3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
שוב על הכוונת. המפכ"ל שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
זעם בתוך המשטרה ומחוצה לה על המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי שאישר את הסכם השכר החדש מול משרד האוצר. לפי ההסכם, תקרת שכר השוטרים תוגבל, וכל חמש שנים המשטרה תצטרך לפטר אחוז נכבד מהשוטרים החדשים שגויסו ויגויסו. ניצבים בסגל הפיקוד הבכיר יצאו נגד שבתאי בישיבה שהתכנסה לכמה שעות - בהם מפקד מחוז ת"א ניצב עמי אשד ומפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר. מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא היה פחות ביקורתי משני חבריו לסגל, אך ציין כי "ההסכם לא טוב".
שבתאי ויתר על קיום הצבעה בנושא בעקבות הביקורת ששמע במהלך הישיבה, אולם יש לציין כי הוא לא מחויב לקיים אחת. "איזו מוטיבציה תהיה לכוח אדם איכותי להתגייס?", תהה קצין בכיר בסגל הפיקודי. אחר קבע: "המפכ"ל פגע במשטרה". מנגד, במשטרה מנסים להדוף את הביקורת הפנימית ומתגאים בקבלת 800 תקנים נוספים בשנה הבאה, ועוד 300 ב-2023. בפורום הניצבים בדימוס התייחסו באכזבה להחלטת המפכ"ל, שהסכים לחתום על ההסדר החדש ממנו התחמקו קודמיו. הם כינו את ההסכם "מכה לשוטרים".
3 צפייה בגלריה
הניצבים אשד, סופר ולביא
הניצבים אשד, סופר ולביא
הניצבים אשד, סופר ולביא. התרעמו על ההסכם החדש
(צילום: עידו ארז, דוברות משטרת ישראל, טל שחר)
3 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
"בר-לב לחץ על שבתאי, שנכנע"
(צילום: יואב דודקוביץ)
בישיבה של סגל הפיקוד הבכיר כאמור נשמעה ביקורת חריפה נגד המהלך של שבתאי. אתמול נשלחה לקצינים אגרת מאגף משאבי אנוש שמנסה להציג את ההסכם כ"מוצלח" למשטרה בכך שתזכה בשנתיים הקרובות לתוספת של 1,100 תקנים. אלא שהגזרות הקשות וניצחונו של האוצר נמצא דווקא בתחתית המכתב. סעיף שכר השוטרים שהיה פתוח עד היום, יהיה עם תקרה וינוהל על ידי המשטרה.
המשמעות - עם השנים תהיה בעיה להעניק דרגות, והמשטרה תצטרך לוותר על הענקת דרגות או הוצאות אחרות כדי לעמוד בתקציב. גזרה חמורה עוד יותר היא העובדה שכל חמש שנים יצטרכו במשטרה לפטר אחוז מסוים מהשוטרים החדשים. בשנתיים הראשונות 8% מהשוטרים שגויסו מאז 2017, ובעוד 5 שנים יצטרכו במשטרה לפטר לא פחות מ-17% מהשוטרים החדשים.
גורמים המעורים בהסכם אמרו כי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הוא שלחץ על שבתאי לחתום וזה בסופו של דבר נכנע. "האטרקטיביות להתגייס למשטרה תיפגע", אמר קצין בכיר מאוד. הוא הוסיף: "פגעו להם בפנסיה התקציבית, אסור להם להתאגד, ועכשיו גם קבעו להם מכסות פיטורין חובה ללא קשר למתפטרים מרצון או לאיכות השירות".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "ההסכם נחתם לאחר משא ומתן שהתנהל בשיתוף המשרד לביטחון הפנים, בדומה להסכמים שנחתמו עם יתר הגופים הביטחוניים זאת לאחר דיון שהתקיים בקרב סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה למען הציבור והשוטרים. ההסכם אינו פוגע בשכרם ורווחתם של השוטרים או בתנאי הפרישה הקיימים כיום, ומאפשר את התעצמות המשטרה למען אזרחי ישראל על ידי תוספת של 1,270 תקנים חדשים בשנתיים הקרובות. כמו כן, ההסכם יאפשר תוספת משאבים ותקציב לטיפול בפשיעה במגזר הערבי, עיבוי תחנות המשטרה, חיזוק יכולות מודיעין, חקירות וסייבר ושדרוג האמצעים הטכנולוגיים.
"במסגרת ההסכם הוגדרו מענקים שישולמו לשוטרים על פי מדיניות הארגון וכן תוספת של מכסות פרישה. מנגד התחייבה המשטרה לשנות ולהתאים את פירמידת הדרגות בקצונה, וליישם את הסכם מסלולי השירות שנחתם כבר בשנת 2009 וחל על כל הנגדים שגויסו ממועד זה ושמטרתו לטייב את כוח האדם במשטרת ישראל ולעודד מצוינות".
פורסם לראשונה: 21:53, 12.09.21