו שם בממשלה מקשיב - לא כדאי לתת לזה לקרות.