בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) שלוש עתירות נגד החלטת הכנסת לבחירת ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) וח"כ אסנת מארק (הליכוד), שניהם מהקואליציה, כנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים.
2 צפייה בגלריה
צביקה האוזר ואוסנת מארק
צביקה האוזר ואוסנת מארק
צביקה האוזר ואסנת מארק
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
במסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן הוסכם כי לא יהיה נציג אופוזיציה בוועדה. הוועדה שמונה 9 חברים, כוללת 2 שרים, 3 שופטי עליון, 2 חברי לשכת עורכי הדין, ועוד 2 חברי כנסת. הדבר עורר כאמור ביקורת שאין נציג אופוזיציה בוועדה כפי שהיה נהוג במשך שנים, והוגשו עתירות בנושא.

שלוש העתירות, שהתבססו על הטענה לקיומו של "מנהג חוקתי", נדחו פה אחד על ידי השופטים יצחק עמית, ענת ברון ודפנה ברק ארז. השופטים קבעו כי במישור המשפט הרצוי נודעת חשיבות לבחירתו של נציג מאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אך כי אין עילה להורות על כך במישור המשפט המצוי.
במישור העקרוני, נקבע כי ההכרה במנהג החוקתי תואמת את ניסיון החיים והולמת עקרונות מקובלים בשיטות משפט אחרות שהן רלוונטיות להתפתחותה של החשיבה החוקתית בישראל. עם זאת, במישור העובדתי, בית המשפט קבע כי מבט על התנהלותן של כנסות העבר מעורר קושי להצביע על פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות בשנים שהפכה למנהג מחייב, ומכל מקום מנהג כזה לא הוכח ביחס לממשלת אחדות פריטטית.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ושופטי בג"ץ
מליאת הכנסת ושופטי בג"ץ
מליאת הכנסת ושופטי בג"ץ
(צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן, מארק ניימן/ לע"מ )
לבסוף נקבע כי הכרה במנהג חוקתי אינה מאפשרת לאוכפו באמצעות צו שיפוטי. הגישה לפיה מנהג חוקתי אינו ניתן לאכיפה באמצעות צווים שיפוטיים, להבדיל מהכרה שיפוטית בו במקרים מתאימים, לצרכים כדוגמת פרשנות, היא הגישה המושלת בכיפה גם בשיטות משפט רבות אחרות. לא כל שכן קיים קושי באכיפת מנהג חוקתי כלפי הכנסת, נוכח האיפוק והריסון של בית המשפט בהתערבות בהחלטות הכנסת.
השופט יצחק עמית הסביר בהחלטתו: "קשה להצביע על פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות שנים, כך שאין לפנינו נוהג חוקתי ששורשיו עמוקים עד כדי כך שהפך למוסכמה חוקתית שאיננה ניתנת לעקירה". הוא פירט כי הפרקטיקה של בחירת חבר כנסת מן האופוזיציה, החלה בכנסת ה-13 ונמשכה עד הכנסת ה-17. "ישום אפקטיבי של המנהג החוקתי הנטען מצריך קביעה של מנגנוני הצבעה שאינם קיימים כיום, נושא שהוא עניין להליכים פנים פרלמנטריים".
לאחר ההחלטה בכנסת על בחירתה לפני כחודש הודתה ח"כ מארק לראש הממשלה בנימין נתניהו על התמיכה בה ואמרה: "המשימה - מאבק על צביון מערכת המשפט, על הפרדת הרשויות ועל זהות הריבון. זה לא יהיה קל, אך כעוצמת הקושי כך עוצמת החשיבות".
שותפה לוועדה, ח"כ האוזר, אמר: "עלילות הוועדה לבחירת שופטים, כפי שהתגלו לאחרונה, פגעו בחוסנה של מדינת ישראל ושל מערכת המשפט. לא כך אנחנו רוצים שיבחרו שופטינו, לא במחשכים ולא בקומבינות אלא בשקיפות מלאה. אפעל להחזרת האמון במערכת המשפטית. זו משימה עליונה שכולנו צריכים להתמקד בה וכאן היא מתחילה".